Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

Arlanda C är inte en vanlig tågstation på grund av regeringens affär med Arlanda Express ägare.
Förstår fortfarande inte. Det som skiljer är ju en avgift för att gå av och på. Tågen till olika orter finns ju. Detta konstanta gnäll över kommunikationerna till Arlanda börjar bli tröttsam. Ja, Arlanda Express kostar en del men jag tycker det är klart värt det jämfört med taxi som både kostar dubbelt så mycket och tar dubbelt så lång tid.
 
Infrastrukturen för att vända tåg i Stockholm (städning, depåer, tekniskt underhåll, furnering etc.) finns i Hagalund/Solna och nära Stockholm C. Om fjärrtågen mellan Stockholm och södra Sverige ska börja/sluta på Arlanda C skulle det krävas mycket tomkörningar mellan Arlanda C och Hagalund. Det blir dyrt och jag tror inte det finns tillräckligt med kapacitet på spåren heller för massa tomkörningar, det är tveksamt om det ens finns spårkapacitet för att vända tåg på Arlanda C överhuvudtaget - de skulle sannolikt behöva fortsätta till Uppsala C för att vända.

Samma sak med tankar om att Arlanda Express ska stanna i t.ex. Sollentuna eller Helenelund - det kan låta enkelt men är tekniskt mycket komplicerat. De tågfordon som Arlanda Express använder (littera X3 på fackspråk) kan inte angöra en enda plattform vid någon station mellan Stockholm C och Arlanda södra p.g.a. skillnad i dörrarnas höjd. Antingen får man byta ut hela flottan av X3 mot ett annat fordon (mycket dyrt; miljarder) och då måste man också bygga om plattformen på Arlanda södra och norra (dyrt) eller så måste man bygga om plattformen i Sollentuna eller Helenelund men då kan inte pendeltågen angöra där (d.v.s. det går inte). Bygga ytterligare en plattform finns det inte plats för idag och skulle -om plats gjordes- kräva långa avstängningar för all trafik förbi platsen. Så något som kan låta enkelt - låt Arlanda Express få ett stopp på vägen - är i praktiken inte genomförbart.
 
Både Köpenhamn och Oslo har ju tex tåg utan extra avgift, som gör dem mycket mer prisvärda. Köpenhamn har ju dessutom att din lokaltrafikbiljett gäller även på tex øresundståg in till stan.

Avsaknad av den avgiften skapar också incitament till smidiga resor även för annat än själva flygplatsen, vilket i sig ger incitament till mer frekventa avgångar. T.ex. är det inte alls orimligt i Köpenhamn att ta Øresundståget från Malmö och byta till metro på CPH, eller för den skull mot tex Odense. Men att ta pendeln från Upplans Väsby till Arlanda och byta där till SJ mot Falun ör att gå "mot systemet".

Ja, Arlanda Express kostar en del men jag tycker det är klart värt det jämfört med taxi som både kostar dubbelt så mycket och tar dubbelt så lång tid.
Håller helt med, förutsatt att man startar vid Stockholm C. Och bara är en person. Är man ett par personer så blir det snabbt billigare med Taxi. Likaså om man startar någonstans annat än vid Stockholm C och behöver lägga till biljetter för att ta sig dit.

Det folk (som är insatta iaf) mest beklagar sig över är inte att AEX är dyr. Utan att AEX gör alla andra tåg dyra.
 
Samma sak med tankar om att Arlanda Express ska stanna i t.ex. Sollentuna eller Helenelund - det kan låta enkelt men är tekniskt mycket komplicerat. De tågfordon som Arlanda Express använder (littera X3 på fackspråk) kan inte angöra en enda plattform vid någon station mellan Stockholm C och Arlanda södra p.g.a. skillnad i dörrarnas höjd. Antingen får man byta ut hela flottan av X3 mot ett annat fordon (mycket dyrt) och då måste man också bygga om plattformen på Arlanda södra och norra (dyrt) eller så måste man bygga om plattformen i Sollentuna eller Helenelund men då kan inte pendeltågen angöra där (d.v.s. det går inte). Bygga ytterligare en plattform finns det inte plats för idag och skulle -om plats gjordes- kräva långa avstängningar för all trafik förbi platsen. Så något som kan låta enkelt - låt Arlanda Express få ett stopp på vägen - är i praktiken inte genomförbart.
Från början var det väl snack om att man skulle göra just sådana om/tillbyggnader vid Häggvik (där det fanns mer plats än både Sollentuna och Helendelund). Men det blev aldrig gjort, och därefter har man bebyggt med rätt mycket mer i området så nu finns där inte plats längre. Det var ju snack om att den skulle byggas ut till att bli ett "Stockholm Nord" på samma sätt som Flemingsberg är Stockholm Syd.

