Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

Det där med att det snabbt blir billigare med taxi om man är fler personer stämmer inte, åtminstone inte från centrala Stockholm, möjligen norr om innerstan men absolut inte söder om. AEX tar 580 kr för 3 personer (ev + 43 kr/pers med SL = 709 kr ) och Taxi Stockholm 745 kr + ev dricks från Norrmalm.
Det är dock det dyraste taxialternativet. Uber från centralen till Arlanda ligger just nu på 480kr, vilket motsvarar 2 personer på AEX exklusive SL. Taxi kurir/020/whatever ligger någonstans däremellan.

Men det är en god poäng, Aex har bra rabatter om man är flera personer. Säkerligen just för att det annars skulle bli absurt dyrt jämfört med taxi.

Det där med att det snabbt blir billigare med taxi om man är fler personer stämmer inte, åtminstone inte från centrala Stockholm, möjligen norr om innerstan men absolut inte söder om. AEX tar 580 kr för 3 personer (ev + 43 kr/pers med SL = 709 kr ) och Taxi Stockholm 745 kr + ev dricks från Norrmalm.

Clarion Stockholm (Sodermalm) - Arlanda T5 i October med Bolt: 393 SEK.

Det är dock det dyraste taxialternativet. Uber från centralen till Arlanda ligger just nu på 480kr, vilket motsvarar 2 personer på AEX exklusive SL. Taxi kurir/020/whatever ligger någonstans däremellan.

Men det är en god poäng, Aex har bra rabatter om man är flera personer. Säkerligen just för att det annars skulle bli absurt dyrt jämfört med taxi.
Jo det finns billigare taxi men det är också den billigare riktningen. Från Arlanda blir skillnaden ännu större till taxis nackdel.

Nog är väl tågalternativen vid ARN hyffsat bra. Det ... finns fjärrtåg (finns inte alls på Heathrow).
Norrut finns väl en del, men inte söderut. Visst, Linköping och Arboga inom ramen för pendlingstrafik. Men det är inte fjärrtågstrafik med min definition och trafiken är dessutom med fordon som inte är lämpade för resenärer med baggage.

Hade X2000 söderifrån gått till Arlanda C så hade jag hållt med, men det lär aldrig hända.

Grundfrågan i denna tråd handlar väl dock inte om hur man enkelt kan ta sig till/från Arlanda utan om all flygtrafik (reguljär- och charterflyg, affärsflyg, ambulansflyg, fraktflyg etc.) på längre sikt får plats på Arlanda om Bromma läggs ned. Om det inte finns tillräcklig plats för flygtrafiken är väl frågan om hur man tar sig till flygplatsen sekundär.

Norrut finns väl en del, men inte söderut. Visst, Linköping och Arboga inom ramen för pendlingstrafik. Men det är inte fjärrtågstrafik med min definition och trafiken är dessutom med fordon som inte är lämpade för resenärer med baggage.

Hade X2000 söderifrån gått till Arlanda C så hade jag hållt med, men det lär aldrig hända.
Vi kan inte ens resa Stockholm C - CPH med SJ. Och Arlanda C - CPH med SJ är död innan född.

Vi behöver mer potentiell flygkapacitet för Stockholmsområdet, inte minskningar av potentiell kapacitet.

Last edited:

Det är ju egentligen inte omöjligt. Trafikverket vill ju bygga ytterligare två spår till Uppsala C, så kapaciteten kommer att finnas på mellanlång sikt. Under förutsättning att Uppsala C byggs ut för att klara vändande X2000-tåg.

Men, jag tänkte nu mest på argumenten för att behålla Bromma. Där är ju järnvägsförbindelserna lika med noll, både norrut och söderut.

Jasså? Mina 2 senaste Bolt/Uber har kostat 434 och 437 kronor från Arlanda mot Stockholm. Vanlig taxi kostar typ 750.
Min erfarenhet är i alla fall att det alltid kostar mer från Arlanda än till, med samma bolag. Förbokning med Taxi Stockholm lör 11 jan kl 15.00 mellan ARN och min hemadress kostar 745 kr till ARN och 876 från. Inkluderad väntetid och terminalavgifter har väl mest betydelse för det. Men du hävdar alltså att det inte är någon generell skillnad i priset beroende på riktning? Jag hävdar i alla fall motsatsen.

Toppen