Senaste nytt

Svårt att ta ut pengar på bankomater i Japan med utländskt MasterCard?

Resenären

Medlem
En solskenshistoria:
Jag och hustrun var i behov av kontanter efter ett antal dagar i Tokyo. Eftersom bankomaterna var märkta med Visa resp MC, så försökte jag ta ut pengar. Men det misslyckades. När samma procedur upprepats på 5-6 banker började jag misströsta.
På en bank, haffade jag en tjej och undrade om hon kunde hjälpa mig varför jag inte fick ut några pengar.
Hon plockade då fram en telefon, som satt på baksidan av bankomaten, som var fristående. Hon pratade med någon på japanska, sedan sträckte hon mig luren och sa "now they speak English". Jag framförde mitt ärende och fick beskedet att det var endast japanska bankkort, som kunde nyttjas i dessa automater. Jag blev hänvisad till en internationel bankomat. Hon undrade var jag befann mig. Jag nämnde vid vilken station, som låg närmast. Jag fick då ett namn på en byggnad, där det skulle finnas denna bankomat.
Tjejen visste inte var den byggnad fanns, så hon sa "follow me". Vi knallade iväg till en lottokiosk, där hon frågade något. Vi gick vidare till en polisstation, där jag fick på nytt nämna byggnades namn. De visste inte vilken byggnad jag avsåg, så de ringde till Visa och fick då fram namnet, som jag förmodligen uttalade helt fel. Nåväl, de plockade fram en stor kartbok och visade Där är byggnaden du letar efter. Fortsätt två kvarter framåt och sedan är du framme. Jag tackade för hjälpen och knallade iväg.
Mycket riktigt låg denna efterlängtade byggnad där och en bankomat fanns i dess anslutning.
Här fungerade det att ta ut mina kontanter! :)
 

pitch

Medlem
Visst finns det bankomater utländska kort funkar i, definitivt. VISA har en ATM Locator som kan hjälpa lite. Den är svår att få att söka precis där man vill, dock. Dessutom så får du mest träffar på..... du gissade det, postkontor.

Så, prova du att fråga efter närmsta postkontor nästa gång istället, där funkar det alltid.
 

dino_81

Medlem
Kanske OT i denna tråd men hur fungerar det att betala med kort i Japan, främst Tokyo?

Åker dit för första gången i oktober och då jag inte är allt för glad i att växla pengar hemma undrar jag hur långt man kommer med att endast nyttja kort?

Första utgiften blir tåg eller buss från Narita till Shinjuku station (vi ska bo på Sunrote Plaza).
 

Dr. Miles

Expert
Kanske OT i denna tråd men hur fungerar det att betala med kort i Japan, främst Tokyo?

Åker dit för första gången i oktober och då jag inte är allt för glad i att växla pengar hemma undrar jag hur långt man kommer med att endast nyttja kort?

Första utgiften blir tåg eller buss från Narita till Shinjuku station (vi ska bo på Sunrote Plaza).
På bussbiljettkontoret på Narita flygplats går det att använda kreditkort. Om du åker tåg med JR, kan du köpa biljett med kreditkort.
Om man har skaffat PASMO (motsvarande SL Access kort), kan du ladda kortet med kreditkort bl a på Tokyu Railways automat.
 

Dr. Miles

Expert
Det går inte att använda MasterCard som är utfärdat utanför Asien-Stillhavsområde på japanska ATM, förutom på AEON Banks bankomater
Dessa bankomater finns bl a på Tokyo Narita T1, Tokyo Haneda Domestic terminal, Osaka Kansai T1. Mer info kan ni läsa nedan.

MasterCard skrev:
Thank you very much for patronage with MasterCard. All Maestro-branded EMV cards issued outside of the Asia/Pacific region are able to withdraw currency only at AEON Bank’s ATMs located at below.
  • Narita International Airport: Terminal 1, 1st Floor: Arrival Lobby, and Terminal 1, 4th Floor: Departure Lobby
  • Kansai International Airport: Terminal 1, 2F
  • Keikyu Airport Line Terminal Station at Haneda Airport Domestic Terminal
  • AEON Mall Makuhari-shintoshin, Aeon Mall Narita, Aeon Narita, Aeon Narita Shopping Center Second, Aeon Bank Kanda Tsukasamachi Building, Tobu Line Asakusa Station Concourse 2nd Floor, AEON Mall Wakayama, and AEON Mall Tendo
However, Maestro-branded EMV cards issued in the following countries are able to withdraw currency at domestic ATMs.
  • Netherlands
  • Canada
ATM notification | MasterCard®
 

DrKlas

Medlem
Mitt GE Mastercard fungerade på Citibank ATM i slutet av mars.

Testade också samma kort på 7-11 och det fungerade fram till dess att jag skulle välja belopp innan jag avbröt.
 
E

elmo

Guest
Jag var i Japan för 2 veckor sen och det gick bra att betala med AMEX på 99% av alla ställe så jag fattar inte varför ska ni ta ut kontanter! Köp 10 000 Yen på Forex i så fall och betala med kort på dem ställe det går.
 
Toppen