Senaste nytt

Tillåtet att skippa utresa på tur- och returbiljett?

anjak

Medlem
Kapar en gammal tråd, hur är det SAS nu förtiden har en betald tur och retur inom Europa där jag skulle vilja skippa utresan men fortfarande använda hemresan. Vår resebyrå säger att det inte är tillåtet utan att jag i så fall behöver avboka hela resan.
 

Valley

Medlem
Kapar en gammal tråd, hur är det SAS nu förtiden har en betald tur och retur inom Europa där jag skulle vilja skippa utresan men fortfarande använda hemresan. Vår resebyrå säger att det inte är tillåtet utan att jag i så fall behöver avboka hela resan.

Risken är stor att det är så.
En gång när jag blev ombokad till annat bolag på en utresa förföll hela biljetten. Medan en annan gång när jag "lånade" en kollegas identitet för att komma med ett tidigare flyg, då gick det bra. Kollegan hade inte använt sin utresa heller.
Skillnaden var att den senare var någon form av gruppbiljett. Om det var det som gjorde att det fungerade kanske.

Men skicka en fråga med en bra förklaring varför du inte kan använda utresan. Du får inte mer än ett nej.
 
Kapar en gammal tråd, hur är det SAS nu förtiden har en betald tur och retur inom Europa där jag skulle vilja skippa utresan men fortfarande använda hemresan. Vår resebyrå säger att det inte är tillåtet utan att jag i så fall behöver avboka hela resan.
Ren SAS intra-Europa är 100% OK att skippa utresan. Har för mig att du inte ens behöver säga till innan, men det är alltid rimligt att flagga för det ändå.

EDIT: Notera alltså att det måste vara SAS, och enbart SAS, samt inom Europa. Jag har gjort så tre gånger utan problem, men alla var också inom EU, så rekommenderar väl ändå att höra med SAS ifall du reser till/från icke-EU land för det fall "det är OK inom Europa" jag fått var ett slarvigt "det är OK inom EU".
 
Last edited:

Vindpilen

Medlem
Kapar en gammal tråd, hur är det SAS nu förtiden har en betald tur och retur inom Europa där jag skulle vilja skippa utresan men fortfarande använda hemresan. Vår resebyrå säger att det inte är tillåtet utan att jag i så fall behöver avboka hela resan.

Skulle ringa SAS och prata med dem men jag tror inte det är något problem så länge du slutför hela hemresan.
 

Vindpilen

Medlem
Bortsett från om man hoppar av i luften, vad skulle vara problemet bli om man inte flyger alla ben på hemresan menar du? :)

Om du hoppar över första benet på ut eller hemresan är risken stor att resten av resan avbokas. Ex om du flyger från Arlanda via Köpenhamn till Rom och försöker starta resan i Köpenhamn .
 

Hachans

Medlem
Bortsett från om man hoppar av i luften, vad skulle vara problemet bli om man inte flyger alla ben på hemresan menar du? :)

Problemet är att du inte slutför ditt contract of carriage. Flygbolagen gillar inte ”skiplagging” och har börjat straffa resenärer som satt det i system genom att exempelvis stänga resenärernas FF-konto, räkna om biljetten och driva in summan gentemot ditt kreditkort och liknande.

Så länge du gör det enstaka gånger så är det nog inga problem. Men googla historier om tex United och Lufthansa så ser du vilka problem det kan ge.
 

Vindpilen

Medlem
Problemet är att du inte slutför ditt contract of carriage. Flygbolagen gillar inte ”skiplagging” och har börjat straffa resenärer som satt det i system genom att exempelvis stänga resenärernas FF-konto, räkna om biljetten och driva in summan gentemot ditt kreditkort och liknande.

Så länge du gör det enstaka gånger så är det nog inga problem. Men googla historier om tex United och Lufthansa så ser du vilka problem det kan ge.
Nja du tänker nog på med ex Lufthansa som har ToR priser. En enkelresa är ibland dyrare så åker du bara på den ena kan du bli straffad för det.

SAS har inte det som beskrivs ovan.

Jag syftar på att din biljett faktiskt avbokas och din plats kan ges till någon annan om du skippar ett leg i ut eller hemresan. Se mitt exempel i tidigare inlägg.
 

Hachans

Medlem
Nja du tänker nog på med ex Lufthansa som har ToR priser. En enkelresa är ibland dyrare så åker du bara på den ena kan du bli straffad för det.

SAS har inte det som beskrivs ovan.

Jag syftar på att din biljett faktiskt avbokas och din plats kan ges till någon annan om du skippar ett leg i ut eller hemresan. Se mitt exempel i tidigare inlägg.

Nej, SAS har samma regler, att de sen är generösa och gör avsteg är en annan sak.

Men läs artikel 4.5 i deras conditions: https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/travel-info/conditions-of-carriage-en.pdf

Där framgår det att om du hoppar över någon av dina flygkuponger kan de ta betalt av dig. Det står också att vill du hoppa över en flygning och fortfarande använda resterande kuponger ska du underrätta SAS om detta.
 

anjak

Medlem
Ren SAS intra-Europa är 100% OK att skippa utresan. Har för mig att du inte ens behöver säga till innan, men det är alltid rimligt att flagga för det ändå.

EDIT: Notera alltså att det måste vara SAS, och enbart SAS, samt inom Europa. Jag har gjort så tre gånger utan problem, men alla var också inom EU, så rekommenderar väl ändå att höra med SAS ifall du reser till/från icke-EU land för det fall "det är OK inom Europa" jag fått var ett slarvigt "det är OK inom EU".
Tackar, har också för mig detta men företagets resebyrå körde stenhårt på att det inte går och vägrade boka en nu utresa utan att avboka hela resan med SAS. Så nu står jag med både ny ut och hemresa.
 
Toppen