Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Det var ju du som tog Hilton som referens, men nu plötsligt vet du inte hur dom gör?
Fortsätt diskussionen därifrån istället, du som började.

Kom inte med det där jävla finnairsnacket, trött på det.

Den dagen du kan ha samma spend på ett Amex Elite och ett Amex Plat så kan vi prata.
Du har jämfört dina äpplen och päron nu i tid och otid och slagit slag för hur jävla bra det är med Amex MR att växla till Avios, pratar aldrig om baksidorna hur mycket du väl måste spendera för att det ens ska bli verklighet.

Gjorde en snabb jämförelse nu från lyckade bokningar du har en enkelresa i business till Thailand sen har du en PE resa till Japan, sen en resa med SAS i business (Oj trodde det va omöjligt) till medelhavet och economy hem med finnair.

Jag har en ToR i business till Thailand, en resa i business ToR till medelhavet under ett SKOLLOV och en ännu en obefintlig business till norra europa.

Så för att använda dina argument så är ju SAS bättre?

Jag slår fast att SAS är den stora vinnaren och mycket bättre än Finnair, då va det klart!

Eller så är det så att olika program passar olika personer, det har varit för billigt och för lätt tidigare med SAS det är ju inte ett dugg oväntat att det kommer bli svårare när det fortfarande är pissbilligt.
Men vi kan ju jämföra SAS och BA om du vill med skatter så får vi se vem som är vinnaren?

Stoppa ditt korståg mot SAS och håll dig till dina avios, du kommer bli lyckligare om du slutar tänka på hur dåligt SAS är och ser uppsidorna istället.
Jag hoppas du får jättemånga fina resor i business med OW-bolagen, så kan ju då låta oss som fokuserar på Eurobonusprogrammet ha det i fred.
Haha, jag väntade nästan på att SAS-fanboys skulle dyka upp. I dagsläget är det inget som är bättre med EuroBonus jämfört med Avios-systemet. Eller hade du tänkt använda dina vouchers och poäng till resor i ekonomi?

Det stämmer att jag bokat business till Thailand och Japan. Jag hade bokat tur och retur i business om jag haft tillräckligt med Avios. Vet du hur många platser jag hittat med SAS eller deras partners? Noll – inte ens i ekonomi.

Inför resan i sommar fanns det bara en utresa med SAS som jag gärna tog för att använda mina poäng. Med Finnair fanns det däremot platser varje dag i juli. Det gällde Rhodos, men samma sak syntes till andra grekiska öar.

Jag såg din bokning också – det var till Gdansk, va? Dit flyger väl Ryanair för 200 kronor på en timme. Jag lägger hellre mina poäng där cashpriset är högt. Och grattis till business till Bangkok – själv hittar jag flera business- och first utan att behöva köpa tredjepartstjänster med Avios.

Ska vi jämföra skatter med BA? GOT–LHR kostar 134 kr med BA och 312 kr med SAS. Eller vad sägs om 750 kr för att ändra eller avboka en bonusresa? Lägg till feeders för 150 kr, hotell vid längre layovers och så vidare. Skillnaden är inte så dramatisk som du vill få det att låta som. Dessutom har både Qatar och Finnair rimliga skatter.

Men du har rätt i en sak – jag ska lämna SAS i fred. Jag tänker däremot maximera värdet på mina poäng innan jag kliver av det sjunkande skeppet. Sedan kan SAS-sekten i lugn och ro fortsätta jaga economy-awards med fyra mellanlandningar och övernattningar.

Nu är jag säkert tjatig, men jag ser inte Finnairs plats-garanti som något bra. Visst, det är bättre än att noll platser släpps, men..
De slog samman Award och uppgradering i en enda bucket. Om de här ynka garanterade platserna slåss alla guld, Platinum och lumo för att få igenom sina upgrade-vouchers. Det är MÅNGA medlemmar. Dessutom, alla som vill boka Award eller uppgradering för avios. Det är SJUKT många, sedan man slog samman så BA , IB, QR m.fl. medlemmar enkelt kan flytta avios. Till det aviosköp via andra program. Och sist men inte minst upgrade for money.

Man ska också ha historien med sig. Finnair släppte rejält med award platser i sitt gamla system. Kanske inte varje dag, mn du kunde hitta 5 platser till 3 destinationer i Japan på varje avgång tisd-torsd+lördag nästan oavsett när du tittade.

De två platserna på LH man släpper försvinner på sekunder och sedan får du stå på väntelista i 358 dagar utan någon som helst indikation på om du får en plats eller ej.

