Senaste nytt

Strawberry - det här gjorde ni inte bra!

Kan inte vara så svårt att fixa
Jag är övertygad om att det inte är ett dugg svårt att fixa, utan ett resultat av att ledningen på (många) svenska hotell helt enkelt inte ser loyalitetsprogrammen som det minsta viktigt, eller för den delen ser något stort värde i stamkunder överhuvudtaget. Allt fokus är på att fylla varenda ledigt rum med extra engångskunder.

Jämför detta med de större internationella kedjorna, där man även som "bara" guld eller motsvarande får kontinuerligt veta att man är något speciellt, och varenda en i personalen drillats stenhårt i att ge en lite extra uppmärksamhet. Visst, i många fall är det bara stela fraser de lärt sig upprepa ("tack för att du är en av våra bästa kunder" upprepat till varenda person i prio-incheckingskön), men inte en enda i personalen missar det!

Jag är övertygad om att det inte är ett dugg svårt att fixa, utan ett resultat av att ledningen på (många) svenska hotell helt enkelt inte ser loyalitetsprogrammen som det minsta viktigt, eller för den delen ser något stort värde i stamkunder överhuvudtaget. Allt fokus är på att fylla varenda ledigt rum med extra engångskunder.

Jämför detta med de större internationella kedjorna, där man även som "bara" guld eller motsvarande får kontinuerligt veta att man är något speciellt, och varenda en i personalen drillats stenhårt i att ge en lite extra uppmärksamhet. Visst, i många fall är det bara stela fraser de lärt sig upprepa ("tack för att du är en av våra bästa kunder" upprepat till varenda person i prio-incheckingskön), men inte en enda i personalen missar det!
Jag har fått uppfattningen av att hos de större kedjorna så är det HQ som tar majoriteten av kostnaderna för statuskunders förmåner, kan det vara så enkelt att jordgubben bara vältrat över allt sånt på det lokala hotellet?

Jag har fått uppfattningen av att hos de större kedjorna så är det HQ som tar majoriteten av kostnaderna för statuskunders förmåner, kan det vara så enkelt att jordgubben bara vältrat över allt sånt på det lokala hotellet?
Svårt att veta. Men bonus rum har ett monetärt värde, det bokas in i någon bokningsklass som kostar typ 7-800 kronor i deras interna system. Kanske det är värdet som hotellet erhåller från centralt håll. Eller så är det bara en teknikalitet.

It depends on the hotel chain and which benefit. Other than breakfast costs at one or a few of the big international chains, most of the other complimentary (non-point/non-certificate) benefits are not chargeable to the hotel brand owner HQ. Most of the benefits are a price of doing business for the individual hotel properties associated with the brand owner. But nowadays the important customer of the brand owners are the brand’s associated property owners. We with our heads in the beds are just a product being sold by brand/loyalty program owner to the hotel properties associated with the brand/loyalty program, and so we are considered secondary/less customers than the hotel property owners.

Svårt att veta. Men bonus rum har ett monetärt värde, det bokas in i någon bokningsklass som kostar typ 7-800 kronor i deras interna system. Kanske det är värdet som hotellet erhåller från centralt håll. Eller så är det bara en teknikalitet.
The hotel gets paid a fixed amount for the hotel award night room booked by Strawberry using Strawberry points, and it’s centrally billed/settled.

The hotel directly or indirectly pays HQ to buy the Strawberry points issued for our regular paid stays, but maybe it can be netted out with the management/franchise fee. Elite bonus points cost could be distributed differently, but I will have to try to find that out. I thought that even the SEK/NOK/DKK vouchers are not reimbursed to the hotel properties, but I could be wrong about that. The complimentary drink bottles are not generally reimbursed if I remember correctly.

Bodde en bonusnatt på Clarion Globe i början av november och ganska precis en månad senare hade en dragning på strax över 400:- gjorts från mitt kort. Blev lite fundersam och ringde upp dom och frågade vad det var för debitering. Efter att ha lämnat över bokningsnumret fick jag till svar att det var betalning för frukosten som enligt dom inte ingår i en bonusnatt.

Jag förklarade snällt att jag bott flera bonusnätter både hos dom och andra tidigare och aldrig betalt extra för frukost. Dessutom står det tydligt att frukost ingår i bonusnätter, med undantag för comfort Express. Personen jag pratade med försökte envist hävda att frukost inte ingår i denna typ av rumsbokning men att dom skulle göra ett undantag och återbetala pengarna.

Är det någon annan som också råkat ut för detta på Globe? Börjar bli trött på att hela tiden behöva hålla koll på vad som dras och inte dras eller om man får de poäng man ska få eller om det blir fel.
1000026613.jpg

Bodde en bonusnatt på Clarion Globe i början av november och ganska precis en månad senare hade en dragning på strax över 400:- gjorts från mitt kort. Blev lite fundersam och ringde upp dom och frågade vad det var för debitering. Efter att ha lämnat över bokningsnumret fick jag till svar att det var betalning för frukosten som enligt dom inte ingår i en bonusnatt.

Jag förklarade snällt att jag bott flera bonusnätter både hos dom och andra tidigare och aldrig betalt extra för frukost. Dessutom står det tydligt att frukost ingår i bonusnätter, med undantag för comfort Express. Personen jag pratade med försökte envist hävda att frukost inte ingår i denna typ av rumsbokning men att dom skulle göra ett undantag och återbetala pengarna.

Är det någon annan som också råkat ut för detta på Globe? Börjar bli trött på att hela tiden behöva hålla koll på vad som dras och inte dras eller om man får de poäng man ska få eller om det blir fel.Visa bifogad bild 160400
Hotellpersonalen debiterade felaktigt ditt bankkort för återbetalningssatsen som betalats till dem för en bonusnatt med Strawberry-poäng. Använde du ditt bankkort vid incheckningen? Jag försöker undvika att göra det på bonusnätter.

Toppen