Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Någon som förstår instruktioner från Testifly om man kan genomföra testet utanför deras tider = 08.00 - 20.00 (CET)?

När det gäller sånt här blir jag extremt nojig och ifrågasätter allt som jag läser. Tolkar jag FAQ:en så får jag det till att om jag utför testet utanför deras tider så får jag mitt intyg senare.

Our service hours are daily from 08.00 - 20.00 (CET). Tests can be carried out and uploaded at any time during these hours. Our service team is also available for questions and help during this time. If you complete the test outside the service hours, you will receive the certificate later.

Ja, rent praktiskt förstår jag ju att man med 99.9% säkerhet kommer undan med att förförfalska ett intyg, t ex, också. Men att uppmärksamma vad regeln faktiskt säger, särskilt då vad jag sett ingen har uppmärksammat det tidigare här i alla fall, när vi diskuterar Klarity, är relevant och det är upp till var och en att göra som de vill.

Jo, det har bl.a. inte jag nekat, men jag tog upp självprovtagningen från en praktisk synvinkel. :)

Sen är svenskar och finnar helt olika, blanda inte ihop oss

Så numera är det t.ex. hästpolo och sumobrottning som gäller i Sverige? ;)

Mera likt än olikt, inkl. Regelsverige och Regelfinland, men naturligtvis finns det många betydliga skillnader. Annors skulle ni ju vara Västra Finlands län. :p

Spelar det någon roll om man väljer
Basic antigen test certificate eller måste det vara basic+ Antigen test certificate?

Basic fungerar absolut. Har själv inte betalat extra. Intyget ser likadant ut i alla fall.

Någon som förstår instruktioner från Testifly om man kan genomföra testet utanför deras tider = 08.00 - 20.00 (CET)?

Absolut. Det går att göra 24/7 både TestiFly och Klarity. Verifieringarna görs på distans endast mellan de klockslagen, men du får automatiskt svar när någon har kollat det du skickat in för kontroll. Klarity har som sagt även kontrollerat före öppningsdags.

Har själv använt Klarity två gånger med tester jag har liggandes hemma från när NHS i England gav ut gratistester. Inga problem alls!
Ni som använt Klarity, vilken land anger ni när man betalar? Jag väljer Covid tests for Europe, Basic+ Antigen Certificate och kommer så småningom till Confirm your payment details. Här krävs det att man anger land men Sverige går ej att välja.

Ni som använt Klarity, vilken land anger ni när man betalar? Jag väljer Covid tests for Europe, Basic+ Antigen Certificate och kommer så småningom till Confirm your payment details. Här krävs det att man anger land men Sverige går ej att välja.

Varför vill du ha Basic+? Personligen har jag angivit en adress i Storbritannien eller Tyskland vid beställning, vilket är inte ett problem för mitt betalkort. Detta beroende på EUR eller GBP vid beställningen. Dock har jag väl nästan alla gånger betalat med PayPal (för AMEX och intjäning av BAEC Avios), så det är ju rätt så orelevant vad som jag matat in som mina betaluppgifter på Klaritys webbplats. För intyget går det att angiva en adress t.ex. i Sverige, fast även detta är rätt så orelevant, eftersom den inte kommer med på pappret.

Jag har en familjemedlem som ej är vaccinerad. Som dock vill följa med till USA, när tror ni när covid restriktionerna kommer släppas och? :)

Jag har en familjemedlem som ej är vaccinerad. Som dock vill följa med till USA, när tror ni när covid restriktionerna kommer släppas och? :)
Jag förutsätter att du menar en person som även faller utanför de undantag som finns..
Mitt stalltips är att vaccinationskravet kommer kvarstå så länge pandemin pågår i någon större utsträckning i någon del av världen. Testkrav kommer och går, men vaccinkravet består.
Och administrationen i USA har ju också varit mycket tydligt med att de inte har några planer på att ta bort testkrav. Jag håller med om att de troliga är att testkrav försvinner först och vaccinkrav först senare.

Det är inte ens säkert att vaccin kraven försvinner alls. Det är ju ganska många länder som även före pandemin krävt vaccination mot vissa sjukdomar (tex gula febern). Finns inget som säger att covid inte kommer att falla i den gruppen. Däremot kanske det blir enklare att få undantag.

Tl;dr; är man ovaccinerad och utan undantag, så är sannolikheten stor att man får vänta länge på att bli insläppt.

Mitt stalltips är att vaccinationskravet kommer kvarstå så länge pandemin pågår i någon större utsträckning i någon del av världen. Testkrav kommer och går, men vaccinkravet består.

Jag förutsätter att du menar en person som även faller utanför de undantag som finns.. Och administrationen i USA har ju också varit mycket tydligt med att de inte har några planer på att ta bort testkrav. Jag håller med om att de troliga är att testkrav försvinner först och vaccinkrav först senare.

Det är inte ens säkert att vaccin kraven försvinner alls. Det är ju ganska många länder som även före pandemin krävt vaccination mot vissa sjukdomar (tex gula febern). Finns inget som säger att covid inte kommer att falla i den gruppen. Däremot kanske det blir enklare att få undantag.

Tl;dr; är man ovaccinerad och utan undantag, så är sannolikheten stor att man får vänta länge på att bli insläppt.

Vad skönt att få raka svar. Då blir det enkelt att säga nej. Pcr test och liknande hade funkat men det var just vaccination kraven som var the main thing.

Då blir det en mindre person jag blir tvungen att betala för.

Jag förutsätter att du menar en person som även faller utanför de undantag som finns.. Och administrationen i USA har ju också varit mycket tydligt med att de inte har några planer på att ta bort testkrav. Jag håller med om att de troliga är att testkrav försvinner först och vaccinkrav först senare.

Vissa länder har ju dock antingen eller, dvs antingen vaccinerad eller så visar man test istället om man är ovaccinerad. Italien är ett exempel på det.

Jag tror USA säkert hamnar där också, att man antingen visar upp att man är vaccinerad, eller att man har ett färskt test.

Det är dock som sagt bara en gissning med en gnutta förhoppning - status quo är ju att inte ändra nuvarande reglerna alls.

Vill bara säkerställa att jag fattat detta rätt med testet. En vecka kvar till avfärd. Jag kan åka till Jula imorgon och köpa ett 5-pack Boson Rapid SARS-CoV-2 test. Använda mig av Klarity appen och jag får mitt intyg? Eller funkar bara Boson med Testifly?

Toppen