Senaste nytt

Svårt att ta ut pengar på bankomater i Japan med utländskt MasterCard?

Utländska kreditkort fungerar _inte_ speciellt bra i bankomater i Japan. De enda som i princip alltid fungerar med svenska kort är japanska Posten och 7-Eleven.
Jo, men svenskt MasterCard fungerar inte när man försöker att ta ut kontanter på ATM hos Japan Post Bank eller 7-Bank (bankomater på 7-Eleven). Det är vad denna tråd handlar om.
Det var inga problem att tar ut kontanter med svenskt VISA eller Amex på ovannämnda bankomater.

Synd bara att sedlarna är så jäkla stora att jag inte får plats med dem i plånkan...
När jag var liten, var 10.000 JPY sedeln ännu större. :)

Dagens 10.000 JPY sedel: 160 x 76 mm
http://www.buntetsu.net/mbc/image/boj/e10000-o.jpg

Tidigare 10.000 JPY sedel (fram till 1984): 174 x 84 mm
http://www.buntetsu.net/mbc/image/boj/c10000-o.jpg

Efter snart 33 år i Japan så vill jag ändå påstå att det nog kan vara bra att ha lite kontanter på sig. Det är mer än en gång jag åkt taxi och a) inte uppmärksammat att taxin inte har kreditkortslogos på fönsterrutan eller b) att kreditkortsläsaren inte funkat. Att ALLA ställen tar kreditkort handlar nog om att man bara går på ställen som tar kreditkort. Går man på kedjor eller finare krogar så är det idag legio att man tar kort, men de flesta små och ägardrivna krogar och barer tar oftast bara kontanter. De flesta ställen som tar kort brukar dock ha klistermärken vid ingången eller vid kassa med VISA/MASTER-logos, så det är lätt att kolla.
Välkommen hit! Jag läser din blogg med nöje.

När man läser den här tråden får iaf jag intrycket av att det är i princip omöjligt att använda kort i Japan och att man som utlänning i princip måste ta med sig cash för att överleva. Så är det INTE! Nästa gång jag reser till Tokyo gör jag som vanligt, dvs tar bara med mig plast. Finns ingen anledning att göra något annat imho.

Nu handlar tråden förvisso om Japan, och inte specifikt Tokyo. Bra dock att läsa om din erfarenhet av Tokyo (som jag inte delar). Man behöver inte ta dig speciellt långt utanför storstadsområdet för att det ska bli väldigt, väldigt svårt att vara flexibel i sitt restaurangval med endast plast på fickan. Annan grej: Det går inte att toppa upp sitt Suica/Pasmo med kreditkort.

Annan grej: Det går inte att toppa upp sitt Suica/Pasmo med kreditkort.
Ett tips:
Man kan ladda JR West:s Icoca (det motsvarar JR East:s Suica) med kreditkort på JR West:s automater (de finns dock endast i JR West:s stationer).
Sedan kan man använda Icoca även där Suica och Pasmo fungerar. :)

Icoca:
Icoca.png

Suica:
Suica.png

Pasmo:
Pasmo.png

(Foto: Wikipedia)

Man kan ladda JR West:s Icoca (det motsvarar JR East:s Suica) med kreditkort på JR West:s automater (de finns dock endast i JR West:s stationer).
Sedan kan man använda Icoca även där Suica och Pasmo fungerar.

Omständligt när man måste åka tillbaka till Kansai osv från Tokyo för att toppa upp sitt kort igen… :)

Efter snart 33 år i Japan så vill jag ändå påstå att det nog kan vara bra att ha lite kontanter på sig. Det är mer än en gång jag åkt taxi och a) inte uppmärksammat att taxin inte har kreditkortslogos på fönsterrutan eller b) att kreditkortsläsaren inte funkat. Att ALLA ställen tar kreditkort handlar nog om att man bara går på ställen som tar kreditkort. Går man på kedjor eller finare krogar så är det idag legio att man tar kort, men de flesta små och ägardrivna krogar och barer tar oftast bara kontanter. De flesta ställen som tar kort brukar dock ha klistermärken vid ingången eller vid kassa med VISA/MASTER-logos, så det är lätt att kolla.

Fast det är ju inte annorlunda jmf med någon annanstans i världen. Jag bojkottar i princip alltid ställen som inte tar kort, även i Sverige. Vill korvhandlarn på drottninggatan inte ta kort, så slipper han sälja korv till mig liksom... Det är betydligt värre att försöka leva med enbart plast i Holland än i Tokyo skulle jag säga.

Fast det är ju inte annorlunda jmf med någon annanstans i världen. Jag bojkottar i princip alltid ställen som inte tar kort, även i Sverige. Vill korvhandlarn på drottninggatan inte ta kort, så slipper han sälja korv till mig liksom... Det är betydligt värre att försöka leva med enbart plast i Holland än i Tokyo skulle jag säga.

Ja, det är ju en annan femma. Men du missar många unika, trevliga, prisvärda och smakrika upplevelser om du bojkottar alla små hak i Japan som inte tar kreditkort. Men jag håller givetvis med dig om att det är bökigt att behöva prassla med sedlar och skramla med mynt. I Sverige använder jag i princip aldrig kontanter.

Toppen