Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Islamorada

Medlem
Åker för första gången sen november 2019 till USA igen nästa vecka. Denna gång med hela familjen. Åtta vuxna plus fyra barn (ålder 5,3,2,1).
Har gjort resan över pölen med massvis med gånger men för första gången känner jag mig faktiskt rätt novis och lite osäker.
Det som är fixat är följande.

- ESTA till alla
- APIS är ifyllt för alla hos BA
- Alla vuxna är vaccinerade och har uppdaterat sina vaccinbevis

Jag har förstått att följande länk nedan ska fyllas i och skrivas ut för samtliga passagerare?

Var lämnar man den? Tycker den är rörig. Hur ska jag fylla i?

Annars är väl allt grönt?
 
Reste ARN-VIE-JFK i förra veckan.

ESTA dubbelkollades på Arlanda. Inga andra papper kollades eller efterfrågades under resans gång.

Var för övrigt på Kuba 2017 (vilket ESTA nu sen januari tydligen inte tillåter) men det var inga reaktioner kring detta överhuvudtaget. Igenom passkontrollen på JFK på mindre än 1 minut.
 

Doctor-X

Medlem
Reste ARN-VIE-JFK i förra veckan.

ESTA dubbelkollades på Arlanda. Inga andra papper kollades eller efterfrågades under resans gång.

Var för övrigt på Kuba 2017 (vilket ESTA nu sen januari tydligen inte tillåter) men det var inga reaktioner kring detta överhuvudtaget. Igenom passkontrollen på JFK på mindre än 1 minut.

Fast ESTA är väl digitalt, eller hade du en printad kopia? Inte rest till USA sedan innan Covid och har aldrig haft ESTA utskrivit.
 

AABack2ARN

Medlem
Senaste två resorna med Finnair till USA via Helsingfors kollade de ESTA-utskriften vid gaten i Stockholm tillsammans med passet (passerade aldrig incheckningen i avgångshallen). Innan pandemin behövde jag bara muntligen bekräfta att jag hade ett ESTA. Kan i alla fall inte påminna mig att jag behövde visa en utskrift.
 

mha321

Medlem
ESTA är mycket riktigt elektroniskt, men amerikanarna rekommenderar att man har en utskriven kopia med sig (står på bekräftelsen). Jag har fått visa det en gång vid checkin på Arlanda.
Förr i tiden stod det explicit "you do not need to print this". På det jag har från 2021 står det "we recommend you print this for your records" men inte en bokstav om att man faktiskt skule behöva ta med det. Har de ändrat texten en gång till?
 

Hachans

Medlem
Det är det inte alls säkert att du får nej.

Men man kan väl gå in på deras site och slå upp den igen...

Jodå, det har rapporterats många gånger. Man får meddelande om status change och sen får man själv gå in och läsa om att den har blivit återkallad pga vilken anledning det nu är.
 
Toppen