Senaste nytt

Thomas Cook går i konkurs 2019-09-23

Nä faktiskt inte, inte per nån automatik, det är en tillgång i konkursboet nu. Risken att de också försätts i konkurs finns naturligtvis jag skulle inte boka en Ving resa nu kanske.

Här är det intressant för det finns helt tydligt ett värde i den vinstdrivande nordisk verksamheten, den skulle jag vilja sälja externt utan att den konkat först om jag var konkursförvaltare.

Sen är frågan om det rent praktiskt går att driva Ving när moderbolaget kanske står stilla åtminstone i det korta perspektivet.
Om de gick så bra som det hävdas så borde ju någon bara intresserad av att köpa loss det som helhet ur konkursboet. Men det gäller att agera snabbt innan dotterbolaget hamnar i total likviditetskris. En köpare borde kunna vara intresserad av att stoppa in pengar specifikt i den avdelningen kortsiktigt eftersom den har roi, men sanden rinner ut snabbt i timglaset, särskilt med alla kärror på marken.
Saftigt värre. "Det kommer att bli dyrare att resa", inget kul för oss på BC! :( DN:s expert är säker på att fler konkurser kommer inom kort. Vad tror ni? Ännu en kris för flyg- och reseindustrin eller rider vi ur stormen?

Reseexperterna tror på fler konkurser - DN.SE
Det har ju varit orimligt billigt ganska länge. Det enda logiska är att det går upp, och ett antal konkurser gör att det går fortare.

Den relativt sätt stora mängden konkurser och konkurshot på marknaden visar på att branschen inte klarar de nivåer som gäller nu.
Går å väntar på när dom stora elefanterna faller
Det här var väl en hyfsat stor elefant. Visst, det var inte Lufthansa eller IAG, men de var stora.

Att det finns et behov av konsolideringar i branschen har vi vetat sedan ett tag. Synd att det skulle drabba den riktiga titanen på marknaden men i ärlighetens namn så har det vart i görningen länge. Brexit var spiken i kistan.

På sin hemsida skriver Ving:

”Har du en inbokad resa på tisdagen kommer ditt flyg att gå som normalt. Om tidtabellsändring skulle ske, informerar vi via sms till inbokade kunder. Kunder som befinner sig på resmålen och väntar på hemresa kommer att få besked om tidtabell via sms.”

Intressant att Vings verksamhet fortsätter. Detta tyder på att en köpare redan finns klar till att ta över.

Som frekvent resenär gläds jag speciellt åt alla de skandinaviska barnfamiljer och andra som kanske inte har möjlighet att resa så ofta och som nu förhoppningsvis kommer iväg på sina semestrar.

En intressant nyhetsdag blev det och den brittiska insatsen imponerar på mig. Deras beredskap är verkligen bra. Thumbs up U.K!

BF2046E6-5822-43EE-8240-DBDCCAAFEC2E.png

Vill man nörda ner sig kan man kolla här vilka flyg som ersätter de inställda flygningarna och om det är nya tider och/eller ankomstflygplatser. Sedan kanske det inte blir exakt som de planerat men oavsett det är det en stor och komplex operation.

Guidance by destination | Civil Aviation Authority

Det är dock värt att notera att staten "bara" tar hand om hemresande passagerare de kommande två veckorna. Skall man vara borta längre än så får man fixa hemresan på egen hand. Dock är det ju ett stort antal britter som alls inte kommer iväg.

Toppen