Senaste nytt

Strawberry - det här gjorde ni inte bra!

Ja, det är mest troligt internpriset på en bonusnatt som de felaktigt debiterat dig istället för Strawberry centralt, precis som Guwonder säger. Det är inte ovanligt, tydligen är det svårt att lära personalen hur interndebiteringen fungerar. Comfort Malmö gör det ofta, jag har också råkat på det på Klaus K tex. Det är en ren (in)kompetensfråga.

Sedan verkar det finnas en ny sjuka inom Strawberry, att säga att frukost inte ingår. Här är det snarare Stordalens ledningsfilosofi "anything goes" som påverkar. Det verkar vara upp till varje hotell-ledning hur de vill göra och fler och fler hotell hävdar att frukost inte ingår i priserna. Det har jag råkat ut för på Hotel Admiral som vägrade ge sig tills jag kunde visa upp bokningsbekräftelsen som tydligt säger att frukost ingår. Platinum och feedback-avdelningarna på Strawberry gjorde inget och var helt ointresserade av att göra rätt för sig. Typ "Vill hotellet ta betalt för frukost så kan de göra det oavsett vad vi skriver på hemsidan".

Tipset är att begära ut bokningsbekräftelsen på alla bonus-nätter innan man anländer. Man får den automatiskt om man ringer och bokar, men de bör kunna skicka ut den även om det är en webb-bokning. Det är en bokning ur choice-systemet och har en sektion som ser ut så här:

Skärmavbild 2024-12-10 kl. 07.39.03.png

Stordalen vill ha nya intäktsströmmar för sitt företag och hotellen. Detta är ett sätt att göra det. De testade vattnet på några hotell genom att låta hotellgäster ibland köpa frukost för icke-gäster. Nu när de vet mer om vad de kan ta betalt för frukost och vad gästerna kommer att betala för att icke-gäster ska äta frukost med dem, kommer hotellen att bli mer sugna på att oftare skilja frukost från allt fler hotellpriser. Det skulle inte förvåna mig om de strävar efter att dela upp frukost från åtminstone några bonusnätter också.

Strawberry Hotels bästa dagar för frekventa gäster är historia. Jag förväntar mig att det kommer att bli värre från och med nu.

Last edited:
Stordalen vill ha nya intäktsströmmar för sitt företag och hotellen. Detta är ett sätt att göra det. De testade vattnet på några hotell genom att låta hotellgäster ibland köpa frukost för icke-gäster. Nu när de vet mer om vad de kan ta betalt för frukost och vad gästerna kommer att betala för att icke-gäster ska äta frukost med dem, kommer hotellen att bli mer sugna på att oftare skilja frukost från allt fler hotellpriser. Det skulle inte förvåna mig om de strävar efter att dela upp frukost från åtminstone några bonusnätter också.

Strawberry Hotels bästa dagar för frekventa gäster är historia. Jag förväntar mig att det kommer att bli värre från och med nu.
Det där inte sant.

Det där inte sant.
Vad är inte sant och på vilket sätt?

Att fri frukost är norm i Sverige är av skatteskäl, om Strawberry vill satsa på andra kunder än de som är på tjänsteresor så kan de väl mkt väl kunna tänka sig att ha rates utan frukost och att ta bort det från bonusnätter borde vara lågt hängande frukt.

Valde Nobis i Sthlm (Bonvoy) förra veckan istället för Strawberry - så jäkla skönt att bli anvisad en plats att ta sin frukost på och någon som serverar en kaffe istället för frukostkaoset på Strawberry (testade deras nya hotell i Karlatornet för någon vecka sedan - fick boka slot för frukost men total anarki så gick upp på rummet igen). Radisson denna vecka, inte bott hos dem sedan de gjorde om sitt program så ska bli intressant att se hur de ligger till nu för tiden.

Checkade in på Clarion Hotel nyss , bodde på samma hotell för 4 månader sedan , samma förfarande båda gångerna , inte jag som bokat rummet , la fram "guldkortet" i appen och receptionisten frågade idag om vilken epost som gällde ... var enda sättet att söka på epostadressen ? för att kunna lägga in poängen på enligt henne , hade varit så sen Feb sa hon , lol förra gången fixade receptionisten allt utan epostadress och blev uppgraderad.
Strunta i det sa jag idag och blev incheckad som statuslös och åkte upp på rummet , där la jag in bokningsnummret i appen och bokningen dök upp direkt med resturangkupong

Hotellpersonalen debiterade felaktigt ditt bankkort för återbetalningssatsen som betalats till dem för en bonusnatt med Strawberry-poäng. Använde du ditt bankkort vid incheckningen? Jag försöker undvika att göra det på bonusnätter.
Har funderat på det där med kortet. Jag brukar aldrig lägga till något kort vid bonusnätter och kan inte minnas att jag gjorde det nu heller. Det var faktiskt lite av just den anledningen jag reagerade på debiteringen.

Men jag har betalda nätter där både innan aktuellt datum och bokningar framöver där kortuppgifter ligger inlagda. Men känns konstigt att dom skulle använda sig av dessa uppgifter för att kunna göra denna debitering även om jag inte skulle bli helt förvånad faktiskt.

På grund av ändringarna har jag helt tappat stinget på Strawberry och har nu också sagt upp deras MC. Vore intressant att veta hur många som löpt denna linan ut och ändrar sina resemönster...
Jag har redan ändrat några hotellvistelser men Strawberry bryr sig inte under rådande omständigheter. Strawberry har rekordhöga priser nu och får tillräckligt många kunder till dessa höga priser att en nedgång i beläggning är ok för Strawberry.

Toppen