Senaste nytt

Tankar 1 år efter SAS övergång till Sky Team

Jag har försökt vara positiv till alliansbytet och se nya möjligheter istället för alla nackdelar men, jag börjar bli mer och mer lojal till Lufthansa istället.
Så här kommer lite av mina tankar kring varför jag tänker så och så hoppas jag att ni försöker övertala mig att fortsätta ge SAS och skyteam en chans under 2026.

Hubbarna AMS/CDG vs FRA/MUC
Jag upplever det som ofta långa avstånd på AMS och det finns bara en lounge så man behöver gå mot gate rätt långt före. På FRA/MUC finns utspridda lounger så att man kan hänga där in i det sista. På CDG tycker jag det är ett virrvarv av omoderna säkerhetskontroller, bussar och passkontroller. Nu senast när jag ankom från SXM (med AF) så gjorde jag ett försök att ta mig till en Air France lounge men det var tvärstopp så fick glatt ta mig vidare till SAS partner lounge via en bussresa runt hela CDG och ytterligare säkerhetskontroll. Väl där så var väl loungen ändå helt ok men 22 Euro skulle dom ha om man ville använda duschar. Återigen hade transit på MUC/FRA varit grymt mycket bättre.

Air France vs Lufthansa long haul
Nu har jag varken testat AFs senare kabiner eller LHs “Allegris” så jämförelsen kanske haltar något.
Men på utresan till SXM fick vi åka en A330-200, detta var det smutsigaste flyg jag någonsin åkt med och halvvägs in så slutade vattnet fungera varpå man fick tvätta sig med våtservetter och inget kaffe kunde erbjudas. Maten var inte heller något att skriva hem om, men visst vinerna var ju bra. Vidare så gillar jag inte alls den där stolen, TAP har något liknande med en kon som man inte får plats med båda fötterna i den var också väldigt hård och fanns inga inställningsmöjligheter bara upp eller ner. Här är Lufthansa solklart bättre i min bok men jag skulle faktiskt sträcka mig så långt att säga att även Air India levererar en klart bättre (och renare) hårdvara än AF i detta fallet. Kan även tillägga att vi fick samma individ på hemresan en vecka senare och då var vattnet fortfarande inte fixat.

Anslutningar Inrikes (har väl mer med BRA att göra än Skyteam)
Jag är en av (få?) som blev jätteglad när det kom ut att BRA skulle bli underleverantör till SAS och flytta till ARN. Helt enkelt därför att man då, i teorin kan boka resa från sin småstad via ARN ut i världen. Det tog ett bra tag men nu börjar det faktiskt gå att söka resor med anslutning i båda ändarna iaf västerut, exempelvis HAD-ARN-EWR-DTW men då blir problemet att sas fare rules har något om lördagar (då det inte finns avgångar) och då för att slippa utresa på en fredag så blir det ändå att man tar sig till CPH eller GOT och då kan man lika gärna åka vidare med LH. När det gäller resor inom Europa så upplever jag det svårt att kombinera AF/KLM med sasflyg och kollar man på expertflyer så nollas tillgängligheten ofta på inrikessegmentet om man har med vissa KLM flyg så även här blir det en tur till CPH/GOT och då kan man återigen lika gärna åka LH. Sen kan man ju lite kort nämna hur det funkar med att byta mellan SAS och KLM på ARN (att det är en annan terminal och man behöver åka buss) och att KLMs hantering av irrops är non existent på ARN. Det vore ju grymt om SAS och ANA kunde få till ett samarbete liknande Singapore Airlines så man kunder åka HAD-ARN-HND men sas har ju sin egen från CPH så det lär vi väl inte får se. Kul dock att man kan boka GOT-ARN-HND.

Resor österut
Star Alliance (och framförallt LH gruppen) har bäst erbjudande österut. Även oneworld är ganska konkurrenskraftiga.
Jag skulle gärna ta långa benet med SAS till Asien men det finns lixom inga anslutningar vidare. Exempelvis till PVG, då är det AF/KL som gäller om man vill åka SkyTeam och de är galet mycket dyrare.

