Som Palmen skriver har det gått drygt ett år sedan SAS lämnade Star Alliance och gick in i SkyTeam, och även jag har haft tid att reflektera över vad förändringen egentligen inneburit för oss Eurobonusmedlemmar. När nyheten kom var jag skeptisk, men samtidigt hoppfull om att det skulle kunna öppna nya dörrar. Idag ser jag både tydliga vinster och lika tydliga förluster.
På plussidan märks framför allt de nya destinationerna och kombinationerna som blivit möjliga. SkyTeam har en stark position i Nordamerika med Delta. För mig som reser regelbundet utanför Europa har det här faktiskt gjort programmet lite mer relevant. Loungeåtkomsten har också blivit bättre på många håll – särskilt med tanke på förbättringen avseende 3e-partslounger.
Men baksidorna är svåra att bortse ifrån. Jag saknar fortfarande Star Alliance-nätverket i Europa och till Asien, där Lufthansa, Swiss och Austrian var självklara alternativ. Resor till Centraleuropa eller till mindre städer har blivit betydligt krångligare nu när SAS främst lutar sig mot Air France och KLM. Flexibiliteten och tätheten i nätverket är inte densamma. Dessutom upplever jag att poängtabellen är mer splittrad och att det krävs mer noggrann planering för att hitta bra värde i bonusresor med partners. Det som tidigare kändes överskådligt är nu mer komplext.
Efter ett år kan jag också konstatera att servicenivån inom SkyTeam är mer ojämn. Några bolag håller hög standard, men andra når inte riktigt upp till den kvalitet jag var van vid hos flera Star Alliance-partners. Det gör att upplevelsen varierar mer, vilket i längden troligen påverkar min lojalitet.
Samtidigt ser jag också fram emot framtiden. Integrationen med Air France–KLM kan rätt hanterad, på sikt innebära både tätare trafik och fler attraktiva alternativ i Europa. Om SAS lyckas fördjupa samarbetet ytterligare där, kan tomrummet efter Lufthansa Group åtminstone delvis fyllas igen.
Ett år efter bytet tycker jag därför att Eurobonus har blivit totalt mindre globalt men också mindre bekvämt för den som främst reser inom Europa och till Asien. För egen del är jag kluven: jag uppskattar de nya möjligheterna, men jag saknar fortfarande enkelheten och bredden som Star Alliance erbjöd.