Senaste nytt

Svenska kronans fall - påverkar det ert resande?

Boende i Skåne att "tura" över till Danmark för att ta en öl samt smörrebröd är det slut på med en DKK närmare 1.50.
Svaga kronan har ändrat vårt samt många av våra vänners resmönster.
Istället för att göra långweekend och badresor resor till Tyskland,Italien, Frankrike, Spanien har det senaste åren bilvit Polen, Ungern, Serbien Albanien Montenegro m.fl. och nu på G till Baku.
Fördelen är faktiskt att vi besökt och upplevt vackra och intressanta platser som annars inte haft en tanke på att resa till.
Likaså vår årliga NHL-resa blev Kanada istf USA förra året och detsamma i år. Har för mig att CAD:en inte stigit lika mycket som USD.

Tänker en extra gång faktiskt. Nyligen hemkommen från en liten avstickare till Thailand, tom här är det dyrt. 270 Bath för en 33cl öl på W Koh Samui skojar man inte med, visst ett dyrt hotell men med Svenska pestetasen än dyrare...
Men grämer mig mest på att vi köpt boende i Spanien och endast betalat 30% (10.30 var kursen då), skulle betalt hela rasket med facit i hand. Tur det är billigare i ES än Svedala men det jämnas ut snabbt som tusan med tanke på kronans utveckling

Jag jobbar i Shanghai och betalar hotellet jag bor på med mitt svenska Amex. Ju svagare krona desto fler SAS poäng och desto billigare bonusresor:)
Har investeringar som nästan uteslutande är USD baserade.
Utvecklingen med försvagad krona kommer nog fortsätta några år till. Att Sverige är dåligt skött är tydligt. Har man inte spritt sina valutarisker genom att inte också ha tillgångar i annat än kronor kanske man borde kolla på det.

Jag jobbar i Shanghai och betalar hotellet jag bor på med mitt svenska Amex. Ju svagare krona desto fler SAS poäng och desto billigare bonusresor:)
Har investeringar som nästan uteslutande är USD baserade.
Utvecklingen med försvagad krona kommer nog fortsätta några år till. Att Sverige är dåligt skött är tydligt. Har man inte spritt sina valutarisker genom att inte också ha tillgångar i annat än kronor kanske man borde kolla på det.

Jag gillar det jag redan vet så detta hindrar mig från att boka samma boende igen på Bali som förra gången då det kostar 4000 pix mer nu än förra gången. Har inte funderat färdigt än hur jag ska göra.

Absolut så blir man påverkad av den dåliga kursen. Har avbokat min resa till Chicago nu i okt, vi skulle sen vidare till Austin och kolla på Formel 1. Dotter med familj får klara sig utan mamsen denna gång.
Men Thailand avstår jag inte ifrån, åker dit i Jan. I vintras när jag bröt mitt mönster till fördel för fjällen, ja då bröt jag foten istället. Ett sign? :p;)

Men Thailand avstår jag inte ifrån, åker dit i Jan. I vintras när jag bröt mitt mönster till fördel för fjällen, ja då bröt jag foten istället. Ett sign? :p;)
Absolut! Sen kan jag tycka att om man aktivt väljer att byta varma Thailand i januari mot kalla fjäll så ska man kanske fundera om man inte drabbats av större hälsoproblem än "bara" en bruten fot... ;):p:D

Sen är det rätt surt att kombinationen av inflation och växelkurs gör att Thailand är kanske dubbelt så dyrt numera som för tio-femton år sedan. :(

Toppen