D
Deleted member 30163
Guest
och har mer passagerartrafik än Arlanda om jag minns rätt.Dessutom har Oslo endast två banor.
och har mer passagerartrafik än Arlanda om jag minns rätt.Dessutom har Oslo endast två banor.
Jag förstår inte riktigt varför du bara jämför restiden om man åker bil. Det är inte relevant eftersom de flesta passagerare till/från Arlanda inte åker bil. Jag har åkt med bil tusentals gånger från/till Östergötland både när jag skall flyga eller jobbat på flygplatsen. Gäller även till Bromma flygplats när jag jobbat där. Den längre vägen till Arlanda har tagit ca 20 min längre tid än till Bromma. Det är helt försumbart i sammanhanget. Det mest osäkra var att man aldrig visste om det tog 30 minuter från Södertälje till Norrtull eller 1,5 timme. Därför är det kollektivtrafik som gäller från Östergötland. När vi hade våra möten på huvudkontoret i Stockholm på Östermalm var det många kollegor som flög in från övriga delar av landet. Inga av dessa flög till Bromma trots att de hade möjligheter till detta. Dessutom var flyget till Bromma oftast med ATR turboprop, vilket tog längre tid.
Ja, alla norrländska kommunalråd som nu är arga missar ju en sak - ska man resa någon annan stans än till Sthlm blir det ju fler avgångar med bytesmöjlighet på Arlanda. BRA kommer kunna bli partners med andra flygbolag. Tex skulle BA eller KLM kunna göra mer codeshare på inrikes i Sverige. UME-ARN med BRA och ARN-AMS/LHR med BA eller KLM. Då får vi konkurrens med SAS.
Politikerna har nämnt att flygplatsen i Västerås inte avvecklas efter att ha sett valresultatet.Tyvärr tror jag inte politikerna kommer att följa detta valresultat. Det totala valdeltagandet var ju lågt, endast 37,78 procent. Men vi får se till sommaren.
Ytterligare ett argument att lägga ner Bromma då ju. 2.35 miljoner som tar bilen till Bromma rimmar ju väldigt illa med uppsatta klimatmål. Så att styra över till Arlanda där fler tar spårbunden trafik till flygplatsen är önskvärt.2,5 miljoner passagerare tyckte Bromma var alternativet att föredra 2018 och något färre (-6%) 2019. Få av dem lär ha åkt spårbunden trafik till/från Bromma utan de åkte bil (eller buss).