Thomas Cook går i konkurs 2019-09-23

squeezen skrev:vart kommer infon ifrån@Mattias Holmén? jag har en resa bokad om ca 2 månader men har inte fått någon info alls. Gick det du citerade ut på mail till någon som har resa bokad i omedelbar närtid eller?Klicka för att utvidga...
Det står även på hemsidan...



"Vings resor går som vanligt igen

Uppdaterat 24/9 16:30




För dig som har beställt/ska beställa en resa
För dig som ska resa iväg i närtid och längre fram
För dig som befinner dig på ett resmål utomlands
Vings ägare Thomas Cook Group ansökte tidigt på måndagsmorgonen om konkurs. Då flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia, som flyger majoriteten av Vinggruppens kunder i Norden, ägs av Thomas Cook Group, så drabbades många av inställda flyg under måndagen som en följd av konkursen.



Vi beklagar verkligen att så många kunder drabbades av detta och kommer nu att göra vårt yttersta för att snabbt kunna ta hem de resenärer som har strandats. Vi förstår att detta skapat både oro och ovisshet, och vi beklagar de besvär som det har medfört.



Vi kan nu meddela att Thomas Cook Airlines Scandinavias flyg tas i trafik under tisdagen den 24/9 och att Vinggruppens verksamhet därmed åter är igång. Business as usual.



Har du en inbokad resa på tisdagen kommer ditt flyg att gå som normalt, oavsett om du reser med ett charterflyg eller ett reguljärflyg.



Kunder som befinner sig på resmålen och väntar på hemresa kommer att få besked om tidtabell via sms."

Aktuell information | Ving
 
Om ni bara anande vilket äkta engagemang och slit som ligger bakom det som hänt senaste dagarna. Jag började i dåvarande SAS Leisure Group med bland annat Ving 1992 och har aldrig varit stoltare än idag. ALLA har jobbat dag och natt med att försöka lösa inställda flyg, ta emot skäll, och ta emot skrik om utebliven taxfree-påse. Utan att veta om man har ett jobb eller ens får lön... Hjältar!

Vingandan kallas det internt som har anor från 50-talet, och det är tack vare den som nu nordiska verksamheten kan leva vidare. Arrangörerna i de nordiska länderna har fått jobba ganska enskilt men integrerat med varandra under många år och olika ägare. Tack vare att man visat vinst så länge. Att få loss TCAS från konkurskladdet är inget annat än ett mästerverk!

Min oro är bara att varumärket får sig en törn!
 
Matore skrev:Om ni bara anande vilket äkta engagemang och slit som ligger bakom det som hänt senaste dagarna. Jag började i dåvarande SAS Leisure Group med bland annat Ving 1992 och har aldrig varit stoltare än idag. ALLA har jobbat dag och natt med att försöka lösa inställda flyg, ta emot skäll, och ta emot skrik om utebliven taxfree-påse. Utan att veta om man har ett jobb eller ens får lön... Hjältar!Vingandan kallas det internt som har anor från 50-talet, och det är tack vare den som nu nordiska verksamheten kan leva vidare. Arrangörerna i de nordiska länderna har fått jobba ganska enskilt men integrerat med varandra under många år och olika ägare. Tack vare att man visat vinst så länge. Att få loss TCAS från konkurskladdet är inget annat än ett mästerverk!Min oro är bara att varumärket får sig en törn så hjälp oss att lyfta det igen!Klicka för att utvidga...



Berglund skrev:Fast då är man orolig i onödan. Den statliga lönegarantin träder in och ersätter löner och ersättningar för X antal månader vid konkurs.Klicka för att utvidga...


Förvisso angående lönegarantin...



Jag lyfter på hatten för allas jobb i samband med detta, det måste ha varit intensivt jobb och intensiva kontakter både med att reda ut allt med TCAS och sedan övertyga konkursförvaltaren att driva både TCNE och TCAS vidare med bara en dags nedstängning. Det går ju liksom inte att förbereda något med en konkursförvaltare innan konkursen är ansökt om.
 
