Senaste nytt

The trip to Bali and back again - by Sofia Backpacker ;-)

Wicked 2010 låter rimligt, skulle säkert känna igen dig :)

Grymt reportage, börjar inse att det är på tok för länge sedan jag var ute och dök (Sipadan, 3 år sedan).
Dök en hel del med Wicked 2009 i och med att min polare jobbade som DiveMaster för dom i Khao Lak, var det Thailand eller Indonesien du jobbade för dom? Jaya?

Grymt reportage, börjar inse att det är på tok för länge sedan jag var ute och dök (Sipadan, 3 år sedan).
Dök en hel del med Wicked 2009 i och med att min polare jobbade som DiveMaster för dom i Khao Lak, var det Thailand eller Indonesien du jobbade för dom? Jaya?

Jag jobbade som dykcenteransvarig för Wicked i Thailand säsongen 09-10 på Parinee. Inboxa gärna med vem din polare än, nyfiken!
Dock är the Waow, eh, typ en miljard strån vassare. Wicked var ett totalt bottennapp i min dykarkarriär måste jag säga :(

Jaha, så hände det som jag aldrig trodde skulle hända mig, jag dränkte min kamera!
Jävla skit piss o fan! (pardon my french) Inte en chans att den kommer att hämta sig och jag har ingen aning om hur det kunde hända, packade med kärlek in den i sitt undervattenshus precis som vanligt :( stor sorg.
Men, skam den som ger sig. Jag ska lära mig uv-video istället! Så, det kommer, förhoppningsvis, små filmklipp de närmaste dagarna istället för foton.

Övervattensbilder kommer dock som vanligt eftersom jag kan använda min killes fina Canon systemkamera.

I övrigt förflyter livet på båten i sakta mak, ofta med lite väl sena kvällar med en massa Bintang och snack. Borde plugga mer än vad jag gör, dags att ta sig i kragen tror jag minsann och få nåt gjort innan nästa dyk.
Den som orkar kan kolla på google maps efter Pulau Wetar, Indonesien, och kolla vart jag befinner mig. Över natten ska vi åka vidare upp mot en vulkanö mitt i Banda Sea för att, förhoppningsvis, se lite Hammarhajar och havsormar imorrn :)

Jaha, så hände det som jag aldrig trodde skulle hända mig, jag dränkte min kamera!
*#%!<^!Inte en chans att den kommer att hämta sig ...
Nu kan du experimentera, vad har du att förlora? Plocka isär så fort som möjligt, bort med batteriet och dränk sorgerna i Perrier (eller sötvatten) medan Champagne får du ta i din egen strupe. Låt torka när legat i sötvatten ett tag. Hoppas att minneskortet klarat sig, de brukar vara tåliga.

EDIT: Det kan gå att dränka kameran i teknisk sprit alt ren vodka. Torka med kiselgel (finns på Amazon).

Last edited:
Kan ju helt klart påstå att själen skriker efter att komma bort när man sitter i kalla, trötta huvudstaden och tittar på denna rapporten... Synd bara att vare sig tid eller semester finns för att dra ut o resa :)

Grym rapport Sofia! Synd med kameran, jag som hade önskat massor med fler dykbilder....

Tack Adam! Det blir mera, men rörligt, om jag inte lyckas dra still från video. Är dock ingen höjdare på redigering. Kan iofs fuska och ladda upp äldre bilder av saker jag sett nu, inte såå mycket fusk. Eller?

Tack för tipsen om sötvatten och sånt men tyvärr, den går inte att plocka isär mer än jag gjort. Har dock redan en ny likadan kamera på lut så jag kan iaf använda samma uv-hus nästa resa. Ibland får man vara tacksam för det lilla ;)

I Nusa Dua är det mycket hög säkerhet med beväpnade vakter överallt inför mötet men även för Miss World-tävlingen i Nusa Dua förra veckan var det förhöjd säkerhet. Jag är inte där själv just nu men vänner på plats har berättat för mig.

Men nu vill vi se fler bilder från Sofias äventyr :)

Last edited:
Hur är det stämning i Bali, framförallt i Nusa Dua?
Är det mycket säkerhetskontroll nu pga APEC möte?

Security Tight in Nusa Dua for APEC Summit - The Jakarta Globe

Ja hann lämna innan APEC så jag vet inte. Märkte bara att kaoset om möjligt var värre än vanligt med nya flygplatsen halvfärdig. Fast dom tror den är färdig ;)

jtq: har tyvärr dränkt min kamera men ska försöka åstadkomma lite video istället. Över vattens bilder kommer imorrn, har inte varit så makt att fota förutom öppet vatten de senaste dagarna. Det kommer!

Toppen