Nej jag anser inte det av den anledning som @guwonder skriver (avtalet med Arlanda Express). Det var också därför som jag satte riktig inom ‘fnuttar’
Nej jag anser inte det av den anledning som @guwonder skriver (avtalet med Arlanda Express). Det var också därför som jag satte riktig inom ‘fnuttar’
Förstår fortfarande inte. Det som skiljer är ju en avgift för att gå av och på. Tågen till olika orter finns ju. Detta konstanta gnäll över kommunikationerna till Arlanda börjar bli tröttsam. Ja, Arlanda Express kostar en del men jag tycker det är klart värt det jämfört med taxi som både kostar dubbelt så mycket och tar dubbelt så lång tid.Arlanda C är inte en vanlig tågstation på grund av regeringens affär med Arlanda Express ägare.
Du tog ju upp ett exempel på sträcka som faktiskt finns med stopp på Arlanda.Nej jag anser inte det av den anledning som @guwonder skriver (avtalet med Arlanda Express). Det var också därför som jag satte riktig inom ‘fnuttar’
Håller helt med, förutsatt att man startar vid Stockholm C. Och bara är en person. Är man ett par personer så blir det snabbt billigare med Taxi. Likaså om man startar någonstans annat än vid Stockholm C och behöver lägga till biljetter för att ta sig dit.Ja, Arlanda Express kostar en del men jag tycker det är klart värt det jämfört med taxi som både kostar dubbelt så mycket och tar dubbelt så lång tid.
Från början var det väl snack om att man skulle göra just sådana om/tillbyggnader vid Häggvik (där det fanns mer plats än både Sollentuna och Helendelund). Men det blev aldrig gjort, och därefter har man bebyggt med rätt mycket mer i området så nu finns där inte plats längre. Det var ju snack om att den skulle byggas ut till att bli ett "Stockholm Nord" på samma sätt som Flemingsberg är Stockholm Syd.Samma sak med tankar om att Arlanda Express ska stanna i t.ex. Sollentuna eller Helenelund - det kan låta enkelt men är tekniskt mycket komplicerat. De tågfordon som Arlanda Express använder (littera X3 på fackspråk) kan inte angöra en enda plattform vid någon station mellan Stockholm C och Arlanda södra p.g.a. skillnad i dörrarnas höjd. Antingen får man byta ut hela flottan av X3 mot ett annat fordon (mycket dyrt) och då måste man också bygga om plattformen på Arlanda södra och norra (dyrt) eller så måste man bygga om plattformen i Sollentuna eller Helenelund men då kan inte pendeltågen angöra där (d.v.s. det går inte). Bygga ytterligare en plattform finns det inte plats för idag och skulle -om plats gjordes- kräva långa avstängningar för all trafik förbi platsen. Så något som kan låta enkelt - låt Arlanda Express få ett stopp på vägen - är i praktiken inte genomförbart.
Det är ingen marknadshyra inblandad där.Jämför med LPI där kommunen betalar Saab 20-40 miljoner per år för hyra av flygplatsen är 7 milj väldigt lågt.
Det där med att det snabbt blir billigare med taxi om man är fler personer stämmer inte, åtminstone inte från centrala Stockholm, möjligen norr om innerstan men absolut inte söder om. AEX tar 580 kr för 3 personer (ev + 43 kr/pers med SL = 709 kr ) och Taxi Stockholm 745 kr + ev dricks från Norrmalm.Både Köpenhamn och Oslo har ju tex tåg utan extra avgift, som gör dem mycket mer prisvärda. Köpenhamn har ju dessutom att din lokaltrafikbiljett gäller även på tex øresundståg in till stan.
Avsaknad av den avgiften skapar också incitament till smidiga resor även för annat än själva flygplatsen, vilket i sig ger incitament till mer frekventa avgångar. T.ex. är det inte alls orimligt i Köpenhamn att ta Øresundståget från Malmö och byta till metro på CPH, eller för den skull mot tex Odense. Men att ta pendeln från Upplans Väsby till Arlanda och byta där till SJ mot Falun ör att gå "mot systemet".
Håller helt med, förutsatt att man startar vid Stockholm C. Och bara är en person. Är man ett par personer så blir det snabbt billigare med Taxi. Likaså om man startar någonstans annat än vid Stockholm C och behöver lägga till biljetter för att ta sig dit.
Det folk (som är insatta iaf) mest beklagar sig över är inte att AEX är dyr. Utan att AEX gör alla andra tåg dyra.