Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

Min erfarenhet är i alla fall att det alltid kostar mer från Arlanda än till, med samma bolag. Förbokning med Taxi Stockholm lör 11 jan kl 15.00 mellan ARN och min hemadress kostar 745 kr till ARN och 876 från. Inkluderad väntetid och terminalavgifter har väl mest betydelse för det. Men du hävdar alltså att det inte är någon generell skillnad i priset beroende på riktning? Jag hävdar i alla fall motsatsen.
Jag brukar åka till ARN för 3-500 kronor, aldrig betalat mer än så (inte ens Uber black). För hemresor är det 300+ men inte säkert någon tar de körningarna, men aldrig betalat över 500.

Jag förbokar aldrig taxi utan beställer när jag kommit dit. Sena söndag kvällar händer det dock att priserna på Uber/bolt är 700-1000 (utbud efterfrågan), då tar jag aex till sthlm och sedan taxi där ifrån hem (tar ca 15 minuter extra men sparad några hundra).

Att bygga nåt mellanstopp för AEX mellan Stockholm C och Arlanda är helt onödigt, pendeltåget är redan tillräckligt smidigt och du kommer fram på högst 30 min från alla stationer där det skulle vara relevant.
Däremot är det löjligt att AEX inte går vidare söderut, och hur dåligt det är med kommunikationerna i Västerort, och hela Söderort.
Jag lider inte ett dugg av detta själv, men förstår mina kollegor som kan behöva över 80 minuter att ta sig med offentliga färdmedel till ARN. Och BMA är inte bättre på den fronten.

En intressant utveckling blir dock när tvärbanan äntligen kopplas (försenat) till Helenelund. Även om Flygbussarna servar denna sträcka helt okej idag, så är det många förorter i väster/norr som kommer få det bättre att ta sig till ARN. Sen borde Tvärbanan förlängas till Täby/Mörby-hållet också, men det är en annan femma.

Det går att dra paralleller med Malmi (HEM).

Invigd 1936 och alltså jämnårig med BMA och byggdes som internationell precis som BMA. Fick dock bara leva som huvudstadens flygplats till 1956 när trafikflyget flyttade till HEL. HEM fortsatte dock vara en mycket aktiv flygplats (Finlands näst största i antalet starter/landningar) även utan trafikflyg. Staden ville dock bygga 24 000 bostäder och stängde nyligen HEM efter att man beordrat Finavia att sälja flygplatsen till staden. Några bostäder har det dock inte blivit, medan kulturarvet (terminalbyggnad i funkisstil - känns det igen från BMA?) fått förfalla.

Skillnaden är kanske att det i Finland finns en förståelse för att flygplatsen behövs och ett motstånd mot stängningen. Myndigheterna är utmanade både legalt och moraliskt, eftersom beslutsunderlaget för att stänga flygplatsen innehöll krav på att behovet av flygplats (för tex privatflyget) skulle lösas. Den frågan har i 20 år bara skickats runt mellan myndigheter och inget har gjorts.

Att tvärsäkert säga att BMA behövs eller inte, är svårt tycker jag. Jag stör mig dock att argumenten på politisk och myndighets-nivå ibland är rätt infantila.

Som flygentusiast och baksätes-VD kan jag kosta på mig att tycka och tro lite. Då landar jag i att inrikesflyget kommer växa och kan leva på egen hand, dvs inte alls bara ska finnas som matar-trafik till SAS. Inte minst läget i svensk järnväg ligger bakom min tanke där - politiker, statliga bolag och myndigheter av alla sorter har misskött banor och fordon under lång tid. Den senaste dårskapen att avbryta arbetet på nya stambanor samtidigt som inget görs åt befintliga stambanor kombinerat med 40 år av ignorerat underhåll betyder att tåget i rikstrafik är dömt att fungera otillfredsställande de närmsta 40 åren också.
Liknelsen vid Malmi är bra och visar tydligt varför det bästa beslutet vore att stänga Bromma och riva upp marken omedelbart.

Helsingfors-Vanda är kanske Nordens bästa flygplats idag, det hade den inte blivit om Malmi funnits kvar och trafiken varit uppdelad på två flygplatser, dessutom hade Finnairs matartrafik blivit kraftigt försvårad,

Jämför en resenär som rest Halmstad - Luleå med flyg under 2024, först ta sig till Bromma, sedan transfer Bromma - Arlanda, sedan flyga till Luleå. Jag är en stor fan av konsolidering och stordriftsfördelar i detta sammanhang. Det gör att Arlanda kanske kan bygga pir G och ta upp kampen med övriga Norden.

Samla allt på Arlanda och lös tågförbindelserna dit. Det var jäkligt synd att det skulle bli så dyrt att inte förlänga avtalet med Kineserna och Australierna, det efter att den tidigare alliansregeringen inte nyttjade optionen att dra sig ur till en billigare penning.

Finnair med HEL ≠ SAS med ARN. SAS missade den möjligheten på ARN.

Varför rusa för att förstöra BMA flygplats? Det är potentiell kapacitet som kan behövas om 15 år från nu och som är billigare att underhålla än att bygga om.

Efter att de åtgärdat järnvägsproblemen i landet kommer jag att lita på att de förstör BMA flygplats.

Last edited:
Återigen, grundfrågan för Brommas framtid borde rimligen vara om Arlandas kapacitet är tillräcklig på längre sikt och, om den inte är det, om det är bättre och billigare att ha kvar befintlig infrastruktur (Bromma) eller bygga nytt (d.v.s. utöka Arlanda). Det är som att detta glöms bort i diskussionen.

