Senaste nytt

Thomas Cook går i konkurs 2019-09-23

vart kommer infon ifrån @Mattias Holmén ? jag har en resa bokad om ca 2 månader men har inte fått någon info alls. Gick det du citerade ut på mail till någon som har resa bokad i omedelbar närtid eller?
Det står även på hemsidan...

"Vings resor går som vanligt igen
Uppdaterat 24/9 16:30

Vings ägare Thomas Cook Group ansökte tidigt på måndagsmorgonen om konkurs. Då flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia, som flyger majoriteten av Vinggruppens kunder i Norden, ägs av Thomas Cook Group, så drabbades många av inställda flyg under måndagen som en följd av konkursen.

Vi beklagar verkligen att så många kunder drabbades av detta och kommer nu att göra vårt yttersta för att snabbt kunna ta hem de resenärer som har strandats. Vi förstår att detta skapat både oro och ovisshet, och vi beklagar de besvär som det har medfört.

Vi kan nu meddela att Thomas Cook Airlines Scandinavias flyg tas i trafik under tisdagen den 24/9 och att Vinggruppens verksamhet därmed åter är igång. Business as usual.

Har du en inbokad resa på tisdagen kommer ditt flyg att gå som normalt, oavsett om du reser med ett charterflyg eller ett reguljärflyg.

Kunder som befinner sig på resmålen och väntar på hemresa kommer att få besked om tidtabell via sms."
Aktuell information | Ving

Om ni bara anande vilket äkta engagemang och slit som ligger bakom det som hänt senaste dagarna. Jag började i dåvarande SAS Leisure Group med bland annat Ving 1992 och har aldrig varit stoltare än idag. ALLA har jobbat dag och natt med att försöka lösa inställda flyg, ta emot skäll, och ta emot skrik om utebliven taxfree-påse. Utan att veta om man har ett jobb eller ens får lön... Hjältar!
Vingandan kallas det internt som har anor från 50-talet, och det är tack vare den som nu nordiska verksamheten kan leva vidare. Arrangörerna i de nordiska länderna har fått jobba ganska enskilt men integrerat med varandra under många år och olika ägare. Tack vare att man visat vinst så länge. Att få loss TCAS från konkurskladdet är inget annat än ett mästerverk!
Min oro är bara att varumärket får sig en törn!

Last edited:
Om ni bara anande vilket äkta engagemang och slit som ligger bakom det som hänt senaste dagarna. Jag började i dåvarande SAS Leisure Group med bland annat Ving 1992 och har aldrig varit stoltare än idag. ALLA har jobbat dag och natt med att försöka lösa inställda flyg, ta emot skäll, och ta emot skrik om utebliven taxfree-påse. Utan att veta om man har ett jobb eller ens får lön... Hjältar!
Vingandan kallas det internt som har anor från 50-talet, och det är tack vare den som nu nordiska verksamheten kan leva vidare. Arrangörerna i de nordiska länderna har fått jobba ganska enskilt men integrerat med varandra under många år och olika ägare. Tack vare att man visat vinst så länge. Att få loss TCAS från konkurskladdet är inget annat än ett mästerverk!
Min oro är bara att varumärket får sig en törn så hjälp oss att lyfta det igen!

Fast då är man orolig i onödan. Den statliga lönegarantin träder in och ersätter löner och ersättningar för X antal månader vid konkurs.

Förvisso angående lönegarantin...

Jag lyfter på hatten för allas jobb i samband med detta, det måste ha varit intensivt jobb och intensiva kontakter både med att reda ut allt med TCAS och sedan övertyga konkursförvaltaren att driva både TCNE och TCAS vidare med bara en dags nedstängning. Det går ju liksom inte att förbereda något med en konkursförvaltare innan konkursen är ansökt om.

@Matore Utmärkt jobbat!

Folk glömmer väldigt fort så du behöver inte oroa Dig för varumärket så länge Ni fortsätter leverera det kunderna förväntar sig framöver efter turbulensen.

Jag hoppas också att Ni får bra seriösa ägare.

Japp och som framgår av informationen från bolaget ovan så är bolaget inte i konkurs och kommer att drivas vidare som separat bolag oberoende av vad som tidigare anförts.

Det borde lugna de flesta. Ving skulle aldrig ha lämnat Janne o SAS lesiure group men det är ju globaliserings fel....

Många vill köpa Ving enligt vd Magnus Wikner

Efter konkursen i resekoncernen Thomas Cook är det många som har visat intresse för att ta över den nordiska delen av verksamheten. – I en sådan här turbulent situation när de här sakerna sker är det otroligt många som hör av sig. Under det senaste dygnet är har flera visat sitt intresse, säger Magnus Wikner, vd för Vinggruppen i Norden till Sveriges radio. Men det måste gå snabbt menar en expert.

Många vill köpa Ving enligt vd Magnus Wikner - Travel News

Toppen