Senaste nytt

Tillåtet att skippa utresa på tur- och returbiljett?

Vindpilen

Medlem
Fast det är inte vad jag svarade på :)

Nu tror jag det blev något missförstånd.
Initialt så svarade jag Anjak på sitt inlägg, där du sedan citerade mig och frågade vad jag menade. Så svaret du citerar är mitt svar på din fråga till mig personligen.

Men vi verkar ha samma bild av hur det fungerar så vi kan nog lägga det åt sidan :)
 
Om det är med SAS och inom Europa (inkl. norden), kan du avboka endast utresa och behålla hemresan, förutsatt att du har bokat direkt på SAS.
Däremot om du har bokat via någon resebyrå kan det gälla andra regler / rutiner.

Ska flyga till EWR imorgon och tillbaka i veckan. Har uppstått problem och kan inte längre åka imorgon. SAS hävdar att om jag inte kan åka imorgon så försvinner min returresa också. Första gången jag ringde och förvarnade om att jag skulle få problem med att åka sade de att det inte var ett problem men att utresan skulle avbokas och att jag inte skulle köra en no show. Idag när jag ringer säger de att det är kört om jag inte dyker upp imorgon. Har redan bokat en ny biljett med LH på tisdag... Vad gäller?? Och bandas alla samtal till Diamondsupporten? Så man kan hävda att de sagt fel... Stort tack för hjälp!
 

Senator

Moderator
Ska flyga till EWR imorgon och tillbaka i veckan. Har uppstått problem och kan inte längre åka imorgon. SAS hävdar att om jag inte kan åka imorgon så försvinner min returresa också. Första gången jag ringde och förvarnade om att jag skulle få problem med att åka sade de att det inte var ett problem men att utresan skulle avbokas och att jag inte skulle köra en no show. Idag när jag ringer säger de att det är kört om jag inte dyker upp imorgon. Har redan bokat en ny biljett med LH på tisdag... Vad gäller?? Och bandas alla samtal till Diamondsupporten? Så man kan hävda att de sagt fel... Stort tack för hjälp!

Jag tror tyvärr den första informationen du fick var fel. Den verkar vara ok för resor inom Norden och Europa, men inte interkontinentala. Så jag skulle anta att din hemresa vaskas.
 
Har bokat en resa sedan länge under Friends and Family kampanjen till EWR. Avresa imorgon och retur senare i veckan. Har sedan några dagar fått medicinska förhinder med sjukdom i familjen. Ringde SAS support och förklarade för några dagar sedan.

De förklarade utan konstigheter att det gick att avboka utresan och använda returresan ändå. Jag tackade för informationen och bokade därför en ny utresa idag. När jag sedan skulle avboka resan till EWR så får jag beskedet att "det tyvärr inte går" och en senior person på SAS-supporten (som jobbat där 6 år) bekräftar detta. En så kallad "supervisor". Blev helt chockad och förklarade läget. Denna väldigt juniora person varken brydde sig eller kunde göra något.

Undrar om någon vet exakt vad som gäller? Vet att jag gjort detta en gång innan inom Europa men aldrig till USA. Då gick det fint.

Stort tack för info/hjälp!

Ps. Har EBD status och bokningen är i Plus Ds.
 

Canadien

Medlem
Till US har SAS helt olika prislistor för enkel och t o r, kolla själv t ex vd en enkel Plus USA-Sverige kostar...Att de då skulle tillåta att boka om en t o r till enkel utan kostnad är ytterst osannolikt.

Kunde de inte boka om din orginalbokning med ett senare datum ut, mot ombokningskostnad och "fare difference"?
 
Till US har SAS helt olika prislistor för enkel och t o r, kolla själv t ex vd en enkel Plus USA-Sverige kostar...Att de då skulle tillåta att boka om en t o r till enkel utan kostnad är ytterst osannolikt.

Kunde de inte boka om din orginalbokning med ett senare datum ut, mot ombokningskostnad och "fare difference"?

Jo, men eftersom det var en friends and family så skulle det kosta runt 14 000... Så inte riktigt "värt" det... Framförallt var attityden extremt oskön som om jag försökte fuska på något sätt. Istället har jag köpt ytterligare en biljett för 4 000 som nu är bara att vaska.
 
Toppen