Senaste nytt

The trip to Bali and back again - by Sofia Backpacker ;-)

Använde inte internet på flyget. Dels för att det kostade pengar, inga hiskeliga summor men ändå, och dels för att jag åt, drack och kollade på film allt vad tygen höll :)

ok, då får jag väl prova imorgon då helt enkelt. Jag kommer givetvis att göra som du också när det gäller dryck och mat! :)

Var det många i kabinen? Vi är ett sällskap på tre och på seatmapen ser det bara ut att vara 2 andra i kabinen.

Last edited:
Hej Sofia, bara så du vet visade jag min fru detta utmärkta reserapport, mina resor med frugan, efter sett dig m rosa champagne i business. Kommer öka min res budget.Fortsätter följa din resa, ha de gott.

Jag har tidigare sett bidén som en förlegad produkt men efter den sjukdomsresa jag påbörjade i april och inte landat från än med hittills 7 operationer under narkos med två 15 cm långa dränage i underredet så har jag omvärderat bidén och den Japanska/Koreanska toaletten med för den delen... Jag har inte haft förmånen att nyttja papper på toaletten på nästan ett halvår nu.
I Doha finns det ytterligare förklaringar till bidén, Muslimer använder inte alltid papper.....

Vad gäller Quatar så är min erfarenhet (dock bara 8 flighter) att de har en sjuhelvetes förkärlek till kyckling, har fått för mig att att det är religionsbaserat. Enkelt med kyckling, jag känner inte till någon religion som förbjuder den stackars fågeln.

Trevlig kabin däremot i deras 787!

Klev ombord på det söta propellerplanet (fråga inte vad det var för kärra, har ingen aning!) och fick en bild när kaptenen gick en inspektionsrunda. Vi kom iväg i tid, vilket tydligen är ovanligt, och hade en fin flygtur med klart väder så jag passade på att ta en bild på vulkanen på Lombok.

Klev ombord på det söta propellerplanet (fråga inte vad det var för kärra, har ingen aning!) och fick en bild när kaptenen gick en inspektionsrunda. Vi kom iväg i tid, vilket tydligen är ovanligt, och hade en fin flygtur med klart väder så jag passade på att ta en bild på vulkanen på Lombok.

IMG_3821 (1024x768).jpg

IMG_3826 (1024x768).jpg

Blev denna gång mött av min käresta. Förra gången var han så bakis att han sov igenom tre alarm och missade att möta mig i Sorong. Då var jag inte glad. Det var jag idag!
Kärt återseende såklart av Steff men också av besättningen på båten, it's good to be back!
Ska inte ens försöka ta några bilder på den fantastika Waow, kolla in Waow | Water Adventure Ocean Wide för bilder som gör henne rättvisa.

Dagen efter min ankomst tog vi en tur halvvägs upp en vulkan för att bada i en varm källa. Det var helt klart värt en timme i bil och 35 minuters rask promenad rakt ut i djungeln. Som en hemlig oas, med porlande vattenfall som blev som en privat naturlig jacuzzi, och så den varma källan som var hela 42 grader!

IMG_3848 (1024x768).jpg

IMG_3859 (768x1024).jpg

Lekte man lite med slutartider gick det att få rätt balla effekter, trots att man inte är proffs :)

IMG_3867 (1024x768).jpg

Det är så otroligt vackert ljus precis före solnedgången. Utsikt över vattnet österut.

Så var det dags att börja dyka, första dagen bjöd på fina rev, men det är inte riktigt min grej, jag blir lätt uttråkad helt enkelt. Solnedgångsdyket var väl ingen höjdare heller men jag lyckades hitta några offer att rikta kameran mot i alla fall, för sakens skull.

IMG_3881fixad (1024x768).jpg

Dag två var lite mer min kopp te, muck diving! Kan låta skittråkigt för många men svart sand, med svarta stenar och nästan inga koraller. Vad tittar man då på, undrar ni säkert. Jo the Holy Grail för väldigt många dykare: Rhinopia! En riktigt konstig och väldigt sällsynt fisk, släkt med skorpionfiskar bland annat. Mycket svår att upptäcka eftersom den grej är att smälta in med omgivningen så mycket som möjligt.

IMG_3978fixad (1024x768).jpg

Sen hittade jag en ”step ladder pipefish”, som också är ett märkligt djur, släkt med sjöhästar.

IMG_3969fixad (1024x768).jpg

På slutet av dyket upptäckte jag två stycken bläckfiskar av ”märket” Mimic Octopus. Dessvärre hade jag då inget batteri kvar i kameran men när Steff laddat upp filmklipp på Vimeo kommer det en länk. Våra åsikter gick dock isär; höll dom på att föröka sig eller höll den ena på att döda den andra? Hur som helst hade ingen av oss sett något liknande.

Sjöhästar är min "Holy Grail" - jag kan lägga ner timmar på att leta på nätet efter dykställen där de fortfarande finns kvar. De är så söta när man närmar sig och de blygt vänder bort huvudet.
Det är riktigt tragiskt att se enorma högar av torkade sjöhästar till försäljning i kinesiska hälsokostaffärer.

Toppen