Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Mikael S

Medlem
Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Jag vågar påstå att för 9/10 passagerare handlar flyg om att transportera sig från punkt A till B och inget annat. Det får man såvitt jag vet med alla bolag som bedriver sådan verksamhet.

Du snackar om kvalitet och jämför BMW och KIA. Men hur stor är skillnaden på en ekonomibiljett med SAS och t ex Norwegian? En kopp kaffe, ett glas vatten och en gratis väska (om du inte köper Go Light vill säga). Kan SAS verkligen ta ut ett mkt högre pris för det - ett pris som enligt dig ska ge överskott?

Det är just precis det jag försökte få fram. Svårigheten att sälja det som sker bakom kulissen. Vad vet du som passagerare om vilket underhåll som sker av flyget, hur erfaren piloten är, hur mkt vila denna fick i natt, hur många timmar han (eller hon för den delen) jobbat senaste veckan, kan han stanna hemma för att han känner sig småsjuk eller riskerar man jobbet då, etc etc.

Eller ta bara en sån sak som allianser. Får SAS strul så blir du oftast ombokad med ett annat bolag. Något du aldrig blir med Norwegian. Knappast ngt den vanlige resenären tar hänsyn till när man jämför flygbiljettspriser.

Man ser bara att man kommer från A till B, och inte resten. Och det är flygets dilemma, iaf premiumbolagens dilemma. Man jämför produkter som till ytan ser likadana ut, och där vissa bolag ligger hela tiden på den absoluta gränsen myndighetskraven tillåter och andra ligger högre.
Så kvalité är inte bara att du fraktas från A till B och får ett glas vatten. Där är mkt runtomkring också.

Men nu ska jag iaf se till att få min nattvila. :)
 

Homer

Medlem
Ni som följt SAS strejker genom åren, vilken dag satsar ni era pengar på att detta är löst?


Ett exempel av många

Piloter hos SAS varslar om strejk 21 maj (gäller Sverige/Norge) *Strejk avblåst i Sverige* |

SAS har i dag tecknat ett nytt modernt kollektivavtal med den norska pilotföreningen NSF. Förhandlingarna har nått i mål efter en strejk som varade i 7 dagar och omfattade 17 piloter. SAS har nu kommit överens med samtliga pilotföreningar om nya kollektivavtal som skapar förutsättningar för framtida expansion."
 

olo

Medlem
Men hur stor är skillnaden på en ekonomibiljett med SAS och t ex Norwegian? En kopp kaffe, ett glas vatten och en gratis väska (om du inte köper Go Light vill säga). Kan SAS verkligen ta ut ett mkt högre pris för det - ett pris som enligt dig ska ge överskott?
Du får väl wifi med Norwegian också? ;)
 

Agö

Medlem
Det är just precis det jag försökte få fram. Svårigheten att sälja det som sker bakom kulissen. Vad vet du som passagerare om vilket underhåll som sker av flyget, hur erfaren piloten är, hur mkt vila denna fick i natt, hur många timmar han (eller hon för den delen) jobbat senaste veckan, kan han stanna hemma för att han känner sig småsjuk eller riskerar man jobbet då, etc etc.

Eller ta bara en sån sak som allianser. Får SAS strul så blir du oftast ombokad med ett annat bolag. Något du aldrig blir med Norwegian. Knappast ngt den vanlige resenären tar hänsyn till när man jämför flygbiljettspriser.

Man ser bara att man kommer från A till B, och inte resten. Och det är flygets dilemma, iaf premiumbolagens dilemma. Man jämför produkter som till ytan ser likadana ut, och där vissa bolag ligger hela tiden på den absoluta gränsen myndighetskraven tillåter och andra ligger högre.
Så kvalité är inte bara att du fraktas från A till B och får ett glas vatten. Där är mkt runtomkring också.

Men nu ska jag iaf se till att få min nattvila. :)
OK, och det är ju som du säger, 9/10 passagerare bryr sig inte om det - det är rätt uppenbart. Dessutom undrar jag fortfarande varför SAS piloter måste tjäna 78 000 kronor/månad exkl. tillägg i medellön (källa: SAS). Aktuell strejk handlar såvitt jag förstår primärt om monetär ersättning och inte andra arbetsvillkor.
 

Homer

Medlem
Det är just precis det jag försökte få fram. Svårigheten att sälja det som sker bakom kulissen. Vad vet du som passagerare om vilket underhåll som sker av flyget, hur erfaren piloten är, hur mkt vila denna fick i natt, hur många timmar han (eller hon för den delen) jobbat senaste veckan, kan han stanna hemma för att han känner sig småsjuk eller riskerar man jobbet då, etc etc.

Ja SASpiloter kan man lita på i ur och skur

SAS-pilot stoppades – var för full för att flyga | Nyheter | Aftonbladet
 

Mikael S

Medlem

Inom alla yrken finns det personer med olika typer av problem. Alkohol, droger, ekonomiska, mentala etc.

Tyckte dock att rutinen fungerade utmärkt i ditt exempel. Kollegan anmälde och personen hindrades från att flyga. Vad mer kan man göra?
"Men kvällen innan slog förstepiloten larm hem: kollegan var synligt berusad."

Detta kostade givetvis SAS pengar, då de fick flyga in personal från Oslo etc. Tror du en sådan rapport hade tagits i emot lika väl i alla andra bolag?
 
Inom alla yrken finns det personer med olika typer av problem. Alkohol, droger, ekonomiska, mentala etc.

Tyckte dock att rutinen fungerade utmärkt i ditt exempel. Kollegan anmälde och personen hindrades från att flyga. Vad mer kan man göra?
"Men kvällen innan slog förstepiloten larm hem: kollegan var synligt berusad."

Detta kostade givetvis SAS pengar, då de fick flyga in personal från Oslo etc. Tror du en sådan rapport hade tagits i emot lika väl i alla andra bolag?
Det känns ju dock som att det facket strider för är lönen (och rätten att flyga business vid tjänsteresor). Vad är korrelationen mellan att våga anmäla en full kollega och vilken lön man har?
 

Mikael S

Medlem
OK, och det är ju som du säger, 9/10 passagerare bryr sig inte om det - det är rätt uppenbart. Dessutom undrar jag fortfarande varför SAS piloter måste tjäna 78 000 kronor/månad exkl. tillägg i medellön (källa: SAS). Aktuell strejk handlar såvitt jag förstår primärt om monetär ersättning och inte andra arbetsvillkor.

Det är väl en fullt rimlig lön med tanke på ansvar etc de har.

Lönerna ligger för övrigt rätt lika bland de större flygbolagen, som SAS, Norwegian, Ryan mfl. Villkoren i övrigt skiljer sig dock mkt åt.
 

011430121

Medlem
På vissa av SAS 330/340 som utgår från CPH så jobbar inte de danska kabinanställda, för att det "bara" är gardin runt deras vilosäten. SAS flyger ner kabinpersonalen till dessa flygningar från ARN och OSL. På SK925 så var det mix av svenskar och norsk personal. En undran hur kommer de svenska personalen ner och hur kommer dom hem igen. Frågade en av de svenska kabinanställda (här gäller det att trycka på rätt tangent) hur hon skulle komma hem på söndagmorgon när de landar, inte en aning blev svaret.
Kommer förmodligen själv ha samma problem på måndag morgon.
 
Toppen