Moderbolaget i koncernen har under lång tid hållts vid liv genom lån (vanliga lån och obligationer) med finansiella institutioner som långivare. En konkurs av ett bolag i denna storleksklassen har med all säkerhet skett efter flera veckor av förhandlingar med dessa långivare om mer pengar eller förlängning av lånen - vilket de till slut sagt nej till.
Dessa lån som moderbolaget haft har säkrats (vilket är väldigt vanligt) mot alla tillgångar som moderbolaget/gruppen har, vilket inkluderar aktier i dotterbolag, som t ex den skandinaviska vinggruppen. Anledningen är att vid en konkurs, vill långivarna kunna sälja aktierna i dotterbolagen eftersom man får mer pengar (oftast) att sälja ett helt bolag än dess tillgångar styckesvis. När konkursen i moderbolaget blev faktum, så innebär det att all säkerhet för lånen omedelbart blir ägda av långivarna, dvs att skandinaviska vinggruppen ägdes av moderbolagets långivare.
Det brukar finnas en välplanerad kedja av handlingar som sker simultant hos bankerna, bolaget (dvs Thomas Cook), i domstolarna och, ofta, i förhandlingsrummen med eventuell uppköpare. T ex Mike Ashley i Storbritannien är proffs på att komma in i dessa situationer och "rädda" jobb. I detta fall, som du ser i artiklarna du länkade, tycks myndigheter även ha varit involverade i att få till köpet på ett smidigt sätt. I detta fall fick köparen (Stordalen) bort EU 261-skyldigheter. I andra fall har köpare fått bort stora pensionsskulder eller liknande, vilket är bra mycket mindre populärt.
Jag kan fortfarande inte se nåt som tyder på att ägandet av aktierna civilrättsligt skulle övergått till någon annan vid konkursen? De är fortfarande en del av konkursboets tillgångar. Att det skulle kunna föreligga panträtt i aktierna, vilket är troligt, är en annan femma dock. Det skulle som jag se det ge borgenärer förmånsrätt vid en försäljning, vilken de också kan tvinga fram, men inget ägande.
Att kreditgivarna är med på affären i det här fallet det är dock helt klart. Så att det är de "bästa" för kreditgivaren kan vi nog förmoda och Vings försenade trogna resenärer fick ta smällen men thats life.