Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

Skoj faktafel i SR Stockholms inslag om sista BRA-flyget från Bromma...

Ja, t.o.m. rubriken ("nu har det sista reguljära flyget gått från Bromma") är fel. Flyget till Trollhättan är kvar...
 
När BRA nu upphört med sin trafik på Bromma är trafiken förstås betydligt mindre men ryktena om att Brommas död inträffade vid årsskiftet är överdrivna.

På nyårsdagen var det stilla men redan den 2 januari var det trafik igen. Första flyget blev en ankomst från Helsingfors (Scanwings) som några timmare senare fortsatte till Malaga. Andra ankomst den 2 januari var intressant nog en flygning från Arlanda med Netjets som några timmar senare lyfte mot Zürich. Jag antar att de som skulle flyga till Zürich inte hade lust att ta sig till Arlanda...
 
Last edited:
När BRA nu upphört med sin trafik på Bromma är trafiken förstås betydligt mindre men ryktena om att Brommas död inträffade vid årsskiftet är överdrivna.

På nyårsdagen var det stilla men redan den 2 januari var det trafik igen. Första flyget blev en ankomst från Helsingfors (Scanwings) som några timmare senare fortsatte till Malaga. Andra ankomst den 2 januari var intressant nog en flygning från Arlanda med Netjets som några timmar senare lyfte mot Zürich. Jag antar att de som skulle flyga till Zürich inte hade lust att ta sig till Arlanda...
Var blir snittkostnaden per start och landning för skattebetalarna?
 
Var blir snittkostnaden per start och landning för skattebetalarna?
Förmodligen noll faktiskt ;) . Swedavias kostnader på totalen betalas av de som använder de statliga flygplatserna, inte av skattebetalarna. Och Stockholms stads skattebetalare får åtskilliga miljoner av Swedavia i arrende varje år för användandet av Bromma flygplats.
 
Last edited:
Förmodligen noll faktiskt ;) . Swedavias kostnader på totalen betalas av de som använder de statliga flygplatserna, inte av skattebetalarna. Och Stockholms stads skattebetalare får åtskilliga miljoner av Swedavia i arrende varje år för användandet av Bromma flygplats.
Hur mycket blir kostnaderna per start och landning för de som använder Swedavias flygplatser då? ;) De som betalar de miljonerna till Stockholms stad med mera.
 
Hyran är 7 miljoner, ungefär 50 miljoner under marknadspriset för liknande verksamheten. Stockholmarna subventionerar alltså varje avgång med många tusenlappar. Och om Swedavia går back får staten ta den smällen.
"Marknadspriset" på 50 miljoner är ett socialdemokratiskt påstående om detta. Den riktiga marknadshyran är vad parterna frivilligt kom överens om när avtalet slöts.


Om Swedavia går back, vilket bolaget gjorde 2023, tas förlusten från bolagets eget kapital - inte från statsbudgeten (förlusten var 87 miljoner kr på en omsättning av 6 miljarder). Men visst om bolaget går i konkurs skulle skattebetalarna i teorin kunna få ta smällen. Det skulle då förutsätta att tillgångarna (alla statliga flygplatsers värde) inte täcker skulderna.
 
Last edited:
Toppen