Senaste nytt

Swiss First + Economy eller Business R/T?

Det var länge sedan jag flög Economy Longhaul :)

Men jag skulle gärna uppleva Swiss First som jag fortfarande har kvar på "listan".
Jag har 2 till Shanghai med Swiss, betalda med SKR. Mina F skiljer sig en del från Jacobs F resor, då det verkar som jag får mer service än vad Jacob skriver om sina fantastiskt fina reportage, kan det bero på cash payment.??
 
Jag har 2 till Shanghai med Swiss, betalda med SKR. Mina F skiljer sig en del från Jacobs F resor, då det verkar som jag får mer service än vad Jacob skriver om sina fantastiskt fina reportage, kan det bero på cash payment.??

Vad är SKR? Är det samma som valutakoden för svenska kronor som är SEK?

Jag vet inte om det Redaktör Jacob du menar eller medlem Jakob K som båda reser en del i F. Till min vetskap har inte redaktör Jacob skrivit ett reportage om Swiss First annat än att han fick titta på kabinen när han åkte affärsklass mellan Dubai och Muscat, men jag har möjligtvis missat något.

Jag roas dock lite av den implicita vinkeling att sådana resor skulle ej vara betalda på annat sätt än med cash. Det vet inte du, eller faktisk inte jag hellre. Men det spelar ingen roll.

Jag har ca 20 segment i Förstaklass med Swiss, Lufthansa, BA, Air France och Cathay. Betalning har varit cash, uppgradering med poäng/vouchers, poängresor, eller några gånger operationella uppgraderingar. Varken före eller under resan har jag blivit behandlat olika baserat på betalningssätt eller om det var "gratis". Dock har jag blivit tackat efter resan både av Lufthansa och Swiss efter en betald resa.

Så om du får "mer service" skulle det vara intressant att fördjupa sig i exakt vad detta är, och koppla det till referensramen du framhäver i detalj med andra ord Jacob eller Jakob K utlåtande.
 
Vad är SKR? Är det samma som valutakoden för svenska kronor som är SEK?

Jag vet inte om det Redaktör Jacob du menar eller medlem Jakob K som båda reser en del i F. Till min vetskap har inte redaktör Jacob skrivit ett reportage om Swiss First annat än att han fick titta på kabinen när han åkte affärsklass mellan Dubai och Muscat, men jag har möjligtvis missat något.

Jag roas dock lite av den implicita vinkeling att sådana resor skulle ej vara betalda på annat sätt än med cash. Det vet inte du, eller faktisk inte jag hellre. Men det spelar ingen roll.

Jag har ca 20 segment i Förstaklass med Swiss, Lufthansa, BA, Air France och Cathay. Betalning har varit cash, uppgradering med poäng/vouchers, poängresor, eller några gånger operationella uppgraderingar. Varken före eller under resan har jag blivit behandlat olika baserat på betalningssätt eller om det var "gratis". Dock har jag blivit tackat efter resan både av Lufthansa och Swiss efter en betald resa.

Så om du får "mer service" skulle det vara intressant att fördjupa sig i exakt vad detta är, och koppla det till referensramen du framhäver i detalj med andra ord Jacob eller Jakob K utlåtande.
När jag landade I Shanghai hämtade Swiss personal mig och tog mig igenom VIP passkontroll, Inga andra ombord hämtade dom. När jag åkte hem hämtade dom mig ox och tog mig igenom pass och security. Manen innan mig fick ingen service. Både LH och Swiss har tackat och skickat hem choklade till familljen. Varför du blandar in Jacob vet jag inte.!! Vad resorna är betalda med är ointressant, utan vad är skillnaden mellan cash och uppgradering, bonus, etc. Skillnaden finns helt klart. Varför tror du LH och LX inte kommer att acceptera upgrades eller bonus I F, dom vill ha cash. Inte "husvagnsfolk" (shorts) I F.
 
Varför du blandar in Jacob vet jag inte.!!

