Jag bor inte i Stockholm så jag berörs kanske inte supermycket av detta beslut, men det hindrar inte mig från att tycka till ändå.
Att lägga ner Bromma utan att ha en vettig nationell strategi för flyget ett antal årtionden framåt tycker jag är hål i huvudet.
Det är klart att bullriga illaluktande fossilbränsle drivna flygplan inte hör hemma i tätbebyggda områden, men min uppfattning är att framtidens flygplan inte längre kommer att vara lika bullriga eller illaluktande. Eldrivna flygplan, antingen de drivs med batteri eller vätgas, är både tystare och luktfria.
Batteridrivna flygplan, vet ej hur det är med vätgasdrivna, har en kortare räckvidd. De kan således inte användas på samma sätt som dagens fossildrivna flygplan. Jag ser att de skulle kunna binda samman städer som man vanligtvis kanske skulle ta bilen, tåget eller bussen till. Om man då måste flyga till/från platser långt utanför städerna där man ändå måste ta buss, bil eller tåg för att komma in i staden så försvinner hela vitsen.
I min framtida värld så finns det plats för både flygplatser "inne i" städerna för regional eldriven flygtrafik och utanför städerna för längre distanser med bränsledrivna (förnyelsebart) flygplan.
Det kan hända att det är en naiv tanke, men utan en ordentlig utredning med öppet sinne och en därpå byggd strategi för framtiden så kan det vara så att man faktiskt går miste om spännande möjligheter.
Jag har uppvaktat flera riksdagspolitiker med olika partifärger i frågan men det känns ärligt talat inte som att de bryr sig.
Jag ber om ursäkt ifall den sista meningen, eller hela inlägget, är för politiskt laddad. I så fall så får moderatorerna plocka bort den.