Resor till USA
Så låt oss avsluta med det positiva. SAS har massor av flyg till USA och samarbetet med Delta funkar riktigt bra. Prismässigt ser jag också ofta priser som ligger under lufthansagruppen. Men nu senast blev det ändå LH för att få in de sista poängen till förlängningen av senator. Deltas lounger är också överlag bra även om polaris såklart är bättre.

Slutsats
Som det känns nu så kommer jag inte fokusera på att förlänga Diamond nästa år (är LTG) utan kommer fokusera på Senator. Det är väl också delvis kopplat till att jag tycker (SAS-)kortavgifterna börjar sticka iväg om man vill ha draghjälp där så kör points plus just nu istället. Ska bli spännande att se om det kommer något kort från LH. Men jag kommer fortsätta försöka få in SAS segment där det underlättar eller om jag “klarat” senator så kanske det blir någon USA resa med SAS på slutet av året.
 
Delta One loungerna piskar Polaris rätt hårt enligt de flesta bedömare.
Deltas vanliga lounger ska väl snarare jämföras med United Club loungerna än Polaris.
Det har jag också hört men för att komma in där behöver man väl flyga Delta (eller AF/KL?) på långa benet? Eller kommer man in med SAS biljett som man gjorde med Polaris?
 
Det har jag också hört men för att komma in där behöver man väl flyga Delta (eller AF/KL?) på långa benet? Eller kommer man in med SAS biljett som man gjorde med Polaris?

Delta One loungerna piskar Polaris rätt hårt enligt de flesta bedömare.
Deltas vanliga lounger ska väl snarare jämföras med United Club loungerna än Polaris.


Jag flög från Seattle för några månader sedan och blev hävisad till Sky Club
de pekade ut att SAS är inte med här

The Delta One Lounge is available to:
  • Same-day departing or connecting flights operated by the following Delta partners in their respective first and business class cabins specified below:
    • Air France La Premiere;
    • Air France Business Class* (Long-Haul);
    • LATAM Premium Business Class;
    • KLM Business Class*;
    • Korean Air First Class and Prestige Class; and
    • Virgin Atlantic Upper Class

 
Har varit på Delta One på JFK (Virgin långa benet) och förut på Polaris på EWR. Nog var Delta One snäppet vassare, rankar nog även Virgins club house i London över Polaris EWR... Mycket på grund av att servicen var strået vassare, med folk som hela tiden kom och undrade om påfyllning eller om man behövde något. Det upplevde jag ej på Polaris!
 
Har varit på Delta One på JFK (Virgin långa benet) och förut på Polaris på EWR. Nog var Delta One snäppet vassare, rankar nog även Virgins club house i London över Polaris EWR... Mycket på grund av att servicen var strået vassare, med folk som hela tiden kom och undrade om påfyllning eller om man behövde något. Det upplevde jag ej på Polaris!
Varit på Polaris en del, aldrig fått fråga om påfyllning eller liknande... Man fick själv gå fram och beställa...
 
Virgin, KLM, AF kommer definitivt in, men stämmer att SAS inte kommer in just nu, får se om det ändras nu framöver.
Då är ju min jämförelse i nuläget korrekt, med LH kommer jag in i Polaris och med SK är det Delta's vanliga lounger som gäller.
AF/KL/DL är inte aktuella för min del då de ligger för högt i pris och därför jämför jag inte med dom.

Om (när?) SAS kommer med i samarbetet och ges tillgång till de bättre loungerna så blir det såklart en anledning att välja SK över LH. SK vinner ju redan vad gäller själva flygningen om man jämför med LHs legacy produkt (ej Allegris). Men risken är väl att priserna sticker iväg och hamnar i nivå med syskonen och då hamnar jag återigen hos LH.

Om SAS hade fixat en liknande lösning (som med Delta) österut, exempelvis anslutningar med Korean (& Asiana) vidare från ICN så hade jag troligtvis kunnat välja SAS för i princip alla mina resor. Men nu blir det bara dom som "blir över" eftersom jag primärt "måste" åka med LH så prioriterar jag att först få in Senator. Sen beror det ju såklart återigen på prisnivån, I nuläget är det ju exempelvis betydligt billigare (och bättre) att åka ANA till HND än SAS.
 
