Senaste nytt

The trip to Bali and back again - by Sofia Backpacker ;-)

När vi lämnade vulkanön Manuk, som bjudit på både hammarhajar och massor av ormar, var vindarna gynnsamma så det bestämdes att seglen skulle hissas. Det är alltid ett ganska stort projekt, och tungt arbete, så hela besättningen och flera av gästerna, var med och hissade och drog för glatta livet.

IMG_5893.JPG

IMG_5891.JPG

Jag passade på, att i enlighet med mina studier och framtida kall, ställa mig bakom ratten. Det är sannerligen inte varje dag som man får chansen att ratta en skuta som storleksmässigt endast är något mindre än självaste Vasa!

IMG_5917.JPG

Kapten Sofia in action!

Det kändes riktigt fint att vara tillbaka vid de underbart vackra Bandaöarna, verkligen mitt i ingenstans. Det var faktiskt dessa Spice Islands Columbus var ute efter när han seglade åt ”fel” håll och upptäckte Amerika istället.
Fortfarande är kryddor huvudysselsättningen på öarna och man kan inte gå många meter utan att se muskotnötträd, kanelbarksträd och annat.
Banda har en ganska brutal historia och har genom århundradena varit koloniserade av portugiser, engelsmän och holländare. De har alla lämnat något efter sig och man kan bland annat beskåda ett fort som är i mycket bra skick och som ännu en påminnelse om Bandas blodiga förflutna ligger det en massa antika kanoner och skräpar vid vägkanterna.
En annan viktig sysselsättning är pärlfarmar, både sötvattenspärlor och saltvattensdito. Till slut, efter att bara ha väntat i fem år, fick jag äntligen shoppa loss! Det blev fyra fina saltvattenspärlor och två ljust rosa sötvattenspärlor. Nu ska jag bara se till att faktiskt låta göra örhängen och annat med dom när jag kommer hem också...
I övrigt shoppade jag Nutmeg jam, torkad saltad fisk och lite kanelstänger. En bra förmiddag. Enda dåliga var att vi glömde kameran på båten, doh!

Ja, och som ni vet gick min kamera en brutal död till mötes, vad som hände är oklart för jag har inte hittat nåt fel på unervattenshuset. Det var nog tyvärr ett handhavandefel, så kallad SBS, och jag som alltid är så noga, damn! Goda nyheten är dock att en ny kamera är på väg från Hongkong as we speak. Det lönar sig att hålla kontakten med folk!

Har sen dess roat mig med min killes gamla videokamera under vattnet. Jag är sannerligen ingen stjärna på video men det kommer nåt litet om ett tag, ska bara övertala mr Sofia aka Steff att redigera ihop ett litet videoklipp.

Här kommer i alla fall några bilder från livet ovan ytan, håll till godo!

IMG_5944.JPG

IMG_5956.JPG

Attachments

• IMG_5880.JPG
    IMG_5880.JPG
    372 KB · Visningar: 688
OK vänner, uppdatering från luften denna gång. Sitter åter på Dreamlinern, sista benet hem. Och tja, jag gör mitt bästa för att äta o dricka så mycket som möjligt ;) Nästa resa blir med största sannolikhet i Y, så det gäller att passa på.

Tyvärr gick luften ur min tänkta "live rapport" när kameran dog. Bilder går att göra små, video blir inte bra alls så de får vänta till bättre internetförbindelse. Typ hemma.

Går tillbaka ett dygn. Ambon till Bali igår, två ospännande men stabila flygningar med Lion Air.
Att bakis som en örn leta efter ett ställe att lämna väskorna över dagen, på en flygplats i ett allvarligt stadium av ombyggnadskaos var ingen lek, men det gick till slut.
Efter att ha spatserat lite planlöst i Kuta i ca 1,5h hittade jag en beach club, dvs ett ställe vid stranden där masn betalar för att använda pool faciliteterna. Kostade 250.000...rupiah, vilket är knappt 25 dollar, och då fick men äta o dricka för 100.000. Helt ok. Lite bad, en solstol i skuggan o en timmes sömn. I was back to life!
När solen började gå ner packade jag ihop mig o gick o letade efter ett vettigt massage ställe. Hittade ett ställe som verkade ok. Det var det. Fick en manlig massor, vilket är lite ovanligt men det var inget konstigt med det. Snarare tvärt om, jag gillar en hård massage o han hade hårda nypor.

Hoppade sen in i en taxi till flygplatsen. Jisses va dom har byggt om vägarna!
Och flygplatsen, totalt kaos. Värre än gamla! Skrev om loungen i Loungemötes tråden igår. Inte ens en toalett, o de utanför hade ca 20 meters kö! Bestämde mig för att facilitetsbesök och ombyte fick vänta till efter boarding, helt klart.

Nattflighten via Singapore till Doha var som den skulle, bara ovanligt varm. Täcket behövdes inte!
Premiumloungen i Doha va mycket trevlig o bjöd bla på några glas Krig. Klockan är alltid 11 nånstans :cool:

Som sagt, nu på Dreamlinern igen. Och eh, ja, avnjuter ännu en Star Trekfilm med stilige Captain Kirk :D Piloten på planet är inte i närheten av lika läcker.
Avslutar det hela med lite mer sött vitt vin från Loiredalen.
TBC

Fantastiskt trevligt skrivet och fina bilder. Kanske dags att väcka liv i det gamla dykcertet, stora barriärrevet är inte långt bort.

Jo, det är det fanimej visst ;)
Jag har varit lite på gång att åka dit flera gånger, men kombinationen av att det är riktigt långt bort och riktigt dyrt om man vill dyka dom roliga bitarna har gjort att jag har valt bort det. Dom små bitarna av Indonesien jag har varit i erbjuder ju otroligt mycket roligt dykande per krona, däremot, i mitt tycke världsbäst ur den aspekten. Och det efter en ganska human sträcka att åka, inte att förglömma.

Jag får väl åka till barriärrevet till slut ändå, bara för att jag har blivit för trött på folk som säger att det är bäst och man inte förstår nånting om man inte har varit där (tänk amerikaner som bara har dykt karibiska ställen förut).

Nej the Barren Reef är inget att ha, faktiskt. Det hade man ju hört om hela sitt liv och när jag tog dykcert så var det den stora drömmen så jag blev otroligt besviken efter mina första dyk där. Var var allting?! Det kan iofs ha berott på att vi då precis kom från Indonesien, men ändå. Det marina djur- och växtlivet är inte alls något att skriva hem om.

Satsa då hellre på en liveaboard i Indonesien. Bra mycket bättre valuta för pengarna på alla sätt!

Jag har två helt olika erfarenheter av GBR, tog mitt cert där 2005 och hade mycket trevlig dykning med bra marinliv (kan ju dock varit lite överväldigande i och med att det var första 8 dyken man gjorde). Var där igen 2007 och då var det inte alls lika bra trots att vi dök på samma dykplatser.
Vad jag hört av folk som jobbar i området ska dock osprey reef och cod hole vara betydligt bättre men det ligger lite mer otillgängligt och jag har inte haft möjligheten att dyka där (ännu). Osprey Reef räknas väl dock inte till barriärrevet.

Sen är det väl olika vad man gillar med sin dykning, macro, koraller, muck, "big stuff" :)

Dom där skruvade propellerbladen har jag sett (och hört!) alltför många gånger... :(
Planet bakom hade ju kunnat vara en annan fågel.

Toppen