Senaste nytt

Ta med mat/dryck från loungen

Valley

Medlem
Takk for dagens skratt :D

Å ta med seg vinflasker er intenst uclassy. Har man råd til å
a) Reise så mye at du har gullkort
b) Kjøpe deg billetter i business class
c) Both of the above in one

Så burde du ha råd til å ta med deg en vinflaske på taxfreen?

Firman står för resekostnaderna. Och vin i taxfreen är oftast dyrare än på Systembolaget. Så vill de ha kvar av sitt traktamente :p
 

Jonas C

Medlem
Jag trodde tidningar och magasin var menade att ta med?
I vissa lounger har de stämplar på tidningarna där det står att dessa inte får medtagas från loungen. Och visst de bättre magasinen är nog menade att ligga kvar, men veckotidningar som TIME, Fortune och The Economist (samma tidningar som man får gratis ombord i Business Class på många flygbolag) tolkar jag som att man får ta med sig. Innan man kunde läsa Newsweek i appen brukade jag ibland fråga personalen om det gick bra att ta med en Fortune, vilket de alltid sa ja till.
 

JonW

Medlem
Naturligtvis kan man det, inte minst när ett serveringstillstånd för alkohol finns med i bakgrunden. Finns misstankar om oegentligheter så går det självklart att göra. Polis kan tillkallas om personen vägrar öppna väskan.
Vad jag minns så gäller inte svenska alkoholregler airside på internationella terminaler.
Vore så fallet skulle de vara torrlagda före kl 11 dagligen. Inte heller skulle självservering utan tillsyn vara tillåten.
Och inte medförande av annan alkohol in (taxfree). Mm, mm...
 

Pho

Medlem
Med tanke på att åsikterna går isär här om huruvida det är ok eller inte att ta med sig tidningar / magasin när det inte står uttryckligen på dem att de inte får föras ut ur loungen, så är det kanske inte så knepigt att vissa personer tycker att en vinflaska kan få tas med om det inte står en stor lapp på den om att den inte fås ta med ut ur loungen! :rolleyes:
 

Booyaah

Medlem
Vad jag minns så gäller inte svenska alkoholregler airside på internationella terminaler.
Vore så fallet skulle de vara torrlagda före kl 11 dagligen. Inte heller skulle självservering utan tillsyn vara tillåten.
Och inte medförande av annan alkohol in (taxfree). Mm, mm...
Svensk lag och därmed alkohollagen gäller på Arlanda och det är Sigtuna kommun som utfärdar serveringstillstånden. I aktuellt fall är det SSP:s tillstånd som skulle kunna vara i fara då det är de som driver T5-loungerna åt SAS. Dock skulle SAS förmodligen åka på rejält med badwill då media skulle vältra sig i en sådan nyhet.


Alkohollag (2010:1622)

17 §
Om alkoholservering på grund av serveringsställets
belägenhet eller av andra skäl kan befaras medföra olägenheter
i fråga om ordning och nykterhet eller särskild risk för
människors hälsa, får serveringstillstånd vägras även om övriga
krav som uppställs i lagen är uppfyllda.

8 kap. Servering av alkoholdrycker
Serveringstider m.m.

19 § Kommunen beslutar under vilka tider alkoholdrycker får
serveras. Vid bestämmande av tiden för servering ska särskilt
beaktas vad som sägs i 17 §.

Om inte kommunen beslutar annat, får servering av spritdrycker,
vin, starköl eller andra jästa alkoholdrycker inte påbörjas
tidigare än klockan 11.00 och inte pågå längre än till klockan 01.00.

Serveringsstället ska vara utrymt senast 30 minuter efter serveringstidens utgång.

23 § Från ett serveringsställe med serveringstillstånd får inte
någon medföra spritdrycker, vin, starköl eller andra jästa
alkoholdrycker som har serverats i lokalen. Detta gäller inte
hotellrum med minibar.

24 § På serveringsställe där serveringstillstånd gäller får
inte någon dricka eller tillåtas dricka andra alkoholdrycker än
sådana som har serverats i enlighet med tillståndet. Detta
gäller dock inte på hotellrum.

Källa Svensk frfattningssamling 2010:1622 Alkohollag (2010:1622) - riksdagen.se

Avslutningsvis, det är i mina ögon ett förkastligt beteende att ta med sig vinflaskor från loungen.
 

Joshua

Medlem
Inte OK såklart!
Aldrig tänkt tanken men att knipa en hel flaska whiskey och en congac varje gång man passerar hade ju kanske varit något ;-)
(En nyöppnad Laiphroig är aldrig fel som man då kan börja snutta på under flyget ex från OSL, samt ev låta flaska gå runt bland stolsgrannarna)
 

Magnus_K

Medlem
Inte OK såklart!
Aldrig tänkt tanken men att knipa en hel flaska whiskey och en congac varje gång man passerar hade ju kanske varit något ;-)
(En nyöppnad Laiphroig är aldrig fel som man då kan börja snutta på under flyget ex från OSL, samt ev låta flaska gå runt bland stolsgrannarna)
Lägg ut bilder på när ni delar en 70:a i Plus i fredagstråden.
Hahah skulle vara en skön syn
 
Toppen