Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Alla vet att flygbranschen förändrats häftigt de senaste decennierna men att ersättningsavtalen inte hängt med. En del bolag löser det genom att starta nya bolag (t ex LH med Eurowings) medan SAS löst det genom en ny ersättningsmodell.

De som klivit in i den nya ersättningsmodellen (med de "dåliga" ingångslönerna) har ju faktiskt gjort ett aktivt val. Det vill SPF ju ändra till att alla skall ha samma lönemodell. Och jag kan hålla med, för att ha ett konkurrenskraftigt SAS borde alla ha samma lönemodell, men inte den gamla utan den nya som är anpassad till dagens verklighet. I längden går det inte heller att låta skattebetalarna stå för kalaset som ju är effekten av att staten som stor ägare blir tvingade att ge aktieägartillskott när bolaget går med förlust (se tillbaka några år).

Att det sedan kommer fram en hel del pikanta detaljer som att man skall kunna ha utlägg utan kvitton, måste flyga i Plus stärker knappast SPFs sak bland allmänheten. När SPF dessutom säger nej till att ge dispens för att flyga hem strandade resenärer på chartermål (ofta barnfamiljer) så tycker jag det är helt uppenbart att man bara bryr sig om sig själva och att man helt struntar i att det drabbar 3:e man som inte har något med konflikten att göra. Värt att notera är att medlarna har lagt fram bud men att SPF vägrar gå med på dem och därmed förlänger konflikten.

Tror det dessutom är viktigt att skilja på SPF och den flygande personalen. Piloterna vill inte annat än flyga, SPF måste försöka rättfärdiga sin existens och visa att de gör något för medlemsavgifterna. Just nu tycker jag inte att de lyckas särskilt väl.

Last edited:
Var ett tag sedan SAS uppdaterade sin status på facebook (runt kl 7.00). Igår så uppdaterade de mer frekvent. Så någon form av diskussion pågår känns det som. Hoppas de kommer med någon form av uppdatering kring vilken riktning man går mot före kl 15.30. Sen måste jag ta beslut kring hotellbokningen.

Riktigt sur på SAS nu.

Ringde för att boka om måndagens flight. Jag och min mor reser i SAS Youth Go Light samt SAS Go Light.

SAS vägrade boka om till annan biljettklass (Bokningsklass?) än billigaste ekonomi. Vilket betyder att vi inte kommer hem förrens på onsdag. Helt bisarrt att de vägra boka om till annan bokningsklass inom Ekonomi, tycker jag. Speciellt eftersom de gjorde det åt oss i fredags kväll.

Killen i guld-supporten påstod också att SAS inte skulle ersätta för extra boende samt mat pga att det ät strejk - detta stämmer väl inte?! Vi fick ju det på ARN. Det är dock till min förståelse att Pengarersättningen i EU 262/2004 inte gäller vid strejk.

Duty of care gällde vid askmolnet, jag har svårt att tro att de skulle kunna komma ur det nu. Ingen ekonomisk ersättning dock.

I längden går det inte heller att låta skattebetalarna stå för kalaset som ju är effekten av att staten som stor ägare blir tvingade att ge aktieägartillskott när bolaget går med förlust (se tillbaka några år).

Det er svært mange år siden SAS fikk noe som helst pengeinnskudd fra staten.

Planerad att flyga SK1555 ARN-AMS imorgon eftermiddag. Ringde Customer Care och försökte få dem att boka om till annat bolag utan lycka. Dock sa de att det ser ljust ut eftersom flighten inte är cancelled ännu och att de antagligen kommer få in piloter från Norge/Danmark/Finland inför morgondagen om strejken inte löser sig. Fick tipset att boka en fully refundable biljett hos annat bolag som back-up, om SAS-flighten skulle bli inställd så att jag ändå är "garanterad" att komma fram. Min back-up plan blev LH Business ARN-MUC-AMS, vi får väl se hur jag kommer fram...

Planerad att flyga SK1555 ARN-AMS imorgon eftermiddag. Ringde Customer Care och försökte få dem att boka om till annat bolag utan lycka. Dock sa de att det ser ljust ut eftersom flighten inte är cancelled ännu och att de antagligen kommer få in piloter från Norge/Danmark/Finland inför morgondagen om strejken inte löser sig. Fick tipset att boka en fully refundable biljett hos annat bolag som back-up, om SAS-flighten skulle bli inställd så att jag ändå är "garanterad" att komma fram. Min back-up plan blev LH Business ARN-MUC-AMS, vi får väl se hur jag kommer fram...
Menar de då att de betalar den biljetten åt dig ifall stejken fortsätter? Jag har gjort likadant, men hade inte väntat mig att SAS skulle kompensera för fare difference eftersom de inte bokat den själva.

Menar de då att de betalar den biljetten åt dig ifall stejken fortsätter? Jag har gjort likadant, men hade inte väntat mig att SAS skulle kompensera för fare difference eftersom de inte bokat den själva.
Nej det tror jag inte. Men räknar i alla fall med att avbryta och få pengarna tillbaka. Min arbetsgivare säger att jag ska ta mig ner - kosta vad det kostar ( i princip). Det är dyrare för dem om jag inte tar mig ner, så då är det värt att ha en back-up plan, även om den är dyr...

Är flera SK9xxx kärror som flyger ifrån OSL & CPH till Sthlm nu. Går dom i trafik eller är det positionering inför imorgon?

Toppen