Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Haha, säkert. SAS utspel, som får tas för vad det är, får ju piloterna att verka fruktansvärt giriga. Skadeståndsskyldighet om pilot/styrman blir placerad i Go - hellre då flytta med en passagerare som betalat för ett Plussäte. Det är inte riktigt klokt.
Ja det ligger säkert något i det. Om det nu är inom Norden det gäller så förstår jag inte problemet att åka GO. De kan säkert fixa priority boarding och en polarklämma ändå. Dock har det hänt mig en gång att jag blivit flyttad från 1D till 4B en gång inrikes och när jag kliver på flyget så sitter en SAS pilot på 1D. Sånt gör mig irriterad.

Mkt avundsjuka i den här tråden känns det som.

Men bortsett från det, grundproblemet att SAS har dålig lönsamhet är inte piloternas löner utan att det är för billigt att flyga. 2500 kr till Hongkong, och sedan får du poäng som även räcker till en inrikes resa. Det är inte en rimlig prissättning.

Snarare ledsen att man behöver bila till Oslo imorgon från stockholm.

Priset sätts ju utefter utbud/efterfrågan på en konkurrensutsatt marknad.

SAS kan inte ensidigt välja vilka priser de vill sätta. Så funkar det liksom inte.

Nej så är det. men vi har också fått flygbolag som har sina säten i lågskatteländer. Piloter som får vara egna arbetsgivare för att inte omfattas av kollektivavtal och andra förmåner. Inhyrda bolag som flyger under andra bolags namn, med låglönepiloter med mindre erfarenhet etc. Piloter som får betala själva för såväl utbildning som rating. Du har piloter i linjetrafik som i princip inte har ngn lön alls utan flyger enbart får att få erfarenhet etc. Extrem press på kostnader i form av att ta med minimalt med bränsle etc. Längre arbetspass och kortare uppehåll.

En utveckling som inte är hållbar i längden. Det riskerar dessutom få konsekvenser för flygsäkerheten.

Snarare ledsen att man behöver bila till Oslo imorgon från stockholm.

Priset sätts ju utefter utbud/efterfrågan på en konkurrensutsatt marknad.

Jo, men sen får vi den produkt vi betalar för också. Själv flyger jag helst med erfarna utvilade piloter, underhållna flygplan och där man inte hela tiden ligger på minimigränsen för vad som är tillåtet.

Detta är dock inte något som direkt syns utåt. Där är priset det viktigaste. Tyvärr jämför man hela tiden äpplen med päron, och vissa saker är svåra att skylta med utåt.

Nej så är det. men vi har också fått flygbolag som har sina säten i lågskatteländer. Piloter som får vara egna arbetsgivare för att inte omfattas av kollektivavtal och andra förmåner. Inhyrda bolag som flyger under andra bolags namn, med låglönepiloter med mindre erfarenhet etc. Piloter som får betala själva för såväl utbildning som rating. Du har piloter i linjetrafik som i princip inte har ngn lön alls utan flyger enbart får att få erfarenhet etc. Extrem press på kostnader i form av att ta med minimalt med bränsle etc. Längre arbetspass och kortare uppehåll.

En utveckling som inte är hållbar i längden. Det riskerar dessutom få konsekvenser för flygsäkerheten.
Ja, så är det. Därmed inte sagt att de villkor som SAS säger att deras piloter idag har (länk tidigare i tråden) är förenliga med att vara verksamt på en så pass starkt konkurrensutsatt marknad där de nya konkurrenterna är fria att sy sina egna kostymer medan legacybolagen sitter kvar med kostymer i storlek XXL. Till syvende och sist är det endast kostnadsmassan som SAS (och bolagets anställda) kan påverka på egen hand.

Jo, men sen får vi den produkt vi betalar för också. Själv flyger jag helst med erfarna utvilade piloter, underhållna flygplan och där man inte hela tiden ligger på minimigränsen för vad som är tillåtet.

Detta är dock inte något som direkt syns utåt. Där är priset det viktigaste. Tyvärr jämför man hela tiden äpplen med päron, och vissa saker är svåra att skylta med utåt.

Ja tyvärr har det blivit pristänk i allt. Man ska inte betala något men man kräver massor. För min del så betalar jag gärna lite extra för "premium" och därav min irritation.

Ja, så är det. Därmed inte sagt att de villkor som SAS säger att deras piloter idag har (länk tidigare i tråden) är förenliga med att vara verksamt på en så pass starkt konkurrensutsatt marknad där de nya konkurrenterna är fria att sy sina egna kostymer medan legacybolagen sitter kvar med kostymer i storlek XXL. Till syvende och sist är det endast kostnadsmassan som SAS (och bolagets anställda) kan påverka på egen hand.

Piloternas krav har jag inga synpunkter på då jag inte har alla fakta. En enpartsinlaga i en kvällstidning litar jag inte mkt på.

Kontentan är väl att om man vill ha bra villkor för sina anställda, bra flygmaskiner, hög säkerhet etc så kostar det.

I de flesta andra branscher funkar det att sälja kvalité, en BMW och KIA har inte samma pris trots att bägge fraktar dig från A till B. Varför ska då flygbolag med helt olika kvaliteter ha samma pris?

Så javisst, konkurrensutsatt marknad, men vet kunden egentligen vad den betalar för och framförallt vad den får?

Piloternas krav har jag inga synpunkter på då jag inte har alla fakta. En enpartsinlaga i en kvällstidning litar jag inte mkt på.

Kontentan är väl att om man vill ha bra villkor för sina anställda, bra flygmaskiner, hög säkerhet etc så kostar det.

I de flesta andra branscher funkar det att sälja kvalité, en BMW och KIA har inte samma pris trots att bägge fraktar dig från A till B. Varför ska då flygbolag med helt olika kvaliteter ha samma pris?

Så javisst, konkurrensutsatt marknad, men vet kunden egentligen vad den betalar för och framförallt vad den får?
Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Jag vågar påstå att för 9/10 passagerare handlar flyg om att transportera sig från punkt A till B och inget annat. Det får man såvitt jag vet med alla bolag som bedriver sådan verksamhet.

Du snackar om kvalitet och jämför BMW och KIA. Men hur stor är skillnaden på en ekonomibiljett med SAS och t ex Norwegian? En kopp kaffe, ett glas vatten och en gratis väska (om du inte köper Go Light vill säga). Kan SAS verkligen ta ut ett mkt högre pris för det - ett pris som enligt dig ska ge överskott?

Toppen