Davvelavve
Medlem
Haha, jag väntade nästan på att SAS-fanboys skulle dyka upp. I dagsläget är det inget som är bättre med EuroBonus jämfört med Avios-systemet. Eller hade du tänkt använda dina vouchers och poäng till resor i ekonomi?Det var ju du som tog Hilton som referens, men nu plötsligt vet du inte hur dom gör?
Fortsätt diskussionen därifrån istället, du som började.
Kom inte med det där jävla finnairsnacket, trött på det.
Den dagen du kan ha samma spend på ett Amex Elite och ett Amex Plat så kan vi prata.
Du har jämfört dina äpplen och päron nu i tid och otid och slagit slag för hur jävla bra det är med Amex MR att växla till Avios, pratar aldrig om baksidorna hur mycket du väl måste spendera för att det ens ska bli verklighet.
Gjorde en snabb jämförelse nu från lyckade bokningar du har en enkelresa i business till Thailand sen har du en PE resa till Japan, sen en resa med SAS i business (Oj trodde det va omöjligt) till medelhavet och economy hem med finnair.
Jag har en ToR i business till Thailand, en resa i business ToR till medelhavet under ett SKOLLOV och en ännu en obefintlig business till norra europa.
Så för att använda dina argument så är ju SAS bättre?
Jag slår fast att SAS är den stora vinnaren och mycket bättre än Finnair, då va det klart!
Eller så är det så att olika program passar olika personer, det har varit för billigt och för lätt tidigare med SAS det är ju inte ett dugg oväntat att det kommer bli svårare när det fortfarande är pissbilligt.
Men vi kan ju jämföra SAS och BA om du vill med skatter så får vi se vem som är vinnaren?
Stoppa ditt korståg mot SAS och håll dig till dina avios, du kommer bli lyckligare om du slutar tänka på hur dåligt SAS är och ser uppsidorna istället.
Jag hoppas du får jättemånga fina resor i business med OW-bolagen, så kan ju då låta oss som fokuserar på Eurobonusprogrammet ha det i fred.
Det stämmer att jag bokat business till Thailand och Japan. Jag hade bokat tur och retur i business om jag haft tillräckligt med Avios. Vet du hur många platser jag hittat med SAS eller deras partners? Noll – inte ens i ekonomi.
Inför resan i sommar fanns det bara en utresa med SAS som jag gärna tog för att använda mina poäng. Med Finnair fanns det däremot platser varje dag i juli. Det gällde Rhodos, men samma sak syntes till andra grekiska öar.
Jag såg din bokning också – det var till Gdansk, va? Dit flyger väl Ryanair för 200 kronor på en timme. Jag lägger hellre mina poäng där cashpriset är högt. Och grattis till business till Bangkok – själv hittar jag flera business- och first utan att behöva köpa tredjepartstjänster med Avios.
Ska vi jämföra skatter med BA? GOT–LHR kostar 134 kr med BA och 312 kr med SAS. Eller vad sägs om 750 kr för att ändra eller avboka en bonusresa? Lägg till feeders för 150 kr, hotell vid längre layovers och så vidare. Skillnaden är inte så dramatisk som du vill få det att låta som. Dessutom har både Qatar och Finnair rimliga skatter.
Men du har rätt i en sak – jag ska lämna SAS i fred. Jag tänker däremot maximera värdet på mina poäng innan jag kliver av det sjunkande skeppet. Sedan kan SAS-sekten i lugn och ro fortsätta jaga economy-awards med fyra mellanlandningar och övernattningar.
Nu är jag säkert tjatig, men jag ser inte Finnairs plats-garanti som något bra. Visst, det är bättre än att noll platser släpps, men..
De slog samman Award och uppgradering i en enda bucket. Om de här ynka garanterade platserna slåss alla guld, Platinum och lumo för att få igenom sina upgrade-vouchers. Det är MÅNGA medlemmar. Dessutom, alla som vill boka Award eller uppgradering för avios. Det är SJUKT många, sedan man slog samman så BA , IB, QR m.fl. medlemmar enkelt kan flytta avios. Till det aviosköp via andra program. Och sist men inte minst upgrade for money.
Man ska också ha historien med sig. Finnair släppte rejält med award platser i sitt gamla system. Kanske inte varje dag, mn du kunde hitta 5 platser till 3 destinationer i Japan på varje avgång tisd-torsd+lördag nästan oavsett när du tittade.
De två platserna på LH man släpper försvinner på sekunder och sedan får du stå på väntelista i 358 dagar utan någon som helst indikation på om du får en plats eller ej.
Garantin är en ren marknads-åtgärd så det ska låta generöst och lättillgängligt men rätt många är missnöjda, mer missnöjda än med SAS där tillgången erkänt är mager på sina håll.
Visste inte att det så, men när jag sökt har jag hittat orimligt mycket i business. Hittar man inget hos Finnair kan man ju hitta hos QR, och då menar jag inte att man hänger på låset 3XX dagar innan utan kollar spontant. Även sommaren fanns det fullt med resor. Sen är jag ju ganska nöjd med PY också och där fanns mycket med Finnair också.