Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

SPF slår tilbake på mytene....

MYT: Piloterna i SAS kräver att få resa i business class!
FAKTA: SAS införde 2014 en ensidig policy där all markpersonal som reser i tjänst reser i business class i mån av plats. En konsekvensanalys visade att det skulle leda till minskade intäkter. SPF protesterade mot denna policy vid införandet. SPF har under förhandlingarnas gång krävt likabehandling som övriga anställda, men det är inte vad konflikten handlar om.

MYT: SAS-piloterna kräver att få solglasögon och skor utan uppvisande av kvitto.
FAKTA: SAS piloter har idag rätt till ersättning för utlägg som rör terminalglasögon och arbetsskor mot uppvisande av kvitto upp till maximalt 6,500 kronor. SAS har tidigare velat avtala om ett schablontillägg istället för en kostnadsersättning, vilket innebär en besparing i form av administration för SAS, något SPF velat gå SAS tillmötes i årets förhandling.

Det är inte förvånande att Svenska Flygbranschen vill få det att framstå som att piloterna kräver lyxiga förmåner som ingen annan på svensk arbetsmarknad omfattas av. Naturligtvis för att flytta fokus från det faktum att SAS piloter givit företaget långt större besparingar än någon annan grupp anställda.

Svensk Pilotförening
 
SPF slår tilbake på mytene....

MYT: Piloterna i SAS kräver att få resa i business class!
FAKTA: SAS införde 2014 en ensidig policy där all markpersonal som reser i tjänst reser i business class i mån av plats. En konsekvensanalys visade att det skulle leda till minskade intäkter. SPF protesterade mot denna policy vid införandet. SPF har under förhandlingarnas gång krävt likabehandling som övriga anställda, men det är inte vad konflikten handlar om.

MYT: SAS-piloterna kräver att få solglasögon och skor utan uppvisande av kvitto.
FAKTA: SAS piloter har idag rätt till ersättning för utlägg som rör terminalglasögon och arbetsskor mot uppvisande av kvitto upp till maximalt 6,500 kronor. SAS har tidigare velat avtala om ett schablontillägg istället för en kostnadsersättning, vilket innebär en besparing i form av administration för SAS, något SPF velat gå SAS tillmötes i årets förhandling.

Det är inte förvånande att Svenska Flygbranschen vill få det att framstå som att piloterna kräver lyxiga förmåner som ingen annan på svensk arbetsmarknad omfattas av. Naturligtvis för att flytta fokus från det faktum att SAS piloter givit företaget långt större besparingar än någon annan grupp anställda.

Svensk Pilotförening
Får ju bara piloterna att verka än mer småsinta, "vi ska ha vad alla andra har". En från början idiotisk policy blir inte bättre av att den sprids vidare.
 
SPF slår tilbake på mytene....

MYT: Piloterna i SAS kräver att få resa i business class!
FAKTA: SAS införde 2014 en ensidig policy där all markpersonal som reser i tjänst reser i business class i mån av plats. En konsekvensanalys visade att det skulle leda till minskade intäkter. SPF protesterade mot denna policy vid införandet. SPF har under förhandlingarnas gång krävt likabehandling som övriga anställda, men det är inte vad konflikten handlar om.

MYT: SAS-piloterna kräver att få solglasögon och skor utan uppvisande av kvitto.
FAKTA: SAS piloter har idag rätt till ersättning för utlägg som rör terminalglasögon och arbetsskor mot uppvisande av kvitto upp till maximalt 6,500 kronor. SAS har tidigare velat avtala om ett schablontillägg istället för en kostnadsersättning, vilket innebär en besparing i form av administration för SAS, något SPF velat gå SAS tillmötes i årets förhandling.

Det är inte förvånande att Svenska Flygbranschen vill få det att framstå som att piloterna kräver lyxiga förmåner som ingen annan på svensk arbetsmarknad omfattas av. Naturligtvis för att flytta fokus från det faktum att SAS piloter givit företaget långt större besparingar än någon annan grupp anställda.

Svensk Pilotförening
Varför är detta skrivet på svenska helt plötsligt? Är det klipp och klistra och inte dina egna synpunkter?
 
Alla vet att flygbranschen förändrats häftigt de senaste decennierna men att ersättningsavtalen inte hängt med. En del bolag löser det genom att starta nya bolag (t ex LH med Eurowings) medan SAS löst det genom en ny ersättningsmodell.