Då är ju min jämförelse i nuläget korrekt, med LH kommer jag in i Polaris och med SK är det Delta's vanliga lounger som gäller.
AF/KL/DL är inte aktuella för min del då de ligger för högt i pris och därför jämför jag inte med dom.
Det du skrev var att Deltas lounger överlag var bra men Polaris bättre. Ska du jämföra Deltas lounger får du räkna med Delta One, det framgick inte att du bara pratade om lounger som sas resenärer kommer in i.

Du kommer bara in i Polaris med LH Business/First, inte med status. Att Lufthansa är billigare än Skyteam alternativen stämmer säkert utifrån hur, när och var man flyger.

Enligt mig är Deltas vanliga lounger bättre än United Club. Och utifrån vad jag läst har alla tyckt att Delta One är bättre än Polaris. Jämföra äpplen och päron blir sällan bra, men självklart ska du resa med det som ger dig mest.

Hade jag haft ett resmönster som gjorde att jag utan större bekymmer kunde behålla Senator hade det varit en no brainer för mig också.

Personligen så är det viktigare för mig att ha det bra på flyget, snarare än i loungen. Kommer alltid väga tyngre och då går mycket av Lufthansa Business bort om man inte är garanterad alegris.

Den individ på AF du rest med går till deras leisure destinationer och ska inte jämföras med "vanliga" destinationer. Åkte den själv i somras och var i klass med Lufthansa Business om man bara tittar på stolen enligt mig. Jag flög dock med ett plan som inte var skitigt och inga problem med vattnet heller.
 
Det du skrev var att Deltas lounger överlag var bra men Polaris bättre. Ska du jämföra Deltas lounger får du räkna med Delta One, det framgick inte att du bara pratade om lounger som sas resenärer kommer in i.

Du kommer bara in i Polaris med LH Business/First, inte med status. Att Lufthansa är billigare än Skyteam alternativen stämmer säkert utifrån hur, när och var man flyger.

Enligt mig är Deltas vanliga lounger bättre än United Club. Och utifrån vad jag läst har alla tyckt att Delta One är bättre än Polaris. Jämföra äpplen och päron blir sällan bra, men självklart ska du resa med det som ger dig mest.
Visst jag kanske var otydlig men mina tankar sedan övergången till skyteam handlar inte om att jämföra lounger mellan varandra, där tror jag att vi håller med varandra. Delta's vanliga är absolut ett lyft från United club. Jag ville mest ge min syn på vad jag får och hur jag upplever det.
Med SAS I star alliance kom jag in i polaris, nu i skyteam gör jag inte det. det är jämförelsen jag syftar på i min initiala post.

Personligen så är det viktigare för mig att ha det bra på flyget, snarare än i loungen. Kommer alltid väga tyngre och då går mycket av Lufthansa Business bort om man inte är garanterad alegris.
Här tänker jag precis som du. Men alternativen på grund av kostnaden är i princip AF/KL Premium Economy eller SK/LH Business. SK har en solklart bättre produkt en LH Legacy men de finns ju enbart till USA (HND är för dyr, ICN/BOM har inga anslutningar). Sen är det en stor nackdel för SK att man inte kan få bekräftad uppgradering i de fall man inte kan boka business så även i dessa fall blir det (tyvärr) LH. Att man dessutom kan uppgradera till F på LH ska vi nog inte ens gå in på.

Den individ på AF du rest med går till deras leisure destinationer och ska inte jämföras med "vanliga" destinationer. Åkte den själv i somras och var i klass med Lufthansa Business om man bara tittar på stolen enligt mig. Jag flög dock med ett plan som inte var skitigt och inga problem med vattnet heller.
Här håller jag inte med dig. Men det kan ju eventuellt bero på längd och skostorlek.
Jag försöker alltid boka bulkhead för att få mer plats, det får man inte på AFs a330 det är samma strut som på de andra platserna den är också extremt liten i "botten" så båda fötterna får inte plats. Men det är relativt små skillnader med 2-2-2 config, just detta gör dock stor skillnad för mig.
 
Toppen