Sedan kan man ju fråga sig om man medvetet valde att bygga för en annan "plattform-standard" när man byggde Aex och köpte in tågen. Just för att "hindra" för mycket samkörning och liknande. Men dels blir det såklart en väldigt politisk fråga i dagsläget, snarare än praktisk, och det är dessutom väldigt mycket för sent att göra något åt den om det nu var så.
 
Att låta lokaltrafikens månadskort gälla för resor till/från Arlanda C med SL-s pendeltåg utan att resenärerna ska betala stationsavgiften är mycket enkelt. Det kan politikerna i Region Uppsala och Region Stockholm besluta om själva - det är bara att regionen betalar för varje resenär till A-train, som har rättigheterna för trafiken. Det skulle kosta förstås men är inte komplicerat.

Att A-train har ensamrätt för trafiken har staten bestämt. Staten hade en option på att själv överta trafiken men regeringen valde att inte använda den. Tvärtom förlängde Stefan Löfvens S-MP-regering A-trains ensamrätt i juni 2019 att gälla till år 2050... Staten fick bra betalt för det - hälften av vinsten alternativt 15% av omsättningen, staten får det alternativ som är högst. Om staten vill kan den ju pytsa tillbaka sin del av vinsten till Region Stockholm och Uppsala om de skulle besluta att betala stationsavgiften för sina resenärer.
 
Last edited:
Både Köpenhamn och Oslo har ju tex tåg utan extra avgift, som gör dem mycket mer prisvärda. Köpenhamn har ju dessutom att din lokaltrafikbiljett gäller även på tex øresundståg in till stan.

Avsaknad av den avgiften skapar också incitament till smidiga resor även för annat än själva flygplatsen, vilket i sig ger incitament till mer frekventa avgångar. T.ex. är det inte alls orimligt i Köpenhamn att ta Øresundståget från Malmö och byta till metro på CPH, eller för den skull mot tex Odense. Men att ta pendeln från Upplans Väsby till Arlanda och byta där till SJ mot Falun ör att gå "mot systemet".


Håller helt med, förutsatt att man startar vid Stockholm C. Och bara är en person. Är man ett par personer så blir det snabbt billigare med Taxi. Likaså om man startar någonstans annat än vid Stockholm C och behöver lägga till biljetter för att ta sig dit.

Det folk (som är insatta iaf) mest beklagar sig över är inte att AEX är dyr. Utan att AEX gör alla andra tåg dyra.
Det där med att det snabbt blir billigare med taxi om man är fler personer stämmer inte, åtminstone inte från centrala Stockholm, möjligen norr om innerstan men absolut inte söder om. AEX tar 580 kr för 3 personer (ev + 43 kr/pers med SL = 709 kr ) och Taxi Stockholm 745 kr + ev dricks från Norrmalm.
 
Last edited:
Nog är väl tågalternativen vid ARN hyffsat bra. Det finns Arlanda Express (motsvarande Heathrow Express), SL pendeltåg (snabbare och bättre än tunnelbanan Picadilly Line till Heathrow) och den finns fjärrtåg (finns inte alls på Heathrow). Och på Bromma finns inget alls, förutom kanske en spårvagn i framtiden.

För de som skall byta flyg - flyg underlättas om allt flyg samlas till Arlanda (bortsett "Stockholm-Skavsta" som är en udda fågel).

Att det finns en stationsavgift på 135 kr på Arlanda C, eftersom offentlig sektor använder en privatfinansierad infrastruktur, stoppar väl ingen flygresenär?
 
Toppen