Senaste nytt

Svårt att ta ut pengar på bankomater i Japan med utländskt MasterCard?

Dr. Miles

Expert
Man kan ju hoppas att de hoppar över plastkort och går direkt på någon modern teknik.

SUICA/Pasmo eller andra kontaktlös IC kort har blivit vanligare och de flesta convenience stores tar emot dessa kort för betalning.

EDIT: JR East (utgivare av SUICA) håller på med att testa bilateral användning av kontaktlös IC kort med Hong Kong (MTR, Octopus Card) och Singapore (MRT/LRT, EZ-Link). Så kanske i framtiden kan man använda dessa kort i olika länder.
 
Last edited:

Banbul

Medlem
Generellt sett rekommenderas det inte att nyttja kreditkort för uttag.

Detta då ränta pålöper direkt.

mvh Banbul - jobbar i bank
 

Dr. Miles

Expert
Jag kan bekräfta att det INTE gick att använda mitt ICA MasterCard på Seven Banks bankomater (ATM som finns bl a på 7-Eleven). Jag har provat både på Tokyo Hanedas utrikesterminal och i Shinjuku. Bankomaten spottar ut kortet direkt.

På ankomsthallen på Tokyo Hanedas (HND) utrikesterminal finns det också Citibanks bankomat och det tog emot ICA MasterCard.
Bankomaten finns på vänster sida av utgången som finns efter man har passerat tullen.
Tokyo Haneda Intl terminal_ 01.jpg

Jag har inte provat japanska postbankens bankomat. Jag återkommer med rapport när jag har provat.
 

taxvalp

Medlem
Jag var i Tokyo nu i sommar och hade stora problem med att ta ut med mitt Ica-banken MC. Fungerade dock utmärkt hos Citibanks automater, kolla tidigare karta. Finns även på NRT, ta ut direkt efter landning. Om det är någonstans i världen man vågar gå med mycket kontanter på sig så är det ju i Japan...
 

pitch

Medlem
Jo, postens automater verkar ju käka vilka kort som helt. Lite synd på öppettiderna bara, och att själva automaterna ser ut att komma från 70-talet. Men sånt får man ta.

Jag råkade ut för nånting underligt i somras när jag försökte ta ut i en slumpvis bankomat i Narita (med ICA-kortet). Den sa nåt i stil med MasterCard max 10,000 Yen. Första gången jag har varit med om att det funkar lite halvt. Inte totalstopp, men inga pengar för stora utsvävningar direkt.
 

FF#1

Medlem
Jo, postens automater verkar ju käka vilka kort som helt. Lite synd på öppettiderna bara, och att själva automaterna ser ut att komma från 70-talet. Men sånt får man ta.

Jag råkade ut för nånting underligt i somras när jag försökte ta ut i en slumpvis bankomat i Narita (med ICA-kortet). Den sa nåt i stil med MasterCard max 10,000 Yen. Första gången jag har varit med om att det funkar lite halvt. Inte totalstopp, men inga pengar för stora utsvävningar direkt.


Det är min erfarenhet med, på posten i Japan funkar "alla" kort altid, på andra ställen så är det mer en slump om nått funkar.
 
Toppen