Senaste nytt

Tillåtet att skippa utresa på tur- och returbiljett?

Canadien

Medlem
Jo, men eftersom det var en friends and family så skulle det kosta runt 14 000... Så inte riktigt "värt" det... Framförallt var attityden extremt oskön som om jag försökte fuska på något sätt. Istället har jag köpt ytterligare en biljett för 4 000 som nu är bara att vaska.

Du borde ha 24h ångerrätt på den biljetten om du köpte den idag. Även om det är Norwegian (som jag gissar eftersom få andra bolag säljer så billiga oneway till US)
 
Du borde ha 24h ångerrätt på den biljetten om du köpte den idag. Även om det är Norwegian (som jag gissar eftersom få andra bolag säljer så billiga oneway till US)

Köpte en ny tur och retur för 3500...med LH. Så bara att vaska den också! Kanske går att ändra namn på resan imorgon? Ge bort den här på BC?
 
Om det är med SAS och inom Europa (inkl. norden), kan du avboka endast utresa och behålla hemresan, förutsatt att du har bokat direkt på SAS.

Ren SAS intra-Europa är 100% OK att skippa utresan. Har för mig att du inte ens behöver säga till innan, men det är alltid rimligt att flagga för det ändå.

Jag tror tyvärr den första informationen du fick var fel. Den verkar vara ok för resor inom Norden och Europa, men inte interkontinentala. Så jag skulle anta att din hemresa vaskas.

Undrar om någon vet exakt vad som gäller? Vet att jag gjort detta en gång innan inom Europa men aldrig till USA. Då gick det fint.

Som sagt, Europa går bra. USA, inte. Trist om du fick fel info av supporten (BC är som vanligt the source of truth)!
 

Thornado

Medlem
Köpte en ny tur och retur för 3500...med LH. Så bara att vaska den också! Kanske går att ändra namn på resan imorgon? Ge bort den här på BC?

Om du köpte en t/r med Lufthansa, varför behöver du vaska den också? På den borde du väl kunna använda båda resorna?

Ja, det borde gå att göra namnändring på din SAS-biljett (600 kr kanske?) om du hittar någon som vill ha/köpa den. Med reservation för att jag inte riktigt vet om det finns några specialregler kring namnet på biljetter till USA (att det måste vara korrekt en viss tid innan avgång).
Själv är jag tyvärr upptagen i helgen (och är dessutom inte välkommen till USA utan visum längre) så jag kan inte erbjuda mig att köpa den av dig.
 

Berglund

Medlem
Har bokat en resa sedan länge under Friends and Family kampanjen till EWR. Avresa imorgon och retur senare i veckan. Har sedan några dagar fått medicinska förhinder med sjukdom i familjen.
Det är ju för sådana här händelser som man betalar resan med ett kreditkort och därigenom får ett avbeställningsskydd vid just allvarliga sjukdomsfall i ens direkta närhet/familj.

Vanliga hemförsäkringar behöver ibland kompletteras med ett särskilt eller utökat reseskydd så kan de också ge liknande skydd om man behöver boka av eller senarelägga resan just på grund av sjukdomsfall. Rådgör med ditt försäkringsbolag och med din kortutgivare vars kreditkort du använt för att betala resan.
 
Om du köpte en t/r med Lufthansa, varför behöver du vaska den också? På den borde du väl kunna använda båda resorna?

Ja, det borde gå att göra namnändring på din SAS-biljett (600 kr kanske?) om du hittar någon som vill ha/köpa den. Med reservation för att jag inte riktigt vet om det finns några specialregler kring namnet på biljetter till USA (att det måste vara korrekt en viss tid innan avgång).
Själv är jag tyvärr upptagen i helgen (och är dessutom inte välkommen till USA utan visum längre) så jag kan inte erbjuda mig att köpa den av dig.

Tack för input! Köpte LH för absolut lägsta pris för att kunna nyttja den tur och inte returen. Skulle använda SAS som retur. På grund av detta bokade jag LH med bästa pris som gjorde att det blev retur i Oktober. Hade jag bokat en T&R med LH så låg den på över 2 K extra. Därav min vaskning...
 
Det är ju för sådana här händelser som man betalar resan med ett kreditkort och därigenom får ett avbeställningsskydd vid just allvarliga sjukdomsfall i ens direkta närhet/familj.

Vanliga hemförsäkringar behöver ibland kompletteras med ett särskilt eller utökat reseskydd så kan de också ge liknande skydd om man behöver boka av eller senarelägga resan just på grund av sjukdomsfall. Rådgör med ditt försäkringsbolag och med din kortutgivare vars kreditkort du använt för att betala resan.

Tack för input! Betalade med Amex men min frus farmor räknas inte som direkt familj enligt reglerna. Men man lär sig vad som går och inte går. Tack för förslag - mycket uppskattat!
 

Canadien

Medlem
Tack för input! Köpte LH för absolut lägsta pris för att kunna nyttja den tur och inte returen. Skulle använda SAS som retur. På grund av detta bokade jag LH med bästa pris som gjorde att det blev retur i Oktober. Hade jag bokat en T&R med LH så låg den på över 2 K extra. Därav min vaskning...

Lufthansa har också 24h gratis avbokning så den kunde du fått tillbaka allt på också.
 
Som sagt, Europa går bra. USA, inte. Trist om du fick fel info av supporten (BC är som vanligt the source of truth)!

Ville bara informera alla här. Returresan ligger fortfarande kvar i systemet två dagar senare. Jag kan till exempel försöka uppgradera och även byta stol på returen. Undrar nu om det supporten sade stämmer men att det kanske blivit fel på just denna?
 
Toppen