Senaste nytt

Svårt att ta ut pengar på bankomater i Japan med utländskt MasterCard?

Henry

Medlem
Jag var i Japan för 2 veckor sen och det gick bra att betala med AMEX på 99% av alla ställe så jag fattar inte varför ska ni ta ut kontanter! Köp 10 000 Yen på Forex i så fall och betala med kort på dem ställe det går.

Var du i Tokyo? När jag bodde i Nagoya var det väldigt svårt att använda kort. De flesta restauranger tog inte kort och inte heller matbutikerna. Inte heller kunde man betala tunnelbanan med kort.
 

Dr. Miles

Expert
Jag var i Japan för 2 veckor sen och det gick bra att betala med AMEX på 99% av alla ställe så jag fattar inte varför ska ni ta ut kontanter! Köp 10 000 Yen på Forex i så fall och betala med kort på dem ställe det går.

Om du har varit på endast ställe som tar emot AMEX (i alla fall 99% enligt ditt inlägg), du har inte varit vanlig Japan.
 

pitch

Medlem
Näe, man behöver knappast åka så långt som till Nagoya för att finna att cash är det enda som verkligen gäller. Prova att gå in på valfri liten hål-i-väggen bar/restaurang i Tokyo och hala fram kortet. (Men se till att ha papperspengar i bakfickan, för annars kan nog stämningen bli ganska tryckt...)

Det är klart att hotell och större restauranger tar kort, säkert precis alla butiker i Ginza också. Men jag måste erkänna att jag är måttligt intresserad av att åka till Japan för att besöka ställen som ändå ser precis likadana ut över hela världen.
 
E

elmo

Guest
5 dagar i Tokyo, 7 dagar i Kyoto 2 dagar Hiroshima. Dagsutflykter till Osaca, Nara, Yamadera, Yokohama, Fuji. Ätit på dyra och billiga restauranger. Sant att tunnelbanan betalade jag kontant men jag hade JR pass och åkte mest JR inte så mycket tunnelbana. Kunde köpa souvenirer på souvenirstånd med AMEX. Undrar var ni hittar dem ställe som inte tar kort?!? Sen är det frågan om man är i Tokyo eller inte:) folk säger att dem bor i Stockholm typ 2 timmars tågresa från Stockholm :) allt är relativt. Som sagt jag betalade 99% på AMEX och 1% på master card.
 

Dr. Miles

Expert
Undrar var ni hittar dem ställe som inte tar kort?!?
Gå till första möjliga hotell/affär som inte tillhör någon kedja. Äta på restaurang som inte kostar mer än 1.000 JPY per rätt.

Som statistik, om man inte går till stället där de inte tar emot Amex så blir det 100%, detta betyder inte att Amex (eller kreditkort generellt i Japan) fungerar överallt.
Jag skulle snarare säga att 99% av butiker/ställe i Japan inte tar emot Amex.

Jag är uppväxt i Japan och åker dit 2-4 gånger per år så jag vet vad jag pratar om.
 
E

elmo

Guest
Och jag hade 10000 yen i kontanter och ser på AMEX fakturan :) så jag vet vad jag pratar om med. Jag ska åka till Japan nästa år igen så du kan följa med och jag kan visa dig fina och billiga restauranger som tar AMEX :) be My guest alltså
 

SvartMjolk

Medlem
Och jag hade 10000 yen i kontanter och ser på AMEX fakturan :) så jag vet vad jag pratar om med. Jag ska åka till Japan nästa år igen så du kan följa med och jag kan visa dig fina och billiga restauranger som tar AMEX :) be My guest alltså

Jag ska åka till Tokyo i sommar, mitt första besök i Japan. Jag har läst på en del och ser vart jag än läser att kort är svårt i Japan, vilket de jag känner som varit där har intygat. Men du får gärna skriva vilka ställen du varit på så att vi andra som ska iväg också hittar dit!
 

Dr. Miles

Expert
Och jag hade 10000 yen i kontanter och ser på AMEX fakturan :) så jag vet vad jag pratar om med. Jag ska åka till Japan nästa år igen så du kan följa med och jag kan visa dig fina och billiga restauranger som tar AMEX :) be My guest alltså
Jag har inga invändningar mot att du har kunnat använda Amex på de köpställen du besökte i Japan. Det som jag har invändning mot är att du låter som om Amex fungerar överallt i Japan och det gör absolut inte.
 

m10

Medlem
Jag ska åka till Japan nästa år igen så du kan följa med och jag kan visa dig fina och billiga restauranger som tar AMEX :) be My guest alltså

Om erbjudandet gäller fler medlemmar än Dr. Miles så hör gärna av dig när du är här. Jag är väldigt intresserad av erbjudandet att vara din gäst på fina och billiga restauranger som tar Amex. :)

Egen upplevelse: Det har hänt fler gånger än jag kan räkna att mitt Amex/MC/Visa/Diners blivit nekat, men det kan ju vara så att bar-/restaurangägaren har något emot mig personligen.
 

Magino

Medlem
Kan hälsa att McDonalds på Tokyo Station inte tar emot kort alls. Lyckligtvis hade de två bankomater utanför där den ena av dem tog emot västerländska kort.
 
Toppen