Arlandas kapacitet är f.n. 80 rörelser (starter+landningar) i timmen. Detta planeras att ökas genom olika åtgärder till ca 90 rörelser i timmen. Om vi ser på den sammanlagda flygtrafiken för både Arlanda och Bromma 2019 var den vissa dagar i peaktid på vardagar som mest knappt under 90 rörelser per högst trafikerad timme. Där är vi inte idag men vem vet hur det är om 5 år? Om trafiken då är tillbaka på 2019 års nivåer har flygkapaciteten i Stockholm i praktiken redan slagit i taket vissa peaktimmar om Bromma lagts ned. Och hur är trafiken om 10 år? Det är dessa tidshorisonter som måste bedömas när man planerar för den framtida flygkapaciteten i Stockholm. Att lägga ned Bromma går snabbt men att bygga ut Arlanda lär ta ca 10 år.

Last edited:
Återigen, grundfrågan för Brommas framtid borde rimligen vara om Arlandas kapacitet är tillräcklig på längre sikt och, om den inte är det, om det är bättre och billigare att ha kvar befintlig infrastruktur (Bromma) eller bygga nytt (d.v.s. utöka Arlanda). Det är som att detta glöms bort i diskussionen.

Arlandas kapacitet är f.n. 80 rörelser (starter+landningar) i timmen. Detta planeras att ökas genom olika åtgärder till ca 90 rörelser i timmen. Om vi ser på den sammanlagda flygtrafiken för både Arlanda och Bromma 2019 var den vissa dagar i peaktid på vardagar som mest knappt under 90 rörelser per högst trafikerad timme. Där är vi inte idag men vem vet hur det är om 5 år? Om trafiken då är tillbaka på 2019 års nivåer har flygkapaciteten i Stockholm i praktiken redan slagit i taket vissa peaktimmar om Bromma lagts ned. Och hur är trafiken om 10 år? Det är dessa tidshorisonter som måste bedömas när man planerar för den framtida flygkapaciteten i Stockholm. Att lägga ned Bromma går snabbt men att bygga ut Arlanda lär ta ca 10 år.
Och att bygga ut Arlanda kan innebära mycket längre taxitider och kanske också ett större bussberoende. Före och särskilt efter utbyggnaden. Jag skulle inte välkomna det.

Vad talar för att trafiken kommer att bli så mycket större i vår del av världen närmaste 10-20 åren? Politiken har på många sätt uttalat mål om radikal motsats. Europa är allmänt på dekis befolkningsmässigt, ekonomiskt och politiskt. Affärsflyget kommer knappast att stå för några större ökningar, snarare fortsatt tvärtom. Privat/nöjesflyg är inte direkt beroende på samma sätt med en tidtabell anpassad efter ”arbetstider”, dvs finns möjlighet att ha längre ”peak” (finns givetvis andra aspekter gällande transfer, lagliga öppettider osv men än dock mer flexibelt).
Visst kan saker ändras och någon form av absurt teknikskifte ske men att sitta på BMA som nån form av försäkring/”ifall att lösning” vore bara ytterligare ett sätt slösa med skattepengar. Hoppas och tror att Arlanda med rätt satsning och backning politiskt mer än väl kan täcka dagens och framtida behov mer än väl ur alla aspekter.

Vad talar för att trafiken kommer att bli så mycket större i vår del av världen närmaste 10-20 åren?

En hel del. Eurocontrol t.ex. gör långtidsprogonser för flygtrafikens utveckling i Europa. För Sverige specifikt är deras prognos att flygtrafiken årligen ökar med ca 3% under åren 2024 - 2030 med en felmarginal på +/-1,6% och för Europa i genomsnitt är prognosen en årlig ökning med 2,5%.

Last edited:

Mycket bra input, och bra info kring antal rörelser per timme. Detta med 45 rörelser per timme med två banor verkar hålla i linje med t.ex. Heathrow som redan 2005-2007 slog i taket på deras kapacitet för flygplansrörelser. Men där har man ändå lyckats växa både vad gäller antal passagerare och mängden frakt. Till exempel från 67 miljoner pax och 1,3 miljoner ton frakt 2005 till 80 miljoner pax och 1,78 miljoner ton frakt 2018/2019. Det är inte helt rättvis jämförelse pga avsaknad av ”små inrikesrutter” i UK och 4/5 alternativa flygplatser i området, men tanken är samma: den totala kapaciteten kan växa ganska fritt under de klockslag där man inte har absolut peak, och man kan sträva till att börja hantera lite större plan än alla dessa ATR/CRJ som nu kryssar runt, ifall behovet på peaktider verkligen kräver det.

Så även om 90/rörelser per timme kommer vara en hård gräns utan ytterligare landningsbanor, så är det kravet tillvidare endast under väldigt specifika timmar på några dagar i veckan. Och det finns mycket kapacitet utanför dessa timmar och mycket att vinna i kapacitet genom en centralisering på en flygplats, som dessutom tillåter flygplan större än vad Bromma gör.
Dessutom kan en tillväxt i flygtrafiken i allmänhet göra att Arlanda avlastas från transit på inrikesrutter när dessa kan bli direktflyg, främst kanske UME och LLA söderut till GOT/MMX/CPH.

Skulle jag tycka det är rimligt att en nedstängning av Bromma kräver ett princip-godkännande av ny landningsbana på Arlanda? Ja.
Tycker jag Arlanda+Brommas sammanslagna peak-pax på 30 miljoner (2017) kan växa ganska fritt innan det blir kapacitetsbrist på existerande banor? Ja. Och då är vi inte ännu ikapp de siffrorna post-Covid.

Toppen