De som klivit in i den nya ersättningsmodellen (med de "dåliga" ingångslönerna) har ju faktiskt gjort ett aktivt val. Det vill SPF ju ändra till att alla skall ha samma lönemodell. Och jag kan hålla med, för att ha ett konkurrenskraftigt SAS borde alla ha samma lönemodell, men inte den gamla utan den nya som är anpassad till dagens verklighet. I längden går det inte heller att låta skattebetalarna stå för kalaset som ju är effekten av att staten som stor ägare blir tvingade att ge aktieägartillskott när bolaget går med förlust (se tillbaka några år).

Att det sedan kommer fram en hel del pikanta detaljer som att man skall kunna ha utlägg utan kvitton, måste flyga i Plus stärker knappast SPFs sak bland allmänheten. När SPF dessutom säger nej till att ge dispens för att flyga hem strandade resenärer på chartermål (ofta barnfamiljer) så tycker jag det är helt uppenbart att man bara bryr sig om sig själva och att man helt struntar i att det drabbar 3:e man som inte har något med konflikten att göra. Värt att notera är att medlarna har lagt fram bud men att SPF vägrar gå med på dem och därmed förlänger konflikten.

Tror det dessutom är viktigt att skilja på SPF och den flygande personalen. Piloterna vill inte annat än flyga, SPF måste försöka rättfärdiga sin existens och visa att de gör något för medlemsavgifterna. Just nu tycker jag inte att de lyckas särskilt väl.

Jag har varit hyffsat tyst i tråden eftersom jag har förstått att här finns inga sympatier att inhämta. Och det är okej, ni får gärna tycka att lönerna är för höga och att kraven vi har är orimliga. Men jag vill bemöta några påståenden som upprepas i tråden och är så felaktiga och färgade av uppenbart SAS pilot-hat att jag inte kan låta det stå oemotsagt.

1. Det här med kvitton och utlägg. Vi kräver inte att få betalt för utlägg utan att behöva redovisa kvitto. Förut fick vi kuponger för kemtvätt av uniform och liknande. Eller för att rekvirera glasögon. SAS tyckte såklart att det var jobbigt att sköta kontakt och avtal med hundratals kemtvättar och optiker så man sa helt sonika att vi får betala för det själva och får tillbaka det på lönen mot redovisande av kvitto upp till ett visst belopp. Eftersom skatteverket (korrekt) hävdar att glasögon/skjortor/uniformsskor även kan användas privat så beskattas ersättningen. Vi föreslår då att ersättningen helt enkelt betalas ut som en klumpsumma på lönen eftersom den ändå beskattas som inkomst. Det skulle bespara en hel del administration.

2. Kräver att bokas i plus. Vi bokas redan normalt i plus under passiv överföring men sätter oss alltid på klappsätet i kabin eller cockpit när det är fullbokat.

3. SPF är hjärtlösa semesterkrossare som hatar barnfamiljer. Jag fattar inte varför SPF ensamt får bära hundhuvudet för konflikten? SAS har inte flyttat sig en millimeter i förhandlingarna utan har hela tiden hävdat att märket gäller medan SPF gradvis har minskat kraven. Vi har förhandlat sen april, varslade om konflikt i maj och ändå tycker ingen att SAS har något ansvar för att konflikten bröt ut. Vi undantog inte chartertrafiken därför att vi befinner oss i en fullskalig konflikt samt att bolaget svarade med lockout. Jag själv och samtliga kollegor med mig har ett samvete, vi är bedrövade och det är hjärtskärande att läsa om strandade människor som missar bröllop och fotbollsmatcher.

4. Piloterna vill flyga, SPF är dumma. Nej, i princip samtliga piloter står bakom föreningens styrelse och stödjer konflikten. SPF är inte någon militant arbetarrörelse sprungen ur Hoffa Erikssons dagar, vi är litet fack utan paraplyorganisation och styrelsen representerar kollektivet väl. Sällan i modern tid har vi slutit upp så mangrant bakom vår styrelse.

5. Snittlönen är 78000 kr. Nej, den börjar på 28800 som styrman och slutar på 92000 som kapten efter 30 år i företaget. Ni får gärna tycka att det är för mycket, men det är bland de lägsta i Europa. Då inkluderar jag skandinaviska charterbolag, Norwegian, Easyjet, Eurowings, Transavia och "nya" Austrian. Pensionen är helt vanlig ITP1.

