Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

"Marknadspriset" på 50 miljoner är ett socialdemokratiskt påstående om detta. Den riktiga marknadshyran är vad parterna frivilligt kom överens om när avtalet slöts.

Om Swedavia går back, vilket bolaget gjorde 2023, tas förlusten från bolagets eget kapital - inte från statsbudgeten (förlusten var 87 miljoner kr på en omsättning av 6 miljarder). Men visst om bolaget går i konkurs skulle skattebetalarna i teorin kunna få ta smällen. Det skulle då förutsätta att tillgångarna (alla statliga flygplatsers värde) inte täcker skulderna.
Jämför med LPI där kommunen betalar Saab 20-40 miljoner per år för hyra av flygplatsen är 7 milj väldigt lågt.

Det förväntade underskottet betalas av alla som flyger till/från Swedavias flygplatser genom avgifter. I en annan tråd nyligen gjorde jag en grov beräkning på att om hela den kostnaden skulle tas från passageraravgiften skulle det betyda ca 30 kr.

Hur mycket blir kostnaderna per start och landning för de som använder Swedavias flygplatser då? ;) De som betalar de miljonerna till Stockholms stad med mera.
Bromma subventioneras i det statliga flygplatssystemet numer, ja. Vilket är fallet även med alla andra statliga flygplatser förutom Arlanda och Landvetter som är de enda statliga flygplatser som går med vinst historiskt sett. Bromma var förut också en vinstgivande enhet. Men skattebetalarna betalar inte utan det gör flygbolagen och de företag som betalar hyror till Swedavia. Och i förlängningen förstås deras kunder.

Om man lyssnar på Anko så subventionerar avgifterna på ARN BMA vilket då innebär att kostnaden betalas av de som åker via ARN.

Sen kan vi ju alltid blanda in alternativintäkten för BMA - tomträtten för marken lär ju inbringa en hel del om man bygger bostäder där

Bromma subventioneras i det statliga flygplatssystemet numer, ja. Vilket är fallet även med alla andra statliga flygplatser förutom Arlanda och Landvetter som är de enda statliga flygplatser som går med vinst historiskt sett. Bromma var förut också en vinstgivande enhet. Men skattebetalarna betalar inte utan det gör flygbolagen och de företag som betalar hyror till Swedavia. Och i förlängningen förstås deras kunder.

Jag tror att vi alla kan vara överens om att BMA är olönsamt och ur ett finansiellt perspektiv borde stängas, sen kan vi dra diskussionen ganska så långt - alla som flyger är ju skattebetalare

I dag har det varit sju avgångar och nio ankomster planerade enligt F24 (ett ambulansflyg blev diverted till ARN). Bor i Västerort och varit lite nyfiken på om man skulle märka någon skillnad nu efter årsskiftet. Faktiskt inte ens tänkt på det i dag förrän jag var ute och slängde sopor och hörde ett plan och tänkte att jag skulle kolla hur det står till.

Däremot har det gjorts en massa inflygningar till ARN söderifrån i dag så man har ju hört några BRA ATR i dag ändå, om än inte lika mycket som när de landat på BMA :)

I dag har det varit sju avgångar och nio ankomster planerade enligt F24 (ett ambulansflyg blev diverted till ARN). Bor i Västerort och varit lite nyfiken på om man skulle märka någon skillnad nu efter årsskiftet. Faktiskt inte ens tänkt på det i dag förrän jag var ute och slängde sopor och hörde ett plan och tänkte att jag skulle kolla hur det står till.

Däremot har det gjorts en massa inflygningar till ARN söderifrån i dag så man har ju hört några BRA ATR i dag ändå, om än inte lika mycket som när de landat på BMA :)
Fortfarande mer än Kiruna och Östersund :)

Jag tror att vi alla kan vara överens om att BMA är olönsamt och ur ett finansiellt perspektiv borde stängas, sen kan vi dra diskussionen ganska så långt - alla som flyger är ju skattebetalare
Begreppet att något betalas av "skattebetalarna" betyder att något betalas av offentliga medel. Att alla som flyger är skattebetalare är ju inte poängen, det gäller ju alla företags kunder överallt. Många verksamheter har flera driftställen där vissa är mer lönsamma än de andra; fast Swedavia kan förstås inte ensidigt bestämma att lägga ner BMA.

Hänger ibland i Spånga och på kvällar och helger har det ju alltid varit lugnt. Även under skollov. Så först på tisdag man egentligen märker nån skillnad. Och när SNs A319 försvann blev det ännu färre gånger man märker av buller inomhus.

Last edited:
Bromma är - just nu - företagsekonomiskt olönsamt men det kan ändå vara samhällsekonomiskt klokt att behålla flygplatsen i flera år tills man mer säkert kan bedöma det framtida behovet.

Och långt ifrån alla som flyger till/från svenska flygplatser är svenska skattebetalare... Men det är inte poängen kanske. Även om de flesta som äter på McDonalds i Bollnäs är skattebetalare finansieras ju inte verksamheten genom skatten.

Last edited:
Toppen