Garantin är en ren marknads-åtgärd så det ska låta generöst och lättillgängligt men rätt många är missnöjda, mer missnöjda än med SAS där tillgången erkänt är mager på sina håll.

Visste inte att det så, men när jag sökt har jag hittat orimligt mycket i business. Hittar man inget hos Finnair kan man ju hitta hos QR, och då menar jag inte att man hänger på låset 3XX dagar innan utan kollar spontant. Även sommaren fanns det fullt med resor. Sen är jag ju ganska nöjd med PY också och där fanns mycket med Finnair också.

Haha, jag väntade nästan på att SAS-fanboys skulle dyka upp. I dagsläget är det inget som är bättre med EuroBonus jämfört med Avios-systemet. Eller hade du tänkt använda dina vouchers och poäng till resor i ekonomi?

Det stämmer att jag bokat business till Thailand och Japan. Jag hade bokat tur och retur i business om jag haft tillräckligt med Avios. Vet du hur många platser jag hittat med SAS eller deras partners? Noll – inte ens i ekonomi.

Inför resan i sommar fanns det bara en utresa med SAS som jag gärna tog för att använda mina poäng. Med Finnair fanns det däremot platser varje dag i juli. Det gällde Rhodos, men samma sak syntes till andra grekiska öar.

Jag såg din bokning också – det var till Gdansk, va? Dit flyger väl Ryanair för 200 kronor på en timme. Jag lägger hellre mina poäng där cashpriset är högt. Och grattis till business till Bangkok – själv hittar jag flera business- och first utan att behöva köpa tredjepartstjänster med Avios.

Ska vi jämföra skatter med BA? GOT–LHR kostar 134 kr med BA och 312 kr med SAS. Eller vad sägs om 750 kr för att ändra eller avboka en bonusresa? Lägg till feeders för 150 kr, hotell vid längre layovers och så vidare. Skillnaden är inte så dramatisk som du vill få det att låta som. Dessutom har både Qatar och Finnair rimliga skatter.

Men du har rätt i en sak – jag ska lämna SAS i fred. Jag tänker däremot maximera värdet på mina poäng innan jag kliver av det sjunkande skeppet. Sedan kan SAS-sekten i lugn och ro fortsätta jaga economy-awards med fyra mellanlandningar och övernattningar.
Det sista jag är så är det en fanboy av SAS, jag är den första att rikta stark kritik mot hur risigt dom sköter mycket.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag gav SAS en chans på ett år att få i ordning på saker och ting, jag har varit öppen med hur mitt ställningsstagande kommer vara gentemot SAS, nu fick dom inte ordning på saker och ting efter ett år som jag hade hoppats på så jag har min plan på hur jag kommer gå till väga den dagen det skiter sig på riktigt, vilket det inte gjort än.

Jag bokade en resa i business enkel till Gdansk för att testa nya businesskonceptet när det var sprillans första helgen, inget jag ens åsyftade i min förra post.
Ska jag dra dom i helhet så ser våren ut som följer, Stockholm-Berlin ToR i business, Stockholm-Alicante ToR i business (Under påsklov), Stockholm-Bangkok ToR i business på partneraward.
Mig veterligen har du inte en hel resa i business ToR för din avios, din Japanresa är väl i PE?

Så hur är det där programmet då bättre än SAS? Hade jag haft en spend på 10milj SEK per år så hade jag kanske också använt Amex Plat PP

Jag försöker inte ställa programmen emot varandra i grunden jag försöker bara argumentera på samma sätt som du gör, för att få dig att förstå att alla program passar inte alla och ibland kommer du få ut bättre värde ur något.
Jag cherrypickar helt enkelt, för programmet har varit fördelaktigt för mig senaste åren fortfarande.

Känner jättemånga som gett upp SAS redan för att Skyteam tex inte passar deras resemönster för fem öre, men dom röstade med fötterna som man bör istället för att gnälla om det var och varannat inlägg dom skriver.
På samma sätt som jag kommer lämna SAS någon gång i framtiden så kommer jag konstatera det, sen går jag vidare i mitt liv och försöker hitta något positivt i vad man kan lösa istället för att vara bitter.

Jag kan gräma mig att jag var allmänt sen på bollen med medvetet resande att jag aldrig fick flyga SQ first eller betala intra europa priser för att flyga runt halva jorden med Star Alliance med kreativa routings.

Kontentan av allt jag försöker förmedla är, gråt inte över spilld mjölk.
Man får se det som att det var kul så länge det varade. Det kommer alltid gå åt det sämre hållet för oss medvetna.
Det är bara tröttsamt att läsa inlägg efter inlägg om hur dåligt något är, alla vet om det, de enda du gör är att sparka in öppna dörrar och det är rätt så meningslöst.

