Senaste nytt

Thomas Cook går i konkurs 2019-09-23

Någon som har siffor på paxantal de senaste åren för Cooks Skandinavien trafik? 116 jets i koncernen.

Jag kan tänka mig att stolarna på marknaden minskar en hel del till t ex Spanien. Till södra Europa konkurrerar charterbolagens flygstolar med reguljärflyget.
 
Last edited:
Är väl främst på sommaren som reguljärflyget hyr ut kapacitet till charterbolagen? Då är efterfrågan hos charterbolagen större samtidigt som minskat affärsresande gör att flygbolag som SAS har möjlighet att hyra ut plan. Även under lov hyr chartern in extern kapacitet.

Just nu är det lågsäsong för charter så ”bra” tidpunkt att ställa in verksamheten på.
 
Vill bara flika in utan att gå in i djupa diskussioner men jobbar för en konkurrent och har under dagen pratat med folk på Ving, kassan är tom. Fjolårets vinster i TCNE är sen länge borta för att fylla på engelsmännens kassa. Ving går ganska bra trots valutaproblemen, men stora problemet nu är att dom inte kommer kunna betala vinterns hotell etc, dom pengarna är spenderade redan. Men det är en komplicerad juridisk process som rör ägarstrukturer etc som gör att dom står på backen idag.
 
Är väl främst på sommaren som reguljärflyget hyr ut kapacitet till charterbolagen? Då är efterfrågan hos charterbolagen större samtidigt som minskat affärsresande gör att flygbolag som SAS har möjlighet att hyra ut plan. Även under lov hyr chartern in extern kapacitet.

Just nu är det lågsäsong för charter så ”bra” tidpunkt att ställa in verksamheten på.
OT
Vet att SAS, BRA och Norwegian flyger för Alpresor under vintern. Här borde det ju gynna SAS om BRA lägger ner sina jetkärror.
 
Toppen