Senaste nytt

Tankar 1 år efter SAS övergång till Sky Team

Jag har försökt vara positiv till alliansbytet och se nya möjligheter istället för alla nackdelar men, jag börjar bli mer och mer lojal till Lufthansa istället.
Så här kommer lite av mina tankar kring varför jag tänker så och så hoppas jag att ni försöker övertala mig att fortsätta ge SAS och skyteam en chans under 2026.

Hubbarna AMS/CDG vs FRA/MUC
Jag upplever det som ofta långa avstånd på AMS och det finns bara en lounge så man behöver gå mot gate rätt långt före. På FRA/MUC finns utspridda lounger så att man kan hänga där in i det sista. På CDG tycker jag det är ett virrvarv av omoderna säkerhetskontroller, bussar och passkontroller. Nu senast när jag ankom från SXM (med AF) så gjorde jag ett försök att ta mig till en Air France lounge men det var tvärstopp så fick glatt ta mig vidare till SAS partner lounge via en bussresa runt hela CDG och ytterligare säkerhetskontroll. Väl där så var väl loungen ändå helt ok men 22 Euro skulle dom ha om man ville använda duschar. Återigen hade transit på MUC/FRA varit grymt mycket bättre.

Air France vs Lufthansa long haul
Nu har jag varken testat AFs senare kabiner eller LHs “Allegris” så jämförelsen kanske haltar något.
Men på utresan till SXM fick vi åka en A330-200, detta var det smutsigaste flyg jag någonsin åkt med och halvvägs in så slutade vattnet fungera varpå man fick tvätta sig med våtservetter och inget kaffe kunde erbjudas. Maten var inte heller något att skriva hem om, men visst vinerna var ju bra. Vidare så gillar jag inte alls den där stolen, TAP har något liknande med en kon som man inte får plats med båda fötterna i den var också väldigt hård och fanns inga inställningsmöjligheter bara upp eller ner. Här är Lufthansa solklart bättre i min bok men jag skulle faktiskt sträcka mig så långt att säga att även Air India levererar en klart bättre (och renare) hårdvara än AF i detta fallet. Kan även tillägga att vi fick samma individ på hemresan en vecka senare och då var vattnet fortfarande inte fixat.

Anslutningar Inrikes (har väl mer med BRA att göra än Skyteam)
Jag är en av (få?) som blev jätteglad när det kom ut att BRA skulle bli underleverantör till SAS och flytta till ARN. Helt enkelt därför att man då, i teorin kan boka resa från sin småstad via ARN ut i världen. Det tog ett bra tag men nu börjar det faktiskt gå att söka resor med anslutning i båda ändarna iaf västerut, exempelvis HAD-ARN-EWR-DTW men då blir problemet att sas fare rules har något om lördagar (då det inte finns avgångar) och då för att slippa utresa på en fredag så blir det ändå att man tar sig till CPH eller GOT och då kan man lika gärna åka vidare med LH. När det gäller resor inom Europa så upplever jag det svårt att kombinera AF/KLM med sasflyg och kollar man på expertflyer så nollas tillgängligheten ofta på inrikessegmentet om man har med vissa KLM flyg så även här blir det en tur till CPH/GOT och då kan man återigen lika gärna åka LH. Sen kan man ju lite kort nämna hur det funkar med att byta mellan SAS och KLM på ARN (att det är en annan terminal och man behöver åka buss) och att KLMs hantering av irrops är non existent på ARN. Det vore ju grymt om SAS och ANA kunde få till ett samarbete liknande Singapore Airlines så man kunder åka HAD-ARN-HND men sas har ju sin egen från CPH så det lär vi väl inte får se. Kul dock att man kan boka GOT-ARN-HND.

Resor österut
Star Alliance (och framförallt LH gruppen) har bäst erbjudande österut. Även oneworld är ganska konkurrenskraftiga.
Jag skulle gärna ta långa benet med SAS till Asien men det finns lixom inga anslutningar vidare. Exempelvis till PVG, då är det AF/KL som gäller om man vill åka SkyTeam och de är galet mycket dyrare.

Resor till USA
Så låt oss avsluta med det positiva. SAS har massor av flyg till USA och samarbetet med Delta funkar riktigt bra. Prismässigt ser jag också ofta priser som ligger under lufthansagruppen. Men nu senast blev det ändå LH för att få in de sista poängen till förlängningen av senator. Deltas lounger är också överlag bra även om polaris såklart är bättre.

Slutsats
Som det känns nu så kommer jag inte fokusera på att förlänga Diamond nästa år (är LTG) utan kommer fokusera på Senator. Det är väl också delvis kopplat till att jag tycker (SAS-)kortavgifterna börjar sticka iväg om man vill ha draghjälp där så kör points plus just nu istället. Ska bli spännande att se om det kommer något kort från LH. Men jag kommer fortsätta försöka få in SAS segment där det underlättar eller om jag “klarat” senator så kanske det blir någon USA resa med SAS på slutet av året.

Toppen