Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Ja vad ska man säga, helt omöjligt att hitta något mot Östasien (HKG,TPE,ICN, etc) efter februari. Då är jag ändå rätt flexibel med hela 8 månaders sökintervall.

Det finns bra tillgänglighet men jag förstår att vissa icke officiella söktjänster har problem att både hitta och visa dessa sen en tid tillbaka oavsett om man api scrapar SAS eller vissa andra bolags siter.

Gör någon 5M intensiva sök på en eftermiddag (inte nödvändigtvis den tjänsten som nämnts i tråden ovan) för att feeda sin egen lösning förstår vem som helst att det inte går omärkt förbi hos flygbolag. Det driver kostnader och påverkar ordinarie kunders upplevelse i alla flöden för vilket flygbolag som helst.

De flesta flygbolag ser mellan fingrarna när det svenska unika ordet ”lagom” appliceras…
5M sök är utanför den gränsen.

Last edited:
Det finns bra tillgänglighet men jag förstår att vissa icke officiella söktjänster har problem att både hitta och visa dessa sen en tid tillbaka oavsett om man api scrapar SAS eller vissa andra bolags siter.

Gör någon 5M intensiva sök på en eftermiddag (inte nödvändigtvis den tjänsten som nämnts i tråden ovan) för att feeda sin egen lösning förstår vem som helst att det inte går omärkt förbi hos flygbolag. Det driver kostnader och påverkar ordinarie kunders upplevelse i alla flöden för vilket flygbolag som helst.

Det kommer säkert komma en dag då community apier erbjuds för icke kommersiella tjänster , eller där utökade funktioner i sökmotorerna erbjuds så att behovet av externa tjänster minskar. Idag fyller de ett behov för många - det syns ju på intresset och hur många besökare alla dessa website har om inte annat.

De flesta flygbolag ser mellan fingrarna när det svenska unika ordet ”lagom” appliceras…
5M sök är utanför den gränsen.
Fullt förståeligt Peter. Någon chans att ni kopplat på awarhacks igen som hade en rimlig approach som jag förstår det?

Fullt förståeligt Peter. Någon chans att ni kopplat på awarhacks igen som hade en rimlig approach som jag förstår det?

Jag skulle uttrycka mig som så att intresset att erbjuda community apier inkl login ( att du som medlem kan logga in med EurBonus hos tex awardhacks) kvarstår oförändrat , men att sanningen är den att just nu räcker inte vår tid till för att realisera en bra funktion och lösning. När vi kommer dit ser jag personligen Awardhacks som en given testpilot om de är intresserade. Riktiga eldsjälar i det de gör!
Möjligheterna har diskuterats både inom IT, hos Commercial och mellan de två många gånger.

Att denna typ av tjänster skulle försvinna tror nog inget flygbolag jag talat med, de fyller vissa funktioner och i grunden är jag och många med mig (brqnchkollegor) helt för ett öppnare ekosystem där kreativa individer kan bygga spännande lösningar och tjänster som gagnar alla. Vi måste nog bara som industri, allians, enskilt flygbolag hitta rätt modell som är hållbar och som driver gemensam lönsamhet och värdeskapande. Och att det sker under kontrollerade former.

Tex har ju alla flygbolag den data som dessa websiter ”skrapar” med kreativa och kostsamma lösningar, och i rätt format och approach behövs inte den enorma komplexitet för att uppnå motsvarande i en godkänd och icke-belastande lösning om flygbolaget tillhandahåller den.

Absolut kan flygbolag ta fram bättre tjänster för sina award-funktioner, men det kommer inte ta bort intresset för fler finesser och däri ligger just styrkan i community-apier osv.
Min personliga åsikt är att community-tjänster är fantastisk marknadsföring oavsett bolag/industri och skapar fina möjligheter om rätt utfört.

Återkommer.

Toppen