Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

SK989

Medlem
Fakta har lite att göra med om politikerna beslutar att lägga ned Bromma eller behålla flygplatsen. Istället handlar det om att ha en berättelse. Det finns en berättelse om lyckliga människor som bor i en ny grön stadsdel med utbyggd tunnelbana och så finns det en berättelse om nöjda människor som flyger miljövänligt till en citynära flygplats. Ingen av berättelserna ska solkas med ekonomiska beräkningar eller trista saker som progonser om passagerarsiffror. Så väljer man den berättelse som låter bäst och så blir allt bra.
 
Håller med. Att Stockholms stad säger upp avtalet 14 år i förväg har ingen juridisk eller praktisk betydelse eftersom bara staten kan säga upp avtalet i förtid och det kommer den nuvarande regeringen inte att göra. De politiska majoritetsförhållandena kommer att ändras flera gånger under de kommande 14 åren. Vad som beslutas nu om Bromma kommer att ändras igen och igen så länge socialdemokraterna och moderaterna tycker olika.
När bollen väl har satts i rullning så kan saker hända fort. Swedavia eller flygbolagen väntar nog inte till sista minuten och under de där 14 åren ska ju också en omfattande marksanering utföras. Därför spelar det ingen roll vad kommande regeringar beslutar när trafiken väl har börjat flyttas.
 

SK989

Medlem
När bollen väl har satts i rullning så kan saker hända fort. Swedavia eller flygbolagen väntar nog inte till sista minuten och under de där 14 åren ska ju också en omfattande marksanering utföras. Därför spelar det ingen roll vad kommande regeringar beslutar när trafiken väl har börjat flyttas.
Det har du helt rätt i. Vad som krävs är dock att politikerna på kommunal nivå och på nationell nivå är ense om att lägga ned Bromma och hinner påbörja detta innan den politiska majoriteten skiftar.
 

henke12

Medlem
När bollen väl har satts i rullning så kan saker hända fort. Swedavia eller flygbolagen väntar nog inte till sista minuten och under de där 14 åren ska ju också en omfattande marksanering utföras. Därför spelar det ingen roll vad kommande regeringar beslutar när trafiken väl har börjat flyttas.
Vem ska betala sanering?
Risk för käbbel i 14 år?
 

Ricci

Medlem
Minns inte riktigt, men har Swedavia reserverat mark för en 4:e bana än och fått den godkänd i mark och miljödomstolen?
Om inte, så är det högtid för att göra det nu dvs om det bara är 14år kvar och med tanke på alla överklagande som kommer att göras.
 

Jannes

Medlem
När bollen väl har satts i rullning så kan saker hända fort. Swedavia eller flygbolagen väntar nog inte till sista minuten och under de där 14 åren ska ju också en omfattande marksanering utföras. Därför spelar det ingen roll vad kommande regeringar beslutar när trafiken väl har börjat flyttas.
Ska saneringen utföras innan 2038 eller är det då flygplatsen måste stängas?
 
Ska saneringen utföras innan 2038 eller är det då flygplatsen måste stängas?

Om det redan finns planer för området så brukar väl det vanliga förfarandet vara att man börjar saneringen i samband med att markarbetena ska påbörjas för övrig byggnation, dvs. man brukar sällan sanera ett stort markområde och låta det ligga i vila i flera år innan eventuellt anläggningsarbete börjar.

Så har man åtminstone gjort i Malmö när hela gamla varvsområdet bebyggts.
 
En sökning på "marksanering Bromma flygplats" ger ett antal källor där det bl a nämns nivå av sanering. Swedavia kan hävda att de bara är skyldiga att sanera för nuvarande bruk av marken, vilken också torde vara klar vid arrendets slut 2038. För att bygga bostäder krävs en betydligt noggrannare sanering och den lär Stockholms stad stå för efter 2038, eller i slutändan snarare köparna av marken.
 
Toppen