Upplever det som att denna diskussion upprepas varje kvartal i någon form.

I slutändan så kommer det mest fördelaktiga programmet landa i geografiska faktorer relaterat till personliga resmönster. Olika bolag/allianser servar flygplatser med olika förutsättningar.

För mig som har GOT som hemmaflygplats så är SAS/EB det överlägsna alternativet. Det spelar ingen roll om Finnair så erbjuder gratis prostatamassage och ketamin-microdoser redan i Economy Light. De kommer aldrig ha samma möjligheter att tillgodose mina behov som SAS och jag kommer aldrig kunna ha samma värde av intjänat status/poäng av den enkla anledningen att de har så mycket mindre utbud på de sträckorna jag reser.

Lojalitetsprogrammens objektiva fördelar ställt i relation till varandra är endast intressanta till den grad man kan likvärdigt nyttja dom.

Denna tråden handlar om tillgängligheten och inte vad förmåner med status och linjenät och spendering. Men ja, EB är lättaste programmet att tjäna in status hos om man bor i Sverige. Men det förändrar ju inte tillgängligheten på awards.

Konstigt att det är vad du tar med dig utifrån det jag skrev. Det spelar ingen roll om awards är mer tillgängliga på Finnair/OW om man ej kan nyttja dom.

Konstigt att det är vad du tar med dig utifrån det jag skrev. Det spelar ingen roll om awards är mer tillgängliga på Finnair/OW om man ej kan nyttja dom.
Det är snarare en jämförelse med andra program när det gäller tillgänglighet. Det är relevant, men det är inte relevant att du kan bli EBG genom att handla med kreditkort och välja gratis sittplats när man flyger business och att tillgängligheten skulle vara bättre då eller vad menar du?

Ungefär som att säga att Japanska tåg är fantastiska jämfört med SJ, men sj är ändå bättre för att där kan man få gratis kaffe för jag har status där.

Det är snarare en jämförelse med andra program när det gäller tillgänglighet. Det är relevant, men det är inte relevant att du kan bli EBG genom att handla med kreditkort och välja gratis sittplats när man flyger business och att tillgängligheten skulle vara bättre då eller vad menar du?

Ungefär som att säga att Japanska tåg är fantastiska jämfört med SJ, men sj är ändå bättre för att där kan man få gratis kaffe för jag har status där.
Jag var tydlig med att den objektiva jämförelsen om vilket program är "bättre" (alt vilket som har mest awards tillgängliga), är inte särskilt intressant för mig.

Individens möjlighet att faktiskt använda fördelarna är det som spelar roll.

Jämförelsen är snarare att SJ går att boka och åka med om man bor i Sverige men det hjälper inte hur många gratiståg det finns i Japan om man inte är Japan och kan utnyttja det.

Utgår också från GOT men har inte orkat ta tag i alternativ än. BA har ju dagliga flights till London så borde finnas lite möjligheter från LHR, *A också option. Men givetvis inte lika stora möjligheter som med SkyTeam.

Jag var tydlig med att den objektiva jämförelsen om vilket program är "bättre" (alt vilket som har mest awards tillgängliga), är inte särskilt intressant för mig.

Individens möjlighet att faktiskt använda fördelarna är det som spelar roll.
Ja det är olika för alla. För mig passar helt klart Avios bäst och jag utgår också från GOT. Och med Amex Platinum behöver man inte status i något flygbolag.

Jag tror att de som signat upp för Amex Elite de senaste året där det marknadsförs res 2 till priset av 1 i business i hela världen är något besvikna när de försöker boka sin resa.

Ja det är olika för alla. För mig passar helt klart Avios bäst och jag utgår också från GOT. Och med Amex Platinum behöver man inte status i något flygbolag.

Jag tror att de som signat upp för Amex Elite de senaste året där det marknadsförs res 2 till priset av 1 i business i hela världen är något besvikna när de försöker boka sin resa.
Jag är helt med dig fram till den punkten att du vill börja göra antaganden för andras räkning.

Att SAS, likt de flesta bolag, har reklam som lovar mer än det håller är tydligt. Frågan är däremot snarare om dessa nya kunder hade fått sina behov bättre tillgodosedda av ett annat program. De kan vara besvikna men fortfarande ha fått den bästa produkt som varit tillgänglig på marknaden för deras behov. Utbudet är ej stort.

Last edited:
Toppen