Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Jag vågar påstå att för 9/10 passagerare handlar flyg om att transportera sig från punkt A till B och inget annat. Det får man såvitt jag vet med alla bolag som bedriver sådan verksamhet.
Du snackar om kvalitet och jämför BMW och KIA. Men hur stor är skillnaden på en ekonomibiljett med SAS och t ex Norwegian? En kopp kaffe, ett glas vatten och en gratis väska (om du inte köper Go Light vill säga). Kan SAS verkligen ta ut ett mkt högre pris för det - ett pris som enligt dig ska ge överskott?
Det är just precis det jag försökte få fram. Svårigheten att sälja det som sker bakom kulissen. Vad vet du som passagerare om vilket underhåll som sker av flyget, hur erfaren piloten är, hur mkt vila denna fick i natt, hur många timmar han (eller hon för den delen) jobbat senaste veckan, kan han stanna hemma för att han känner sig småsjuk eller riskerar man jobbet då, etc etc.
Eller ta bara en sån sak som allianser. Får SAS strul så blir du oftast ombokad med ett annat bolag. Något du aldrig blir med Norwegian. Knappast ngt den vanlige resenären tar hänsyn till när man jämför flygbiljettspriser.
Man ser bara att man kommer från A till B, och inte resten. Och det är flygets dilemma, iaf premiumbolagens dilemma. Man jämför produkter som till ytan ser likadana ut, och där vissa bolag ligger hela tiden på den absoluta gränsen myndighetskraven tillåter och andra ligger högre.
Så kvalité är inte bara att du fraktas från A till B och får ett glas vatten. Där är mkt runtomkring också.
Men nu ska jag iaf se till att få min nattvila.