Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Kimmen00

Medlem
Alltså de 5 ggr jag varit i USA sedan öppnadet med swiss/sas har de vid incheckning kollat kanske 2 sekunder på min pdf på telefonen. Det som de kollade var datumet. Sen kunde det ha stått flasklock på testet..
 

Doffart

Medlem
Åker till New York om 1,5 vecka och funderar på hur nödvändigt det är att ta en tredje vaccin dos. Ni som varit i USA nyss, hur upplevde ni kravet på en tredje dos?
 

igelkotten

Medlem
Jag är på resa, så tyvärr hinner jag inte precis hålla upp med tråden realtid. :)



Summerar de båda relevanta alternativen (eftersom Boots kräver köp i apoteket eller postorder inom Storbritannien):

Klarity

Min personliga favorit p.g.a. den snabbaste processen för att utföra provtagningen och mobilappen för Android är tillgänglig direkt från Google Play.

I praktiken godkänner Klarity vilket testpaket (uselsvenska: testkit) som helst, även om appen har vissa alternativ. Även om jag har valt t.ex. SD Biosensor, som är den koreanska tillverkaren för Roche, så har dokumentet utfärdats för kinesiska Acon Biotech. Där med t.ex. Lepu Medical, vars testpaket kostar bara några euro i Tyskland och används bl.a. i tyska skolor för personal och elever, fungerar med Klarity. Lepu Medicals paket är ju rätt så modell billig. :)

TestiFly har ett bredare direkt, officiellt stöd för olika testpaket, men som sagt så i praktiken fungerar typ alla relevanta, godkändbara alternativ med Klarity.

En provanalys med Klarity fortskrider i praktiken så att du köper analystjänsten Basic i nätbutiken och inom några minuter har du en aktiv provtagning under ditt konto i appen. Även om mitt telefonnummer för köpet och kontot inte har varit den samma, och troligen även adressen har inte alltid varit den samma, så e-postadressen tycks automatiskt knyta köpet rätt i varje fall. Det kommer en aktiveringskod per e-post, men åtminstone jag har inte behövt mata in den.

Olikt TestiFly, behöver du inte spela in någon video eller ta t.ex. ett bild på ditt pass. Du behöver endast fotografera ditt färdigt utförda prov, som sker efter att 15 min på tidtagningssidan i appen har gått. Processen inom appen börjar med att appen tar tid på 15 min. Tidigare skulle ett test utan en individuell QR-kod betecknas med datum och initialer, men det tycks ha tagits bort nu. Eller åtminstone mitt senaste prov med ett provpaket från Flowflex (samma som t.ex. NHS anskaffade i miljontals) krävde inte det. Klarity kollar bilder sju dagar i veckan, lik TestiFly, och jag har även fått intyget utfärdat ett par timmar före deras officiella dagliga öppningstid har varit.

TestiFly

Androidversionen av TestiFlys app har inte verifierats för distribution via Google Play (d.v.s. appen är inte signerad), så du måste installera ett APK-paket från deras webbplats och din mobil måste vara aktiverad för att installera osignerade appar.

Appen fungerar okej, men testprocessen är lite onödigt krånglig (tja, kanske direkt bisarr) i jämförelse med Klarity. Videon ska spelas in så att testpaketet är hela tiden synlig och du bör uföra provtagningen (inkl. näspetandet) samtidigt. Att få allt rymmas i bilden hela tiden, samtidigt som du har endast en ledig hand för att manövrera allt du behöver för provtagning, börjar nog påminna närmast någon tonsåringsfilming för TikTok eller dylikt. Måste medge att det inte var lätt att vara en Spielberg i Swissports lounge på SOF, när jag utförde mitt första (och sista prov) med TestiFly. :confused: Och jo, jag gjorde det diskret i en nästan tom lounge. Om någon skulle ha upptäckt mig, tror jag att det skulle ha sett ut som om jag skulle hållit på med att sniffa lim eller snorta vit pulver med livetittare på Twitch. :p

Om du inte är snål för att spara 40-50 kr, så rekommenderar jag Klarity. Processen är bara helt enkelt smidigare. Men inte är TestiFly illa. Om man lyckas komma undan med videon så att någon annan fungerar som kameraman, så naturligtvis är ju TestiFly lika bra som resedokument och då kommer man ner till en helhetskostnad på 70-80 kr som bäst.

För de som vill vara lutherskt punktliga eller gillar ingenjörsprecision, så TestiFly insinuerar nog en viss trovärdighet med att vara "Powered by Lufthansa Industry Solutions" och ha bl.a. ISO 27001 certifikat för riskhantering. Där med även min fina egenvideo med nästpetande måste ha varit en fem stjärnors prestation, eftersom LH är ju femstjärnigt enligt Skytrax. ;)

I praktiken så kan du köpa i Sverige vilket testpaket som helst för provtagningen, oberoende väljer du Klarity eller TestiFly. Det är inte så många olika testtillverkare vars produkter som importeras, så det är ypperst osannolikt att hitta något som inte skulle duga. Personligen har mina testpaket varit från Tyskland p.g.a. pris och sortiment.

Vad angår provsvaren, så dokumenten är rätt så identiska och båda innehåller även passnummer och QR-kod, så där med fungerar båda bra

Ditt meddelande är ett exempel på hur man tänker i Regelsverige och Regelfinland. ;) Samma typ av oro upkomm i en tråd på FlyerTalk bland vissa finska skribenter.

Jag ger dig ett råd: tänk på saken rent praktiskt. CDC:s krav lämpas inte med total, luthersk punktlighet och med ingejörsprecision. Ingen studerar t.ex. fyller ditt antigentest precisionskravet. Frågan är ju att vad krävs egentligen?

Jo, ett dokument som fyller kraven. Ingen studerar dokumentets bakgrund i detalj. Alla tre leverantörer utfärdar relevanta dokument, som fyller kraven för vad som resultatdokumentet ska inkludera. Punkt och slut. :) Om man vill göra det precis enligt all konstens regler, så kan man naturlightvis hålla sig till att betala för att någon proffs petar dig i näsan.

Ja, rent praktiskt förstår jag ju att man med 99.9% säkerhet kommer undan med att förförfalska ett intyg, t ex, också. Men att uppmärksamma vad regeln faktiskt säger, särskilt då vad jag sett ingen har uppmärksammat det tidigare här i alla fall, när vi diskuterar Klarity, är relevant och det är upp till var och en att göra som de vill.

Sen är svenskar och finnar helt olika, blanda inte ihop oss ;)
 

ssh9721

Medlem
@Flying Finn Tack för info om att det går att få giltigt intyg för inresa till USA med hemtest, ska genast ta upp med hustrun som inte direkt längtar efter att någon annan ska utföra det på henne. Har inte kikat in så noga än då det ännu är ett par månader till avresa, mycket kan ändras etc., men bra att ha detta som alternativ. :)
 
Väldigt spännande! Spelar det någon roll om man väljer
Basic antigen test certificate eller måste det vara basic+ Antigen test certificate?
Samt funkar det med vanligt saliv hemtest eller måste det vara Pet i näsan test?
Åker till Florida på tisdag och har test bokat imorgon för 500kr/st så detta känns som man kan spara en hel del pengar på när man åker med två barn.
 
Toppen