Jag tror att jag har flugit Malmö-Bromma tur och retur en enda gång i mitt liv. Det är min enda erfarenhet från Bromma så jag kan inte säga att jag har någon direkt åsikt, eller åtminstone inte någon som baserar sig på stor erfarenhet. Jag har inte heller några känslor kopplade till antingen det ena eller det andra beslutet.
Baserat på den bakgrunden så är min åsikt generellt att det verkar helt galet med två flygplatser i en förhållandevis liten storstad som Stockholm trots allt är. Att avresa till/från en flygplats som ligger en bit utanför staden (ganska långt ibland) är väl mer regel än undantag och ingenting som stör mig.
Jag vill dock att förbindelserna mellan stad och flygplats ska vara goda, antingen genom spårbunden trafik, regelbundna och bekväma bussar eller flerfiliga motorvägar så att taxin inte fastnar i bilköer. Här hamnar väl Arlanda i mellanklassen. Jag brukar ta pendeltåget in till staden, men jag retar mig på den extra Arlanda avgiften varje gång. Det hoppas jag att man gör något åt.
När det gäller tajmingen så tycker jag att det är helt rätt att fatta beslutet nu när flygtrafiken är på en låg nivå. Då kan Brommatrafiken flyttas över, utan att man behöver bygga ut.
Om utredningen blir klar i Augusti så gissar jag att man kan säga upp avtalet om Bromma under hösten, vilket sedan upphör att gälla från hösten 2024.
Då sparar Swedavia 14 års hyra av marken på Bromma som man troligtvis måste använda för att sanera den, men intäkterna från landande flygplan hämtar man fortfarande in, med den skillnaden att planen landar på Arlanda istället.
Jag skulle också tro att uppsägning och stängning av Bromma är en förutsättning för att man ens ska börja diskutera ytterligare investeringar och utbyggnader på Arlanda. Jag tror inte att man fattar något sådant beslut så länge man inte har påbörjat stängningen av Bromma.
Om stängningsbeslutet fattas och avtalet om marken i Bromma sägs upp under hösten då har redan ett år passerat av uppsägningstiden när det är dags för nästa riksdagsval. Då tror inte jag att en eventuell ny regering varken kan eller vill riva upp det beslutet.