Jag har 2 till Shanghai med Swiss, betalda med SKR. Mina F skiljer sig en del från Jacobs F resor, då det verkar som jag får mer service än vad Jacob skriver om sina fantastiskt fina reportage, kan det bero på cash payment.??

Det var inte Senator som drog in honom, han undrade bara vilken Jacob du syftade på.

Vad resorna är betalda med är ointressant, utan vad är skillnaden mellan cash och uppgradering, bonus, etc. Skillnaden finns helt klart.
Varför tror du LH och LX inte kommer att acceptera upgrades eller bonus I F, dom vill ha cash.

Men hur ska du ha det? Spelar det roll hur man betalat för att sitta i F eller inte?

Inte "husvagnsfolk" (shorts) I F.

Jag har iofs inte flugit betald F, men jag kan säga att på min LH F resa förra året hade inte personalen någon som helst koll på att jag var på en award. Hur vet man då det? Jo, de kom ju fram och undrade om jag verkligen inte tänkte registrera poängen för flighten någonstans - jag hade ju inget FFP inlagt!

Och ärligt talat, LH/LX bryr sig nog inte det minsta om ifall jag kommer i t-shirt eller frack om jag har en F-biljett.
 
Det var inte Senator som drog in honom, han undrade bara vilken Jacob du syftade på.



Men hur ska du ha det? Spelar det roll hur man betalat för att sitta i F eller inte?



Jag har iofs inte flugit betald F, men jag kan säga att på min LH F resa förra året hade inte personalen någon som helst koll på att jag var på en award. Hur vet man då det? Jo, de kom ju fram och undrade om jag verkligen inte tänkte registrera poängen för flighten någonstans - jag hade ju inget FFP inlagt!

Och ärligt talat, LH/LX bryr sig nog inte det minsta om ifall jag kommer i t-shirt eller frack om jag har en F-biljett.
Hur tänkte du nu, om jag skriver att LX gör skillnad på pax, så gör dom det, varför fick jag annan service än dom övriga I F?? förklara det istället för någon överlägsen ton, jag är fullständigt övertygad om att personalen ombord vet vem som har betalt med cash, och vem som har upgrade, bonus där deras företag betalt billjeterna som gör att dom kan uppgradera få bonusresa. LH/LX bryr sig inte men övriga pax I F kan ha synpunter. Men nu är det slut med det.
Jag tror Senator kan svara för sig själv.
 
Förstår att man kan ha delade åsikter ang detta men jag hade utan tvekan åkt business rakt av. Känslan att åka economy efter en flygning i F måste vara fruktansvärd.
 
På en så kort sträcka: First+Economy utan någon tvekan för min del. Har iofs nästan bara flugit economy hittills, så är inte tillräckligt bortskämd än :)
 
När jag landade I Shanghai hämtade Swiss personal mig och tog mig igenom VIP passkontroll, Inga andra ombord hämtade dom. När jag åkte hem hämtade dom mig ox och tog mig igenom pass och security. Manen innan mig fick ingen service. Både LH och Swiss har tackat och skickat hem choklade till familljen. Varför du blandar in Jacob vet jag inte.!! Vad resorna är betalda med är ointressant, utan vad är skillnaden mellan cash och uppgradering, bonus, etc. Skillnaden finns helt klart. Varför tror du LH och LX inte kommer att acceptera upgrades eller bonus I F, dom vill ha cash. Inte "husvagnsfolk" (shorts) I F.

Hur tänkte du nu, om jag skriver att LX gör skillnad på pax, så gör dom det, varför fick jag annan service än dom övriga I F?? förklara det istället för någon överlägsen ton, jag är fullständigt övertygad om att personalen ombord vet vem som har betalt med cash, och vem som har upgrade, bonus där deras företag betalt billjeterna som gör att dom kan uppgradera få bonusresa. LH/LX bryr sig inte men övriga pax I F kan ha synpunter. Men nu är det slut med det.
Jag tror Senator kan svara för sig själv.

