Senaste nytt

Svårt att ta ut pengar på bankomater i Japan med utländskt MasterCard?

Så vad är bästa sättet att få tag i JPY just nu? Ta med en bunt från Forex i Sverige?
Ja, det är ett av enklaste sätten och inte så dålig kurs som japanska banker erbjuder.
T ex en av japanska banker hade följande kurs:
SEK -> JPY = ca 11 JPY per 1 SEK, JPY -> SEK = ca 19 JPY per 1 SEK.

Forex i Sverige erbjuder 1.000 SEK = ca 14.176 JPY idag.

Om du vill maximera och har ändå plan att besöka Bangkok före Japan, kan du växla SEK till JPY på en av de Super Rich växelkontoren. De finns på andra sidan av CentralWorld, Isetan, ZEN i en kvarter bort.
Även om du växlar SEK -> THB -> JPY, blir 1.000 SEK till 14.743 JPY med dagens kurs.

Super Rich Thailand
Super Rich Grand - No.1 Best Rate Money Exchange in Thailand

Har tagit ut pengar hos 7Bank vid ett flertal tillfällen de senare dagarna med både (AU-utfärdade) Mastercard och Visa.
Ja, därför att Australien räknas som Asia/Pacific område.
The Japan Times skrev:
Does the “Asia/Pacific region” include Australia?

Australia
and New Zealand are included in the Asia/Pacific region. If your card is issued in either of these countries, even if it’s a Maestro-branded card with an EMV chip, you will be able to use it at ATMs in Japan (except for Seven Bank’s ATMs).
MasterCard debit card holders shouldn't panic | The Japan Times

Jag vill poängtera att användning av MasterCard för köp av varor/tjänster fungerar i Japan. Det som inte fungerar är att ta ut kontanter på Japan Posts och på 7-Banks bankomater. (Jag har inte provat på Citibanks bankomater då de existerar inte så många/ingen alls utanför storstäderna.)

Gick att ta ut med GE Moneybank MasterCard från automat på Narita för någon månad sedan, jag har för mig det var Citibank.

Det blev så pass allvarlig så använde jag mitt Amex (som tar avgift per uttag + valutapåslag + ränta).
Uttag av 30.000 JPY blev 2.148,01 JPY. Vilkets motsvarar ca 7% ovanpå TTB/TTS kurs.
Det är ca 1 SEK = 13,96 JPY, vilket är fortfarande mycket bättre än japanska bankernas växelkurs mellan SEK-JPY.

Så för att sammanfatta det här lite (åker ju till Japan först om tre veckor) så är det bra att ta ut pengar i Citibanks automater direkt på Narita. MC fungerar generellt sett dåligt men VISA, Amex och Diners fungerar. Mar man Hugo Bosskostym på sig ska man äta på Lotteria och Inte på McDonalds.

Jag älskar BusinessClass.

Uppdatering från min senaste resa i Japan.

Det går fortfarande inte att ta ut kontanter med svenskt MasterCard/Maestro på bankomater i Japan.
Jag har provat på Seven Bank, Japan Post Bank och Aeon Banks bankomater. Det var inga problem med VISA så det är MasterCard/Maersto specifikt problem.
Jag har inte provat på Citibanks bankomater då de inte finns landsbygden.

Jag har läst igenom hela denna tråden, men känner mig ändå osäker på vad som gäller för Coop MedMera Mer-kreditkort, som mig veterligen inte har någonting alls att göra med Maestro. Alla köp med Coop MedMera Mer ger poäng så naturligtvis vill jag använda det så mycket det bara går. Jag tycker inte om avgifter så jag är inte så sugen på att ta ut kontanter med ett Visa-kort eftersom varje uttag kostar 35 kr. Med mitt Coop MedMera Mer kort har jag gratis uttag världen över eftersom jag alltid har för mycket pengar på kontot så krediten inte behöver utnyttjas. Vad tror ni, kommer jag att klara mig med mitt Coop MedMera Mer-kreditkort i Tokyo och Osaka? Annars är det väl generellt mer fördelaktigt att ta ut pengar med Visa-kortet på plats (och betala 35 kr i avgift) än att växla hos Forex (jag antar att man tar ut minst motsvarade 1000 SEK)?

Last edited:
Tjo. Jag tog ut pengar i Oktober både på Narita, Citibank-kontor och på 7-Eleven vid ett flertal tillfällen (MasterCard, ICA kort +) utan några problem. Hade dock problem på någon annan 7-Elevenliknande butik (Den med röd bakgrund och gul text som heter något med Express) men testade t.ex. aldrig på Lawson eller Family Mart. Hade även problem att ta ut pengar på ett japanskt bankkontor (fick faktiskt inte ens in kortet i läsaren) - detta var Mizuho bank

Ja, växla kontanter i Japan är nog sämsta affär man kan göra när det gäller valutaväxling.
Ja, växla i Japan kommer jag verkligen inte att göra. Som jag ser det har jag 3 alternativ:
1. Bara ta med Coop MedMera Mer-kreditkortet och inga andra kort eller kontanter.
2. Ta med Coop MedMera Mer-kreditkortet och ett Visa-kort som backup där Coop-kortet inte funkar. Varje Visa-kortskontantuttag kommer att kosta 35 SEK i avgift.
3. Bara ta med Coop MedMera Mer-kreditkortet och en större summa kontanter som har växlats in hos Forex i Sverige.

Är alternativ 1 rimligt i Tokyo och Osaka? Annars är väl alternativ 2 generellt bättre (billigare) än alternativ 3 om man ser till att göra lite större uttag (minst motsvarande 1000 SEK åt gången)?

Toppen