@Matore Utmärkt jobbat!



Folk glömmer väldigt fort så du behöver inte oroa Dig för varumärket så länge Ni fortsätter leverera det kunderna förväntar sig framöver efter turbulensen.



Jag hoppas också att Ni får bra seriösa ägare.
 
squeezen skrev:vart kommer infon ifrån@Mattias Holmén? jag har en resa bokad om ca 2 månader men har inte fått någon info alls. Gick det du citerade ut på mail till någon som har resa bokad i omedelbar närtid eller?Klicka för att utvidga...
Jag fick det per e-post direkt från Ving. Ingen bokad resa. Jag finns bara med i deras kunddatabas.
 
Japp och som framgår av informationen från bolaget ovan så är bolaget inte i konkurs och kommer att drivas vidare som separat bolag oberoende av vad som tidigare anförts.



Det borde lugna de flesta. Ving skulle aldrig ha lämnat Janne o SAS lesiure group men det är ju globaliserings fel....
 
Mattias Holmén skrev:Jag fick det per e-post direkt från Ving. Ingen bokad resa. Jag finns bara med i deras kunddatabas.Klicka för att utvidga...
Samma här. Både jag och min fru fick samma mail ikväll. Ingen av oss ha rest med Ving på väldigt många år, om ens någonsin. Inga bokade resor heller men får reklam ibland så är väl med i något register.
 
Många vill köpa Ving enligt vd Magnus Wikner



Efter konkursen i resekoncernen Thomas Cook är det många som har visat intresse för att ta över den nordiska delen av verksamheten. – I en sådan här turbulent situation när de här sakerna sker är det otroligt många som hör av sig. Under det senaste dygnet är har flera visat sitt intresse, säger Magnus Wikner, vd för Vinggruppen i Norden till Sveriges radio. Men det måste gå snabbt menar en expert.



Många vill köpa Ving enligt vd Magnus Wikner - Travel News
 
Är det någon som vet hur (eller om) försäkringsbolagsdelen av Thomas Cook påverkas?



White Horse som är de som hanterar försäkringen för Revolut var/är ägt av Thomas Cook. Noterade det när jag skulle svara på ett pågående ärende jag har med dem att det stod följande i deras mailsignatur: "

White Horse Insurance Ireland dac Part of Thomas Cook Group plc" Försökte gå in på en sida de länkat till i mitt ärende och möttes då av följande meddelande:

"Thomas Cook UK Plc and associated UK entities have entered Compulsory Liquidation and are now under the control of the Official Receiver. The UK business has ceased trading with immediate effect and all future flights and holidays are cancelled. A dedicated support service is being provided by The Civil Aviation Authority to assist customers currently overseas and those in the UK with future bookings."
 
En mycket oväntat företag, DnB, ska vara beredd att ta över som ny ägare till den nordiska avdelningen av Thomas Cook enligt Dagens Naringsliv.



Denna norska storbank tvingades häromdagen redovisa en förlust på 1 miljard Nok knutet till en icke namngiven lånefacilitet. Givetvis föll aktiekursen som en initial reaktion från marknaden.



Enligt Financial Times källor kommer detta tapp från Thomas Cook. Ringverkningarna sprider sig nu som väntat från denna stora konkurs i branschen. Många fler lär ha miljardexponering mot företaget.
 
M.K skrev:En mycket oväntat företag, DnB, ska vara beredd att ta över som ny ägare till den nordiska avdelningen av Thomas Cook enligt Dagens Naringsliv.Denna norska storbank tvingades häromdagen redovisa en förlust på 1 miljard Nok knutet till en icke namngiven lånefacilitet. Givetvis föll aktiekursen som en initial reaktion från marknaden.Enligt Financial Times källor kommer detta tapp från Thomas Cook. Ringverkningarna sprider sig nu som väntat från denna stora konkurs i branschen. Många fler lär ha miljardexponering mot företaget.Klicka för att utvidga...
Verkar som sagt inte vara klart med ny ägare ännu. Känns som som att norsken mest snackar om att de "är beredda att ta över" för att försöka lugna marknaden och förhindra tapp i börskursen nu när det blir obvious att de loosat stålar mot TC. Som om de skulle vara bättre lämpade eller få rabatt på köpeskillingen eller så för att de har en värdelös fordran mot koncernen....