God morgon Thomas Björklund, hoppas du hade en utmärkt måndagskväll....

För det första vill jag gratulera dig med att du har fått specialbehandling. Det måste kännas väldigt skönt. Dock tänkte jag berätta några motsägelsefulla historier, hoppas det inte förstör din tisdag.

Det land med största problem att särbehandla ankommande resenärer måste vara USA. Där vill gärna US Custom and Border Patrol (CBP) ha en form av egalitärt system för hantering av inkommande passagerare.

Vid två tillfällen, på den väldigt trafikerade Terminal 4 på JFK, har jag fått gå med några andra Förstaklasspassagerare och fått hjälp med immigrationsprocessen. Vid båda tillfällen var min uppgradering från billigaste affärsklass till Förstaklass som en operationell uppgradering. Första gången gick jag tillsammans med Schweiz FN-ambassadör (som räknades som VIP) som flyttades fram till Förstaklass från affärsklass när dörren stängde. Andra gången gick jag tillsammans med en HON som satt i Förstaklass.

Jag har också fått gå med en HON passagerare i San Francisco (SFO) när jag uppgraderade en billig affärsklass till Förstaklass med vouchers på Lufthansa. Så om det skulle finnas särbehandling skulle det troligtvis mer vara kopplat till HON status än hur en passagerare har betalat för sin Förstaklassplats.

När det gäller hur man klär sig på resor så har Doktorn helt rätt att tråden behövdes stängas. Personligt, har jag gärna rena, schyssta kläder samt riktiga skor på mig alltid. Men jag inser att det inte är 1950-talet längre men faktisk 2014, och världen förändras. Jag orkar hellre inte lägga så mycket tid på alla andra, men fokuserar på mig själv och har slutat stigmatisera och rubricera andra människor. Det kan vara ett heltidsjobb om man vill att fokusera på andra, men det känns lite onödigt att kasta bort tiden på det.

Gällande kopplingen till Jacob (osäker fortfarande på vilken du menar, men jag gissar redaktören) så uppfattade jag att du menade att han inte fick någon särbehandling eftersom du antar att han inte betalar för sina biljetter med cash. Nu var det du som tog upp frågan, inte jag och min poäng är att varken du eller jag vet hur Jacob finansierar sina resor, och vi har ingenting med det att göra.

Till slut är jag mycket glad för din skuld att du upplever att du får särbehandling, och om det får dig att må bättre att du tror att det kopplas till ditt köp av biljett "so be it". Jag skall inte lägga så mycket tid på frågan så länge du är nöjd.

Men läs gärna denna tråd från en purser på Swiss:
http://www.businessclass.se/forum/l...e/16912-finns-intresse-foer-q-med-purser.html

The cabin is your oyster when you are flying First Class. You are not inconveniencing us if you want to taste every single starter and dessert - you're even welcome to try out a few different mains. Our goal is for you to have a comfortable trip, whether it be paid with miles or cash. In doing so, you should have a gastronomical experience and in line with that, go ahead and order as much as you want. We're happy to serve you! In Business Class, it's different. In First Class, we load enough food so that there's enough for every single passenger to try one of each item on the menu. In Business Class, the catering load is load-dependent, meaning that we have limited availability of starters, mains and dessert. While we won't refuse you if available, it's highly unlikely that we'll be able to change out your main. Should there be any starters/desserts over once the meal service has been completed, we will gladly serve it to you as it would be disposed of otherwise

I want to note that we do not discriminate passengers based on whether they are on an award ticket or on a revenue ticket. For all we know, you are an extremely loyal customer to our company. The miles are there for a reason - even the "rich of the rich" eventually redeem them. Op-up are treated differently in it that they are not entitled to the seat received, and therefore may be served last - since the other passengers have paid and are entitled to the service scheme of respective cabin. We do however prioritize service to our HONs, even in First Class, they will often be served, even when there are full F-fare paying pax on board


Med det önskar jag dig en underbar tisdag,
Senator
 
Last edited:
Toppen