Senaste nytt

Tankar 1 år efter SAS övergång till Sky Team

Som Palmen skriver har det gått drygt ett år sedan SAS lämnade Star Alliance och gick in i SkyTeam, och även jag har haft tid att reflektera över vad förändringen egentligen inneburit för oss Eurobonusmedlemmar. När nyheten kom var jag skeptisk, men samtidigt hoppfull om att det skulle kunna öppna nya dörrar. Idag ser jag både tydliga vinster och lika tydliga förluster.

På plussidan märks framför allt de nya destinationerna och kombinationerna som blivit möjliga. SkyTeam har en stark position i Nordamerika med Delta. För mig som reser regelbundet utanför Europa har det här faktiskt gjort programmet lite mer relevant. Loungeåtkomsten har också blivit bättre på många håll – särskilt med tanke på förbättringen avseende 3e-partslounger.

Men baksidorna är svåra att bortse ifrån. Jag saknar fortfarande Star Alliance-nätverket i Europa och till Asien, där Lufthansa, Swiss och Austrian var självklara alternativ. Resor till Centraleuropa eller till mindre städer har blivit betydligt krångligare nu när SAS främst lutar sig mot Air France och KLM. Flexibiliteten och tätheten i nätverket är inte densamma. Dessutom upplever jag att poängtabellen är mer splittrad och att det krävs mer noggrann planering för att hitta bra värde i bonusresor med partners. Det som tidigare kändes överskådligt är nu mer komplext.

Efter ett år kan jag också konstatera att servicenivån inom SkyTeam är mer ojämn. Några bolag håller hög standard, men andra når inte riktigt upp till den kvalitet jag var van vid hos flera Star Alliance-partners. Det gör att upplevelsen varierar mer, vilket i längden troligen påverkar min lojalitet.

Samtidigt ser jag också fram emot framtiden. Integrationen med Air France–KLM kan rätt hanterad, på sikt innebära både tätare trafik och fler attraktiva alternativ i Europa. Om SAS lyckas fördjupa samarbetet ytterligare där, kan tomrummet efter Lufthansa Group åtminstone delvis fyllas igen.

Ett år efter bytet tycker jag därför att Eurobonus har blivit totalt mindre globalt men också mindre bekvämt för den som främst reser inom Europa och till Asien. För egen del är jag kluven: jag uppskattar de nya möjligheterna, men jag saknar fortfarande enkelheten och bredden som Star Alliance erbjöd.
 
En fundering till er som framhåller som negativt att ni inte längre kan flyga Lufthansa et al och verkar utgå från storstadsregionerna - ni vet om att Lufthansa finns kvar och går utmärkt att flyga med om det passar ens resmönster bättre.
 
En fundering till er som framhåller som negativt att ni inte längre kan flyga Lufthansa et al och verkar utgå från storstadsregionerna - ni vet om att Lufthansa finns kvar och går utmärkt att flyga med om det passar ens resmönster bättre.
Dryg kommentar.. Handlar ju om tankar om sky team o eurobonus. Det går inte att flyga med LH etc för EB-poäng osv och det vet vi ju alla. Det är ju det folk tar upp som nackdel i och med övergången..
Sen kan alla resa med vilket bolag de vill. Det var knappast diskussionen här.
 
En fundering till er som framhåller som negativt att ni inte längre kan flyga Lufthansa et al och verkar utgå från storstadsregionerna - ni vet om att Lufthansa finns kvar och går utmärkt att flyga med om det passar ens resmönster bättre.
Naturligtvis vet vi det. Men i avseendet hur alliansbytet påverkar Eurobonus har det varit negativt då mina resor med LH-gruppen inte längre bidrar till att behålla status i Eurobonus. Det är väl ett ganska tydligt orsakssamband?
 
Naturligtvis vet vi det. Men i avseendet hur alliansbytet påverkar Eurobonus har det varit negativt då mina resor med LH-gruppen inte längre bidrar till att behålla status i Eurobonus. Det är väl ett ganska tydligt orsakssamband?
Det påverkar också mig på det sättet, men också för att jag inte har loungetillgång med flyg i LH-gruppen.
 
LH-gruppen har en vanlig vardag kring 25 avgångar från Arlanda så det ligger rimligen en lönsamhet i trafiken. Att SAS inte satsar på Arlanda har inte nödvändigtvis bara med lönsamhet att göra utan det finns fler parametrar. Danska staten gick in som storägare i SAS efter rekonstruktionen med åtskilliga miljarder danska skattekronor. Syftet med den investeringen var sannolikt inte att SAS ska satsa på Stockholm och Oslo även om det vore lika lönsamt.

Absolut att man flyger många avgångar per dag, men påståendet handlade om att fylla något slags tomrum efter SAS. Innan SAS ändrade sin "Arlandastrategi" så hade Lufthansagruppen 195 avgångar per vecka. Detta ger i snitt nästan 28 avgångar per dag.

Eftersom antalet avgångar idag ligger på nästan samma nivå, kanske t o m lite lägre enligt dina siffror ovan, så kan man ju inte påstå att det finns något som visar på lönsamhet i att fylla ett ev. tomrum efter SAS.

De linjer som flögs förut och som ligger oförändrat kvar får man väl utgå från att de är lönsamma men att ytterligare satsning lyser med sin frånvaro kan jag inte tolka på annat sätt än att det inte skulle vara lönsamt.
 
Toppen