Senaste nytt

Svårt att ta ut pengar på bankomater i Japan med utländskt MasterCard?

2. Ta med Coop MedMera Mer-kreditkortet och ett Visa-kort som backup där Coop-kortet inte funkar. Varje Visa-kortskontantuttag kommer att kosta 35 SEK i avgift.
3. Bara ta med Coop MedMera Mer-kreditkortet och en större summa kontanter som har växlats in hos Forex i Sverige.
Japan är nog det enda landet i världen där jag skulle känna mig trygg att ta ut en stor summa kontanter och sedan bära runt på pengarna :) Det lär väl annars finnas ett maxbelopp per uttag, om du väljer (2).

Ja, växla i Japan kommer jag verkligen inte att göra. Som jag ser det har jag 3 alternativ:
1. Bara ta med Coop MedMera Mer-kreditkortet och inga andra kort eller kontanter.
2. Ta med Coop MedMera Mer-kreditkortet och ett Visa-kort som backup där Coop-kortet inte funkar. Varje Visa-kortskontantuttag kommer att kosta 35 SEK i avgift.
3. Bara ta med Coop MedMera Mer-kreditkortet och en större summa kontanter som har växlats in hos Forex i Sverige.

Är alternativ 1 rimligt i Tokyo och Osaka? Annars är väl alternativ 2 generellt bättre (billigare) än alternativ 3 om man ser till att göra lite större uttag (minst motsvarande 1000 SEK åt gången)?
Hvor længe skal du være væk? Jeg medbringer altid 1.000-2.000 DKK i den fremmede valuta og betaler derefter så meget som muligt med kort - har jeg så "mange" kontanter de sidste dage skruer jeg så ned for kortet.

Og naturligvis skal du have dit Visa kort med! At du så ikke bruger det er noget andet, men imo vil det være direkte dumt at lade det blive hjemme...

Ja, växla i Japan kommer jag verkligen inte att göra. Som jag ser det har jag 3 alternativ:
1. Bara ta med Coop MedMera Mer-kreditkortet och inga andra kort eller kontanter.

Är alternativ 1 rimligt i Tokyo och Osaka? Annars är väl alternativ 2 generellt bättre (billigare) än alternativ 3 om man ser till att göra lite större uttag (minst motsvarande 1000 SEK åt gången)?

För mig är alternativ 2 självklart. Direkt på flygplatsen letar du upp en Citibank-bankomat och tar ut pengar med Coop-kortet. Använd sedan Coop-kortet där kort accepteras förutom i butiker som har 5% Visa-kortsrabatt.

Skulle det visa sig att du tog ut för lite pengar så tar du ut mer i en bankomat. Kanske funkar då Coop-kortet, men antagligen gör det inte det så då använder du ditt Visa-kort.

Jag vill inte idiotförklara någon, men jag gjorde själv misstaget att stoppa in kortet på fel håll och fick bara något generellt felmeddelande typ "This card can't be used here". I Sverige tror jag inte det är möjligt att stoppa in kortet fel, automaterna tillåter det inte. Ville bara ge "heads up" ifall någon har problem att ta ut pengar i Japan.

Utländska kreditkort fungerar _inte_ speciellt bra i bankomater i Japan. De enda som i princip alltid fungerar med svenska kort är japanska Posten och 7-Eleven. Men det kommer att bli bättre då regeringen nu börjat ligga på bankerna för att de ska programmera om sina bankomater så att utländska turister, som nu växer starkt i antal, och alla som förväntas komma hit till OS 2020, inte ska bli sura. På butiker och krogar brukar det dock funka som det ska. Men, det är bäst att alltid ha kontanter på fickan också. Många små krogar och barer tar ännu inte kort.

Mera bankomater för turister i Japan — JAPANBLOGGEN

Var hittar jag en bankomat i Japan!? — JAPANBLOGGEN

Två kommentarer: Jag tror inte jag gick 100m utan att se en 7eleven i Tokyo samt; Jag hade svårt att göra av med de kontanter jag tagit ut eftersom ALLA ställen tog kort (inkl AmEx).

När man läser den här tråden får iaf jag intrycket av att det är i princip omöjligt att använda kort i Japan och att man som utlänning i princip måste ta med sig cash för att överleva. Så är det INTE! Nästa gång jag reser till Tokyo gör jag som vanligt, dvs tar bara med mig plast. Finns ingen anledning att göra något annat imho.

• Gilla
Reactions: doc
Efter snart 33 år i Japan så vill jag ändå påstå att det nog kan vara bra att ha lite kontanter på sig. Det är mer än en gång jag åkt taxi och a) inte uppmärksammat att taxin inte har kreditkortslogos på fönsterrutan eller b) att kreditkortsläsaren inte funkat. Att ALLA ställen tar kreditkort handlar nog om att man bara går på ställen som tar kreditkort. Går man på kedjor eller finare krogar så är det idag legio att man tar kort, men de flesta små och ägardrivna krogar och barer tar oftast bara kontanter. De flesta ställen som tar kort brukar dock ha klistermärken vid ingången eller vid kassa med VISA/MASTER-logos, så det är lätt att kolla.

När man läser den här tråden får iaf jag intrycket av att det är i princip omöjligt att använda kort i Japan och att man som utlänning i princip måste ta med sig cash för att överleva. Så är det INTE! Nästa gång jag reser till Tokyo gör jag som vanligt, dvs tar bara med mig plast. Finns ingen anledning att göra något annat imho.

Håller med dig i stort. Inför mitt första besök i Japan hade även jag fått intrycket att det i princip var omöjligt att använda kort och att kontanter var det enda rätta. Och att ta ut kontanter i bankomaten skulle vara ännu svårare vilket givetvis Forex m.fl. intygade.

Efter att ha blivit en mer "van" Japanresenär vet jag nu att kort fungerar alldeles utmärkt att använda sig av men att det givetvis alltid är bra att ha lite kontanter med sig eftersom det fortfarande finns butiker/restauranger som inte tar kort.

Synd bara att sedlarna är så jäkla stora att jag inte får plats med dem i plånkan...

Toppen