Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Planerad att flyga SK1555 ARN-AMS imorgon eftermiddag. Ringde Customer Care Dock sa de att det ser ljust ut eftersom flighten inte är cancelled ännu och att de antagligen kommer få in piloter från Norge/Danmark/Finland inför morgondagen om strejken inte löser sig....
Ursäkta uttrycket det där är bara skit snack! Det har aldrig hänt att en annan bas flyger en flygning som är inställd på grund av arbetskonflikt. Jag talade med Sveg idag om en flygning för mig imorgon och hon sa exakt samma sak. Efter påtryckningar så blev jag ombokad CPH-OSL-ARN, i stället för direkt maskin.

Är flera SK9xxx kärror som flyger ifrån OSL & CPH till Sthlm nu. Går dom i trafik eller är det positionering inför imorgon?
Jag ser en SK9255 som flyger från GOT, kan det vara så att de har fått OK att flyga hem besättning och maskiner.
Var det 737 från CPH eller Airbus de såg.

SK9255 som flyger GOT-ARN nu verkar ha kommit ifrån Chania igår. (Så den flög väl hem folk därifrån innan.)

SK9251 som precis landade på ARN har gjort en retursväng till CPH under dagen. Är en 737-600.

SK9254 kommer ner från Luleå nu. Den kom igår till Luleå från Cypern.

Last edited:
Det er svært mange år siden SAS fikk noe som helst pengeinnskudd fra staten.

Ja, det är ju ett sätt att se på det hela, men är inte säker på att alla ekonomer skulle hålla med dig.

I alla tidigare nyemissioner så har skandinaviska skattebetalare lagt in åtskilliga miljarder vars värde till stor del försvunnit. Här är det solklart att det i reda pengar varit en mycket dålig affär för ägarna (dvs till 49,9% skattebetalarna).

I utgivningen av preferensaktier som gjordes 2014 så villkorades utdelningsreglerna med att preferensaktierna skall ha utdelning medan de "vanliga aktieägarna" (som svenska, danska och norska staten) skulle avstå sin utdelning. Tror detta gäller fram till 2019 eller liknande* Det innebär att även om SAS går med vinst så skall först preferensaktierna ha utdelning. Utdelning på preferensaktierna sker kvartalsvis. Ergo, man har avtalat bort intäkter för de närmaste åren, en missad intäkt är också en kostnad.

*Finns beräkningar på finansiella kostnaden för detta och enklast är att titta i emissionsprospektet samt årsredovisningen. Har inte alla siffror eller längden på avtalet i huvudet just nu. Men är lätt att googla för vem som helst.

Ursäkta uttrycket det där är bara skit snack! Det har aldrig hänt att en annan bas flyger en flygning som är inställd på grund av arbetskonflikt. Jag talade med Sveg idag om en flygning för mig imorgon och hon sa exakt samma sak. Efter påtryckningar så blev jag ombokad CPH-OSL-ARN, i stället för direkt maskin.

Det där håller jag med om. Det om något skulle nog kallas för strejkbryteri och jag skulle vilja se det fack inom det egna bolaget som ställde upp på detta...

Inte en enda flight inställd imorgon ännu, hur länge kan de hålla på besked. Hur som, endera avblåser man strejken och så får man se EM-fotboll, eller så blir det inget. :(

Klurar... SK635 från Arlanda till Frankfurt på tisdagen den 14 juni kl 09:00 - är det en norsk 737?

Toppen