Nej det finns nog en o annan övrig fordringsägare som är intresserad av att denna potentiella överlåtelse sker på marknadsmässiga grunder.....
 
apknug skrev:Verkar som sagt inte vara klart med ny ägare ännu. Känns som som att norsken mest snackar om att de "är beredda att ta över" för att försöka lugna marknaden och förhindra tapp i börskursen nu när det blir obvious att de loosat stålar mot TC. Som om de skulle vara bättre lämpade eller få rabatt på köpeskillingen eller så för att de har en värdelös fordran mot koncernen....Nej det finns nog en o annan övrig fordringsägare som är intresserad av att denna potentiella överlåtelse sker på marknadsmässiga grunder.....Klicka för att utvidga...


DNB är ju bland de mer seniora fordringsägarna eftersom de hade en RCF som de nu torska pengar på. De flesta andra banker förlorade bra mer än DNB. Att dnb ska ta över handlar inte om att de skulle få rabatt på någon köpeskilling; alla TCs lån var säkrade till bankerna. DNB har säkerligen en del i säkerheten som TC gett när de tagit lånet, och alldeles säkerligen inkluderar det aktierna i alla bolag inom gruppen. Med tanke på att det mesta är värdelöst är det inte helt konstigt att många icke-nordiska banker tar avskrivningen och skiter i att få tag i och sälja den nordiska verksamheten. Alternativt att DNB agerar med en deal med andra banker i bakgrunden.



I vilket fall som helst så är det inget köp som dnb kommer göra, och dnb's aktiekurs bör inte påverkas nämnvärt mer än kortsiktigt på grund av överdrifter och missförstånd om hur detta funkar. Gällande andra fordringsägare så kan jag garantera att alla storbanker har en intercreditor agreement; det är standard för alla bolag med flera olika lånefaciliteter osv. DNB agerar knappast utan att ha konsulterat med de andra.
 
igelkotten skrev:DNB är ju bland de mer seniora fordringsägarna eftersom de hade en RCF som de nu torska pengar på. De flesta andra banker förlorade bra mer än DNB. Att dnb ska ta över handlar inte om att de skulle få rabatt på någon köpeskilling; alla TCs lån var säkrade till bankerna. DNB har säkerligen en del i säkerheten som TC gett när de tagit lånet, och alldeles säkerligen inkluderar det aktierna i alla bolag inom gruppen. Med tanke på att det mesta är värdelöst är det inte helt konstigt att många icke-nordiska banker tar avskrivningen och skiter i att få tag i och sälja den nordiska verksamheten. Alternativt att DNB agerar med en deal med andra banker i bakgrunden.I vilket fall som helst så är det inget köp som dnb kommer göra, och dnb's aktiekurs bör inte påverkas nämnvärt mer än kortsiktigt på grund av överdrifter och missförstånd om hur detta funkar. Gällande andra fordringsägare så kan jag garantera att alla storbanker har en intercreditor agreement; det är standard för alla bolag med flera olika lånefaciliteter osv. DNB agerar knappast utan att ha konsulterat med de andra.Klicka för att utvidga...
Intressant vare om någon satt på en direkt panträtt i nordenaktierna, kanske eventuellt bara de o eventuellt condor så skulle kunna ha något direkt värde, och bara kunde komma och plocka över ägandet. Men "säkerställandet" av skulden är troligen mer komplext och inte så "säkert".



Riksgälden har ju tydligen problem att hitta aktierna/panträtten i SAAB tools......
 
Det spekuleras fortsatt mycket kring olika köpare och det är intressant att dela dessa samt egna teorier på forumet. Självklart tar denna process lite tid efter konkursen men Vings kommunikationschef räknar nu med en snabb försäljningsprocess.



Spännande att se vilken köpare det blir!
 
Back
Top