6. Byt jobb om det inte passar! Det har jag redan gjort, två gånger. Både Ryanair och Norwegian lät meddela samma budskap när jag jobbade där. Här skiljer sig nog våra åsikter åt, men jag har bytt strategi och försöker göra min arbetsplats till en där jag vill stanna.

Jag påpekar åter att ni för all del får tycka att löneanspråken är för höga. Vi är helt enkelt inte överens om vad en rimlig lön för en pilot är och det är okej med mig. Men jag kommer fortsätta bemöta felaktigheter!
 
Jag har varit hyffsat tyst i tråden eftersom jag har förstått att här finns inga sympatier att inhämta. Och det är okej, ni får gärna tycka att lönerna är för höga och att kraven vi har är orimliga. Men jag vill bemöta några påståenden som upprepas i tråden och är så felaktiga och färgade av uppenbart SAS pilot-hat att jag inte kan låta det stå oemotsagt.

1. Det här med kvitton och utlägg. Vi kräver inte att få betalt för utlägg utan att behöva redovisa kvitto. Förut fick vi kuponger för kemtvätt av uniform och liknande. Eller för att rekvirera glasögon. SAS tyckte såklart att det var jobbigt att sköta kontakt och avtal med hundratals kemtvättar och optiker så man sa helt sonika att vi får betala för det själva och får tillbaka det på lönen mot redovisande av kvitto upp till ett visst belopp. Eftersom skatteverket (korrekt) hävdar att glasögon/skjortor/uniformsskor även kan användas privat så beskattas ersättningen. Vi föreslår då att ersättningen helt enkelt betalas ut som en klumpsumma på lönen eftersom den ändå beskattas som inkomst. Det skulle bespara en hel del administration.

2. Kräver att bokas i plus. Vi bokas redan normalt i plus under passiv överföring men sätter oss alltid på klappsätet i kabin eller cockpit när det är fullbokat.

3. SPF är hjärtlösa semesterkrossare som hatar barnfamiljer. Jag fattar inte varför SPF ensamt får bära hundhuvudet för konflikten? SAS har inte flyttat sig en millimeter i förhandlingarna utan har hela tiden hävdat att märket gäller medan SPF gradvis har minskat kraven. Vi har förhandlat sen april, varslade om konflikt i maj och ändå tycker ingen att SAS har något ansvar för att konflikten bröt ut. Vi undantog inte chartertrafiken därför att vi befinner oss i en fullskalig konflikt samt att bolaget svarade med lockout. Jag själv och samtliga kollegor med mig har ett samvete, vi är bedrövade och det är hjärtskärande att läsa om strandade människor som missar bröllop och fotbollsmatcher.

4. Piloterna vill flyga, SPF är dumma. Nej, i princip samtliga piloter står bakom föreningens styrelse och stödjer konflikten. SPF är inte någon militant arbetarrörelse sprungen ur Hoffa Erikssons dagar, vi är litet fack utan paraplyorganisation och styrelsen representerar kollektivet väl. Sällan i modern tid har vi slutit upp så mangrant bakom vår styrelse.

5. Snittlönen är 78000 kr. Nej, den börjar på 28800 som styrman och slutar på 92000 som kapten efter 30 år i företaget. Ni får gärna tycka att det är för mycket, men det är bland de lägsta i Europa. Då inkluderar jag skandinaviska charterbolag, Norwegian, Easyjet, Eurowings, Transavia och "nya" Austrian. Pensionen är helt vanlig ITP1.

6. Byt jobb om det inte passar! Det har jag redan gjort, två gånger. Både Ryanair och Norwegian lät meddela samma budskap när jag jobbade där. Här skiljer sig nog våra åsikter åt, men jag har bytt strategi och försöker göra min arbetsplats till en där jag vill stanna.

Jag påpekar åter att ni för all del får tycka att löneanspråken är för höga. Vi är helt enkelt inte överens om vad en rimlig lön för en pilot är och det är okej med mig. Men jag kommer fortsätta bemöta felaktigheter!

Tack för din öppenhet! Det bidrar mycket. Håller tummarna för en lösning ikväll.
 
Varför är detta skrivet på svenska helt plötsligt? Är det klipp och klistra och inte dina egna synpunkter?

Hvis du hadde tatt deg tid til å trykke på linken ville du se hvor jeg har kopiert det fra. Forøvrig betyr "SPF slår tilbake på mytene" - "the swedish pilot union fires back on claims". Siden jeg ikke er medlem av SPF, er det nødvendigvis slik at det ikke er jeg som har skrevet noe som helst på vegne av svenske piloter... Common sense....
 
Toppen