Senaste nytt

Svenska kronans fall - påverkar det ert resande?

palmen

Moderator
Tror denna tråd har hamnat lite "på sned", vi hamnar en bit från ämnet som är om vårt resande påverkas av svag krona.
Senaste tiden har det dock mest kommenterats om ekonomi/krona och liknande som inte alls är vad denna tråd handlar om egentligen. Dessa diskussioner tas lämpligast på annat forum som handlar om dessa saker.

//Moderator
 

LPC123

Medlem
Vi är en familj med 4st tonåringar och har inte förändrat något i vårt resande. Vi var i NY en vecka i våras vilket var det dyraste jag någonsin gjort :( men vilket minne för hela familjen. Ny resa planerar vi till Kalifornien nästa sommar med alla ungarna vilket inte heller kommer bli billigt men troligen ett lika starkt minne för oss.
 

M.K

Medlem
@LPC123 alltid en upplevelse med USA!

Ett tips är att spara alla hotellpoäng dit då det är stort värde där nu med urstark USD.

Jag har inte tänkt använda en enda Hilton/Radisson/Expedia poäng eller hotels.com natt innan nästa tur dit. Blir det Florida en lite längre period ska jag prova Airbnb där också!
 

LPC123

Medlem
@LPC123 alltid en upplevelse med USA!

Ett tips är att spara alla hotellpoäng dit då det är stort värde där nu med urstark USD.

Jag har inte tänkt använda en enda Hilton/Radisson/Expedia poäng eller hotels.com natt innan nästa tur dit. Blir det Florida en lite längre period ska jag prova Airbnb där också!

Många tack!
Frugan är guld på Hotels.com och där tickar det in frinätter som vi kan använda där.
Kommer spara oss en hel del :)
Tack igen!
 
  • Gilla
Reactions: M.K

M.K

Medlem
Hotels.com är ju samma värde överallt men hjälper ändå den semesterbudgeten som oavsett drar iväg.

Med Airbnb delar av vistelsen kan Ni också laga egen god och sund mat. Det har som sagt vi tänkt göra nästa längre Florida semester. Det är tyvärr slut på flera veckors Hilton semestrar. Jag hoppas verkligen de kommer tillbaka någon gång. :)

Edit. Om Din fru bor mycket på hotell kanske det kan vara en idé att kombinera hotels.com/Guld med ett annat program för att utöka valmöjligheterna nästa sommar? T ex Radisson har många billigare ok hotell där för en natt eller två på poäng.
 
Last edited:

Kimmen00

Medlem
Helt enig! Har under sent 2018 och hela 2019 blivit förskräckt över prissättningen på amerikanska hotell, både östkust och västkust. Amerikanska hotell generellt är inte kända för att erbjuda något utöver det vanliga och i 9 fall av 10 är det ett grått Hilton rum med noll mysfaktor. Blir helt sanslöst att punga ut med 2000kr och uppått för dessa Garden Inn/ Holiday Inn rum!

Problemet är väl på ett sätt att Amerikanerna tack vare sin egen inhemska turism, inte behöver i slutändan förlita sig på ett mer internationellt visuellt spann inom hotellen utom några få undantag. Lite som bilindustrin där tills för inte många år sen som hade en tydlig "amerikansk" smak och kvalité tills man insåg globaliseringens faktum. Flygkabiner ett annat exempel.....

Blir knäppt för en Svensson som för samma pris är van att kunna ta in på Grand hotel eller liknande på hemmaplan.

Helt klart har hotellpriserna stigit i USA under många år i "reda" dollar. Har i typ 20 år kuskat fram och tillbaka regelbundet till Staterna och under 00-talet kunde man "lätt" bo på Hampton Inn, Holiday Inn, Fairview etc för ~60 dollar. Bara för några år sen var det ofta man fick hotell för 80-90 dollar. Nu är det ju väldigt surt när ett vanligt Holiday Inn ligger på 150-200 dollar (inräknat alla skatter etc). Resortavgifter stup ikvarten och än mer extra skatter som läggs på. Extra smärtsamt blir det med kronan på skräpstatus.
Vi var ju 3 veckor i USA i somras och det var skönt att bo mycket på poäng, ändå kostade semestern skjortan. Varenda aktivitet som man skulle göra med familjen kostar ju runt 50-60 dollar per person. Även priserna på mat och öl har helt klart stigit. För 10 år sen kostade en öl 3-4 dollar ute på restaurang, idag ofta 7 dollar. Inte 17 har ölpriserna fördubblats i Stockholm under den tiden.

Skönt att vi ska till Miami på höstlovet och kryssa i karibien samt sedan till Colorado och åka skidor på sportlovet..
 
  • Gilla
Reactions: obs
Toppen