airbus380.se
Medlem
Då återstår två dagliga med Västflyg men när jag söker flighter i januari får jag inte upp några till BMA.
Ja, t.o.m. rubriken ("nu har det sista reguljära flyget gått från Bromma") är fel. Flyget till Trollhättan är kvar...Skoj faktafel i SR Stockholms inslag om sista BRA-flyget från Bromma...
![]()
Nu har det sista reguljära flyget gått från Bromma - P4 Stockholm
På måndagen avgick de sista reguljära flygen från Bromma, och det var med blandade känslor som resenärer och personal tog farväl. Från och med 2025 Från ...sverigesradio.se
Var blir snittkostnaden per start och landning för skattebetalarna?När BRA nu upphört med sin trafik på Bromma är trafiken förstås betydligt mindre men ryktena om att Brommas död inträffade vid årsskiftet är överdrivna.
På nyårsdagen var det stilla men redan den 2 januari var det trafik igen. Första flyget blev en ankomst från Helsingfors (Scanwings) som några timmare senare fortsatte till Malaga. Andra ankomst den 2 januari var intressant nog en flygning från Arlanda med Netjets som några timmar senare lyfte mot Zürich. Jag antar att de som skulle flyga till Zürich inte hade lust att ta sig till Arlanda...
Förmodligen noll faktisktVar blir snittkostnaden per start och landning för skattebetalarna?![]()
Hur mycket blir kostnaderna per start och landning för de som använder Swedavias flygplatser då?Förmodligen noll faktiskt. Swedavias kostnader på totalen betalas av de som använder de statliga flygplatserna, inte av skattebetalarna. Och Stockholms stads skattebetalare får åtskilliga miljoner av Swedavia i arrende varje år för användandet av Bromma flygplats.
"Marknadspriset" på 50 miljoner är ett socialdemokratiskt påstående om detta. Den riktiga marknadshyran är vad parterna frivilligt kom överens om när avtalet slöts.Hyran är 7 miljoner, ungefär 50 miljoner under marknadspriset för liknande verksamheten. Stockholmarna subventionerar alltså varje avgång med många tusenlappar. Och om Swedavia går back får staten ta den smällen.